Citat:
..."inte kan säga vad som är rätt eller fel"?? Ja du, då är det inte mycket bevänt med dig och din tro. Jag skulle då aldrig fega ur på det viset. Jag har ju Guds ord och med det får vi ju alla nöja. Att hitta på egna teser och jämkningar så som kyrkan har för otäck sed hör inte hemma hos den rättfärdige. Mitt salt har inte mist sin sälta.
Ursprungligen postat av Requiem
Jag kan inte och ska inte dömma andra, det är så jag tyder min Herres ord, eller mäster J som du säger. Jag säger att jag personligen (p.g.a min tro) är emot homosexualitet), men jag kan inte dömma eller säga vad som är rätt och fel, jag kan bara ta till mig evangeliet så som jag tyder det för min egen del.
Citat:
Jag vet mycket väl vad bibeln säger bäste junker Dag!
Bra! Håll dig till den då! Och kryp inte in i en nån falsk ödmjukhet.
Citat:
Definitivt inte!
Sedan spekulerar jag kring kärleken rent generellt och vad den kanske innebär? Det som är rätt för dig eller rätt för mig kanske inte är rätt för henne. Du tror att du besitter sanningen och jag tror att jag besitter sanningen men jag kan ändå inte kliva upp på den höga hästen och säga att min sanning är den enda rätta, det är både högfärdigt och en synd.
Om jag inte vet vad som är sanning så svamlade jag ju ut i det blå. Nu vet jag ju vad som är sanning. Jag kan ju läsa innantill och därtill tro på det som står. Så för mig är saken klar medan du kan ju sitta bakom din kyrkmur och fegande tugga på din tumme. Jag vet på vem jag tror och på vad jag tror.
Citat:
Du följer inte alls ordet. Du tror ju inte ens på det. Du vet ju inte vad som är sanning eller lögn. För kyrkan har tutat i dig att om du tror så syndar du. Stackars sate! Res på dig i din fulla längd och stå för den sanning vi finner i ordet! Det finns inget att backa på där.
Jag tror att du innerst inne vet att det är fel och en synd att kalla mig som följer kristus ord för djävul.
Citat:
Bätte vore det väl om du bollade dina tankar med det Jesus säger och inte vad prästskallarna i sin depresiva situation kan säga och inte säga. För om de för ett enda ögonblick skulle yppa sannignen så bleve de utan arbete i den där hemska lögnaktiga kyrkan. De har ju ingen moral att komma med och det kontrakt de lever och verkar under är ju ett djävulens diktat.
Det är sorgligt att du ser präster som en homogen massa. Låter nästan lite konspiratoriskt. Präster är individer och jag har mött fantastiska såväl som usla präster, att ha någon att bolla sin tro med är alltid positivt. Det kan ju såväl göra att man blir mer säker på sin sak som få en att tänka i andra banor.
Citat:
Ja, det skall jag säga dig, att om jag bleve dömd med den dom Jesus en dag dömer oss alla så bleve jag glad. För det gav mig det rättesnöre jag så väl behöver för att inte missa målet med mitt liv. Min agression staplar sig mot allt vad synd är och bleve min enda räddning den dagen bilan ska gå.
Jag försöker bara vara öppen i sinnet och akta mig för dömmande ty jag vill själv inte bli dömd.
Därför är jag inte rädd för domen. Jag låter den gå över mitt liv beständigt och därmed har jag att hålla.
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 16:30.
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 16:30.