2008-05-13, 16:28
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Jag kan inte och ska inte dömma andra, det är så jag tyder min Herres ord, eller mäster J som du säger. Jag säger att jag personligen (p.g.a min tro) är emot homosexualitet), men jag kan inte dömma eller säga vad som är rätt och fel, jag kan bara ta till mig evangeliet så som jag tyder det för min egen del.
..."inte kan säga vad som är rätt eller fel"?? Ja du, då är det inte mycket bevänt med dig och din tro. Jag skulle då aldrig fega ur på det viset. Jag har ju Guds ord och med det får vi ju alla nöja. Att hitta på egna teser och jämkningar så som kyrkan har för otäck sed hör inte hemma hos den rättfärdige. Mitt salt har inte mist sin sälta.

Citat:
Jag vet mycket väl vad bibeln säger bäste junker Dag!

Bra! Håll dig till den då! Och kryp inte in i en nån falsk ödmjukhet.

Citat:
Sedan spekulerar jag kring kärleken rent generellt och vad den kanske innebär? Det som är rätt för dig eller rätt för mig kanske inte är rätt för henne. Du tror att du besitter sanningen och jag tror att jag besitter sanningen men jag kan ändå inte kliva upp på den höga hästen och säga att min sanning är den enda rätta, det är både högfärdigt och en synd.
Definitivt inte!
Om jag inte vet vad som är sanning så svamlade jag ju ut i det blå. Nu vet jag ju vad som är sanning. Jag kan ju läsa innantill och därtill tro på det som står. Så för mig är saken klar medan du kan ju sitta bakom din kyrkmur och fegande tugga på din tumme. Jag vet på vem jag tror och på vad jag tror.

Citat:
Jag tror att du innerst inne vet att det är fel och en synd att kalla mig som följer kristus ord för djävul.
Du följer inte alls ordet. Du tror ju inte ens på det. Du vet ju inte vad som är sanning eller lögn. För kyrkan har tutat i dig att om du tror så syndar du. Stackars sate! Res på dig i din fulla längd och stå för den sanning vi finner i ordet! Det finns inget att backa på där.

Citat:
Det är sorgligt att du ser präster som en homogen massa. Låter nästan lite konspiratoriskt. Präster är individer och jag har mött fantastiska såväl som usla präster, att ha någon att bolla sin tro med är alltid positivt. Det kan ju såväl göra att man blir mer säker på sin sak som få en att tänka i andra banor.
Bätte vore det väl om du bollade dina tankar med det Jesus säger och inte vad prästskallarna i sin depresiva situation kan säga och inte säga. För om de för ett enda ögonblick skulle yppa sannignen så bleve de utan arbete i den där hemska lögnaktiga kyrkan. De har ju ingen moral att komma med och det kontrakt de lever och verkar under är ju ett djävulens diktat.

Citat:
Jag försöker bara vara öppen i sinnet och akta mig för dömmande ty jag vill själv inte bli dömd.
Ja, det skall jag säga dig, att om jag bleve dömd med den dom Jesus en dag dömer oss alla så bleve jag glad. För det gav mig det rättesnöre jag så väl behöver för att inte missa målet med mitt liv. Min agression staplar sig mot allt vad synd är och bleve min enda räddning den dagen bilan ska gå.

Därför är jag inte rädd för domen. Jag låter den gå över mitt liv beständigt och därmed har jag att hålla.
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 16:30.
Citera
2008-05-13, 16:34
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
..."inte kan säga vad som är rätt eller fel"?? Ja du, då är det inte mycket bevänt med dig och din tro. Jag skulle då aldrig fega ur på det viset. Jag har ju Guds ord och med det får vi ju alla nöja. Att hitta på egna teser och jämkningar så som kyrkan har för otäck sed hör inte hemma hos den rättfärdige. Mitt salt har inte mist sin sälta.

Bra! Håll dig till den då! Och kryp inte in i en nån falsk ödmjukhet.

Definitivt inte!
Om jag inte vet vad som är sanning så svamlade jag ju ut i det blå. Nu vet jag ju vad som är sanning. Jag kan ju läsa innantill och därtill tro på det som står. Så för mig är saken klar medan du kan ju sitta bakom din kyrkmur och fegande tugga på din tumme. Jag vet på vem jag tror och på vad jag tror.

Du följer inte alls ordet. Du tror ju inte ens på det. Du vet ju inte vad som är sanning eller lögn. För kyrkan har tutat i dig att om du tror så syndar du. Stackars sate! Res på dig i din fulla längd och stå för den sanning vi finner i ordet! Det finns inget att backa på där.

Bätte vore det väl om du bollade dina tankar med det Jesus säger och inte vad prästskallarna i sin depresiva situation kan säga och inte säga. För om de för ett enda ögonblick skulle yppa sannignen så bleve de utan arbete i den där hemska lögnaktiga kyrkan. De har ju ingen moral att komma med och det kontrakt de lever och verkar under är ju ett djävulens diktat.

Ja, det skall jag säga dig, att om jag bleve dömd med den dom Jesus en dag dömer oss alla så bleve jag glad. För det gav mig det rättesnöre jag så väl behöver för att inte missa målet med mitt liv. Min agression staplar sig mot allt vad synd är och bleve min enda räddning den dagen bilan ska gå.

Därför är jag inte rädd för domen. Jag låter den gå över mitt liv beständigt och därmed har jag att hålla.

Självklart ska inte munnen alltid vara len, vi kan bara se till fadern där. Jag kvarhåller ändå vid att sanningen för oss människor aldrig kan bli fullkomligt objektiv och med den psykologiska vetskapen så väljer jag att i detta liv och rike inte försöker dömma andra.

Jag tog min lärdom om Gud och Jesus genom att läsa Bibeln ett kapitel om dagen ifrån början till slut utan att tillhöra eller ens besöka en kyrka. Däremot har jag ändå delat tro med andra bröder och systrar och i dag kan jag besöka en kyrklig församling och upplyftas av att därvid deltaga även om jag går en annan väg än dom.
Citera
2008-05-13, 16:34
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hmm ja vem är du att döma andra människor? Om gud finns kanske han anser att du är den värsta syndaren av alla som förkastar andra människor i hans namn. Tänkt på det Dag? Kan även upplysa dig om mitt engagemang för fattiga barn i världen och cancerforskningen. Vad gör du Dag för dina medmänniskor? Eller har du bara tid för att döma vad du kallar syndare till evig förtappelse?
Ditt engegemang för de lidande är mycket bra! Gud är med dig! Snyggt jobbat!
Citera
2008-05-13, 16:38
Medlem
Dags avatar
Citat:
Självklart ska inte munnen alltid vara len, vi kan bara se till fadern där. Jag kvarhåller ändå vid att sanningen för oss människor aldrig kan bli fullkomligt objektiv och med den psykologiska vetskapen så väljer jag att i detta liv och rike inte försöker dömma andra.

Jag tog min lärdom om Gud och Jesus genom att läsa Bibeln ett kapitel om dagen ifrån början till slut utan att tillhöra eller ens besöka en kyrka. Däremot har jag ändå delat tro med andra bröder och systrar och i dag kan jag besöka en kyrklig församling och upplyftas av att därvid deltaga även om jag går en annan väg än dom.
Din försiktighet är uppenbar. Kanske för mycket försiktig enligt mitt sätt att se.

Men nog hade lite urval av vad man söker sig till eller inte, klätt dig bättre än den flanörens solmorgonspromenader. Du slinker ju tydligen in lite vart hur det faller dig in för tillfället. Var har du din ryggrad och ståndpunkt om du så kan slagga med vad som helst?
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 16:42.
Citera
2008-05-13, 16:40
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Då bör du snarast införskaffa dig lite självinsikt, eftersom det verkligen inte går att urtolka ur dina inlägg. Och vrida på sanningen är du en sann mästare till, i motsatts till din idol. Du verka må bra av dina små ondsinta utbrott och att kasta skit på folk, jag känner helt ärligt medlidande till dig, även om jag nu är din ovän enligt dig.

Tjejen har dessutom inte kärlek till synden, utan kärlek till en annan människa som råkar ha samma kön, dessutom inte speciellt sexuellt relaterad. De är inte lust för ett annat kön som fått henne kär, utan en annan människa.
Mmm, det är så det börjar, det där...
Citera
2008-05-13, 16:41
Medlem
Citat:
Så talar en riktig djävul.

Ajabaja. Inte döma utan fakta. Sånt sköter väl Gud?

Förövrigt verkar du vara inskränkt fanatiker. En riktigt ointelligent sådan också. Något som du visar med att inte försöka motbevisa argument utan bara avvisa dom.
Citera
2008-05-13, 16:48
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Din försiktighet är uppenbar. Kanske för mycket försiktig enligt mitt sätt att se.

Men nog hade lite urval av vad man söker sig till eller inte, klätt dig bättre än den flanörens solmorgonspromenader. Du slinker ju tydligen in lite vart hur det faller dig in för tillfället. Var har du din ryggrad och ståndpunkt om du så kan slagga med vad som helst?

Jag är inte ryggradslös eftersom jag faktiskt säger vad jag tycker är fel, jag förklarar också varför. Därför ligger jag inte i två läger så att säga. Jag förklarar också varför jag inte vill dömma. Det kommer komma en tid för dömmande men den tiden är inte inne nu, inte för mig. Jag förespråkar därför ödmjukhet och öppenhet tills jerusalem är återupprättat.
Citera
2008-05-13, 16:48
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupin
Ajabaja. Inte döma utan fakta. Sånt sköter väl Gud?

Förövrigt verkar du vara inskränkt fanatiker. En riktigt ointelligent sådan också. Något som du visar med att inte försöka motbevisa argument utan bara avvisa dom.
När Jesus kallade vissa för djävulens barn, alltså egentligen smådjävlar, så hade han en orsak till det.

De var detta därför att de ville döda honom. De själva motstred sig den benämningen med att de var Abrahams barn. Men Jesus stod på sig och menade att de visst hade djävulen till sin fader; för att han var en mandråpare och lögnens fader.

Så om nu en lögnare uppträder i nutid så är han ju uppenbart en djävul. En riktig "smådjävul". Och då Jesus även påstod att vissa inte bara var som huggormar utan även som deras avkomma, som bevisligen är giftigare än modern, så måste det inte alls vara helt fel att tala med samma vokabulär som den Mästaren.

.
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 16:51.
Citera
2008-05-13, 16:50
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jag är inte ryggradslös eftersom jag faktiskt säger vad jag tycker är fel, jag förklarar också varför. Därför ligger jag inte i två läger så att säga. Jag förklarar också varför jag inte vill dömma. Det kommer komma en tid för dömmande men den tiden är inte inne nu, inte för mig. Jag förespråkar därför ödmjukhet och öppenhet tills jerusalem är återupprättat.
När ska du kunna bygga upp dess raserade murar om du inte ens vet vad du skall mura upp dem mot?
Citera
2008-05-13, 16:55
Medlem
Requiems avatar
Citat:
När ska du kunna bygga upp dess raserade murar om du inte ens vet vad du skall mura upp dem mot?

Vi börjar komma off-topic. PM'a om du vill. Men att följa buden för mig själv är där jag är i min vandring i min herre Jesus Kristus fotspår just nu.
Citera
2008-05-13, 17:43
Medlem
Citat:
När Jesus kallade vissa för djävulens barn, alltså egentligen smådjävlar, så hade han en orsak till det.

De var detta därför att de ville döda honom. De själva motstred sig den benämningen med att de var Abrahams barn. Men Jesus stod på sig och menade att de visst hade djävulen till sin fader; för att han var en mandråpare och lögnens fader.

Var någonstans säger Jesus detta?

Citat:
Så om nu en lögnare uppträder i nutid så är han ju uppenbart en djävul. En riktig "smådjävul". Och då Jesus även påstod att vissa inte bara var som huggormar utan även som deras avkomma, som bevisligen är giftigare än modern, så måste det inte alls vara helt fel att tala med samma vokabulär som den Mästaren.

För att någon ska vara en lögnare krävs det att han säger emot sanningen. Jesus är tyvärr inte sanningen hur mycket du än vill det. Det är dock off-topic...

Citat:

DoÅ, är det du?
Citera
2008-05-13, 17:56
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupin
DoÅ, är det du?

DoÅ hade uttryckt det lite mer som: Helt sjukt ologiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in