• 1
  • 2
2008-05-12, 02:24
Medlem
Omnigrs avatar
Fr det frsta, jag r vl infrstdd i den antropiska principen, och jag anvnder inte ordet "slump" p ett teistiskt stt.

Det kan tyckas extremt osannolikt att flera olika niver av emergenta system kan co-existera med hnsyn till varandra av en slump. Frgan r om inte den lgsta nivn mste ta hnsyn till den hgsta.

A. Vi existerar.
B. Detta som resultat av en kedja av olika emergenta system.
C. Varje hgre niv av emergens fljer som ett direkt resultat av de premisser det lgre systemet genererar.
D. Allts r det emergenta systemet "evolution" en direkt fljd av den lgsta nivn av emergens i universum, t.ex "gravitational clumping" och stjrnors "metabolism".

E. Allts krvs det att den frsta nivn r statisk fr att t.ex medvetandet ska kunna skapas.
F. Eftersom endast en exakt fine-tuning kan leda vidare till liv och eftersom denna -oundvikligen- leder till efterfljande emergenta fenomen, s fallerar den antropiska principen i detta sammanhang, eftersom varje nytt "steg" inte r oberoende av tidigare steg, och drfr inte kan prva sig fram enligt den principen.

Sannolikheten att hela kedjan av en slump leder till de hgsta niverna av komplexitet och emergens, r absurd.

t.ex.

alt 1. - ondligt med kombinationer av tuning -> ondlig osannolikhet att universum "prickar rtt"
alt 2. - ndligt antal varianter -> oelegant, antropiska principen fallerar, "vr version av universum" blir speciell.

allts, eftersom varje emergent system skapar premisserna fr nsta niv av emergens, r det den lgsta nivn som avgr hela utvecklingen och naturen hos systemet i helhet.

Evolution r en frutsttning fr att neurala ntverk och deras emergenta egenskaper ska kunna utvecklas.
Kemins emergenta egenskaper krvs fr att ge grund-premisserna fr biologin.
Stjrnornas processer behvs fr att ka komplexiteten i materien som utgr en planets intrikata kemi.
Gravitationens egenskaper behvs fr att strukturera och pverka materien s att stjrnor och planeter kan formas.

allts, om du ska slumpa de exakta universella konstanterna fr de fundamentala krafterna, t.ex gravitation - s r det antingen samma universella konstanter som kommer leda genom hela kedjan fram till organiskt liv, eller inte!

- detta r bara en fundering kring den antropiska principen, och ska inte missuppfattas som ngon form av smyg-ID eller liknande.

Jag r s ateistisk det r mjligt att bli, men jag har svrt att tro att ngon form av komplexitet r en slump i det stora hela.
Det viktiga r att frst att universum r ett... hmm.. "generic" system, ett semi-kaos med vissa tendenser, och att just du, eller just din planet inte r speciell, eller har en "mening" i den bemrkelsen att den skulle ha ett deterministiskt "syfte".

Vagt? jo =/

Frgan r vl, -kan den antropiska principen verkligen frklara universums till synes osannolika komplexitet genom en "ramp" av sub-stadier, nr de kosmologiska konstanterna br avgra alla nivers egenskaper?
Senast redigerad av Omnigr 2008-05-12 kl. 02:40.
Citera
2008-05-13, 01:20
Medlem
Jag vet inte bakgrunden till den kosmolgiska konsonanten (varfr skriver du plural hr?)och om det finns ngra mostridigheter om den. Men den antropiska principen kan vl fortfarande stmma fr det?

"F. Eftersom endast en exakt fine-tuning kan leda vidare till liv och eftersom denna -oundvikligen- leder till efterfljande emergenta fenomen, s fallerar den antropiska principen i detta sammanhang, eftersom varje nytt "steg" inte r oberoende av tidigare steg, och drfr inte kan prva sig fram enligt den principen."

Varfr r varje nytt steg inte beroende av tidigare steg? Frklara lite mer utfrligare. Emergens frlitar sig vl bara p de grundliga komponenterna och den grundliga strategin bland mikroskopiska arter, s den fljer bara med p the ride ocks?

r tyvrr inte s insatt i vetenskap, fick lsa p lite till det hr. Men jag r grna med p en diskussion, men du mste dessvrre frklara mer.
Citera
2008-05-13, 02:36
Medlem
Omnigrs avatar
Tack fr ditt svar.

Jag menade inte den kosmologiska konstanten, utan bara den fine-tuning av universums olika konstanter som finns.

Fr vrigt skrev jag "oberoende av tidigare steg"...

Emergens r ett fenomen som uppstr som en effekt av interaktionen mellan relativt enkla "agenter" eller "celler" eller w/e, och som inte r beskriven direkt i deras inneboende egenskaper.

Det konstiga, menar jag, och jag mste tillgga att det bara r en fundering som jag inte frsvarar med nbbar och klor, r att slumpaktig emergens kan skapa, inte bara ett, utan flera nya emergenta system.

h, jag r inte sker p detta infall, delvis d det motsger lite av vad jag annars tycker. Min nskan, ven om jag inte br uttrycka det s, r ett elegant universum.

Lt oss anta att universum, genom den antropiska principen, har prvat sig fram och till slut prickat in ett vrde fr den starka kraften som mjliggr det breda spektrum av olika grundmnen som omvandlas frn vte i en stjrna.

r det inte underligt att just den konfiguration som rkade vara rtt fr att uppn hgst antal grundmnen ocks utgr premisserna fr det emergenta system vi kallar evolution?

Jag menar, om alla konstanter i universum kan slumpas fram individuellt vid varje "reset", s hade ju vr vrld kunnat slumpas fram efter en sisdr 3.47 champinjoner r, men i s fall r de hgre niverna, t.ex. den starka kraften redan definierade, eller "planerade" att existera, i alla fall som platshllare fr ett vrde.

Jag har svrt att tro att andra konfigurationer kan leda till en motsvarighet av vr vrlds komplexitet och fortfarande lyckas se meningsfulla ut.

Det vore inte konstigt om naturen som alltid verkar blind vore tvungen att slumpa fram universums konstanter, det passar med naturens natur s att sga, men om den slumpar fram "bra" vrden fr en intressant kemisk vrld, kan den verkligen slumpa fram egenskaper fr den biologiska vrlden ocks d, nr denna fljer direkt utav kemins karaktr?

Jag drar mig till att sga nej.

Anyway, jag vet inte riktigt sjlv vad jag menar i denna frga, s jag kanske inte skulle varit s snabb med att ge mig ut fr att skriva om den.
Senast redigerad av Omnigr 2008-05-13 kl. 02:55.
Citera
2008-05-13, 19:15
Medlem
2!
Senast redigerad av gagg_OLF 2008-05-13 kl. 19:20.
Citera
2008-05-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnigrå
r det inte underligt att just den konfiguration som rkade vara rtt fr att uppn hgst antal grundmnen ocks utgr premisserna fr det emergenta system vi kallar evolution?

Ah, nu hnger jag med. Ursktar mig fr att jag kringsg vissa detaljer, var medveten om att du skrev oberoende d jag ptalat det fr mig sjlv innan mitt inlgg, men jag mste ha glmt bort det.

Frn vilken vinkel menar du? Hur vi tolkar evolutionen? Vad r din slutpong i det liksom, eller har du bara en revelation framfr dig du inte hunnit utforska srdeles?

Haha jod, det r en jvligt underlig knsla frresten. Men vart vill du komma?

Det enda jag kan se r:

Citat:
Det vore inte konstigt om naturen som alltid verkar blind vore tvungen att slumpa fram universums konstanter, det passar med naturens natur s att sga, men om den slumpar fram "bra" vrden fr en intressant kemisk vrld, kan den verkligen slumpa fram egenskaper fr den biologiska vrlden ocks d, nr denna fljer direkt utav kemins karaktr?

Jag drar mig till att sga nej.

Du menar att den antropiska principen skulle glla ven fr mnniskor och djur liksom? Men det mste den vl gra om den antropiska principen ska stmma?

Allts r fundamentalkrafterna s pass optimerade som mjligt om man vill t s mnga olika antal av grumdmnen? r alla forskare ense om det?
Citera
2008-05-13, 23:26
Medlem
Vem vet, andra konstanter hade kanske gett upphov till nnu hftigare vrldar som vi r fr begrnsade fr att frestlla oss.
Citera
2008-05-14, 00:34
Medlem
Antinomoss avatar
Gah...vissa gr verkligen allt fr att filosofi skall bli s trkigt som mjligt!

//M
Citera
2008-05-14, 00:52
Medlem
Omnigrs avatar
Citat:
Allts r fundamentalkrafterna s pass optimerade som mjligt om man vill t s mnga olika antal av grumdmnen? r alla forskare ense om det?

Jag r inte sker p att t.ex. den starka kraften r optimerad fr hgst antal grundmnen, men jag antar det eftersom marginalerna r s pass sm.
Tydligen ska den minsta frndring av den starka kraften leda till att allt vte, eller inget av det, omvandlas till tyngre mnen.

Citat:
Vem vet, andra konstanter hade kanske gett upphov till nnu hftigare vrldar som vi r fr begrnsade fr att frestlla oss.

Jo... Jag r rdd fr den sortens tankegngar eftersom de r omjliga att frestlla sig och drfr p tryggt avstnd frn bde insikt och frnuft.
Jag sjlv knner att allt mste vara en del av samma existens, och att en annan variant av universum drfr mste vara helt kompatibel med vr frestllningsfrmga, ven om den kanske inte hade varit det med vare sig vr fysik eller vra sinnen.

Citat:
Gah...vissa gr verkligen allt fr att filosofi skall bli s trkigt som mjligt!

Det kanske inte r det mest rosenskimmrande av mnen, men det r definitivt ett av de viktigaste.

-

Hmm, hur frklara denna snurriga tanke? ><

Fr att den antropiska principen ska vara anvndbar i kosmologisk skala, behver vi flera olika konstanter i naturen som kan justeras individuellt fr varje "nytt" universum. Detta eftersom det hade varit svrt att frklara hur endast en ensam konstant hade kunnat svara fr att alla niver i naturen tycks leda vidare till liv. Det hade inte kunnat frklaras med slumpen.

Antag d att den starka kraften (A) skapar frutsttningarna fr biologi (B)

Enligt den antropiska principen har bda vrden slumpats fram individuellt, trots att vi kan observera att B fljer som ett direkt resultat av A...

Eller? Det r frgan.
Senast redigerad av Omnigr 2008-05-14 kl. 01:22.
Citera
2008-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Antag d att den starka kraften (A) skapar frutsttningarna fr biologi (B)

Enligt den antropiska principen har bda vrden slumpats fram individuellt, trots att vi kan observera att B fljer som ett direkt resultat av A...

Eller? Det r frgan.

Jo men det existerar ju samtidigt. Bara fr att B r framslumpad s betyder det ju inte att det inte samtidigt r skapat av A, eftersom A ocks r slumpad.

Har jag frsttt det rtt? Tror du r inne p ngon slags paradox.
Citera
2008-05-14, 23:15
Medlem
Omnigrs avatar
nja, biologi t.ex rver ju sina egenskaper direkt frn kemins egenskaper, s hur kan det finnas ett direkt samband i en riktning, om de bda kan slumpas fram oberoende av varandra?
Citera
2008-05-15, 00:56
Medlem
Citat:
nja, biologi t.ex rver ju sina egenskaper direkt frn kemins egenskaper, s hur kan det finnas ett direkt samband i en riktning, om de bda kan slumpas fram oberoende av varandra?

Fattar inte det dr med att de bda har slumpats fram individuellt

Ursktar min trghet, min personlighet tillter mig inte att greppa vissa saker ibland.
Citera
2008-05-15, 06:54
Medlem
Omnigrs avatar
Nej d, jag har en tendens att beskriva saker lite konstigt, heh.

Trevligt att du frskte f det till ngot iallafall.

En annan formulering;
Om alla hgre processer styrs indirekt eller direkt av de lgre, r det inte en enda konstant som avgr universums natur d?
Och, om s r fallet, r det inte konstigt att denna enda finjustering ger s mnga intressanta niver av emergenta system?
Senast redigerad av Omnigr 2008-05-15 kl. 07:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in