Citat:
Alltså, detta är ju faktiskt tämligen enkelt att förklara. ...
Jag trodde verkligen att jag hade garderat mig mot sådana missuppfattningar med min första och inledande post.
Som sagt, jag är i grunden helt med på konceptet med den antropiska principen, det förklarar ett mycket enkelt och logiskt faktum.
Jag har även sagt att jag bara fick en spontan idé som jag på intet sätt vill försvara utan att först ha funderat på det.
Att universum inte har ett särskilt syfte med sin progression, att naturen saknar riktning - det är en viktig sak att förstå. Sättet jag beskrivit ämnet i denna tråd skiljer sig markant från min ordinarie insikt om naturen.
Jag är inte riktigt säker på hur jag ska förklara det på annat sätt, skulle inte varit så snabb att ta upp det.
Att kalla allt för en "slump" är väl lite att ta i?
Universums natur är mer av en "semi-slump" - det influeras av emergenta krafter, därmed inte sagt att dessa har någon speciell idé om vad de vill åstadkomma.
Bara för att den -mycket eleganta- vetenskapliga metoden är blind så behöver inte en representant av den vara det. Att sätta likhetstecken mellan existens och icke-existens är bara tramsigt.
Att livet blev till är inte en slump. Att livet blev till just nu, just här -det är en slump, men möjligheten har alltid funnits där som ett potential, och liv har skapats lite då och då i eviga tider och universum kommer alltid uppvisa samma inneboende tendens till att skapa det.
Jag tjafsade lite om det där med slump med en vän, han tror att universum är helt deterministiskt, jag tycker att ett till 100% deterministiskt universum är en absurd idé. Återigen - emergens är nyckeln, jag förutspår att det kommer utvecklas till en mycket central lära i framtiden.
Jag hävdar att universum kan vara både slumpmässigt och styrt.
Föreställ dig två kulor som krockar i perfekt symmetri - deterministiska fysiska lagar gör att de studsar tillbaka i motsatt riktning, men som ett mycket förenklat exempel - jag anser att de har ett element av oförutsägbarhet till sig, låt säga ett antal kaotiska småkulor inuti sig som inte hindrar dem från att krocka, men ändrar vinkeln litet.
Jag skulle gissa på att all energi och materia har en viss slumpmässighet på de allra minsta nivåerna. Kanske nåt för kvantfysiken att upptäcka snart?