Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-11, 18:28
  #1
Medlem
Varför kan en människa med blodgrupp 0 ge blod till en människa med t.ex. blodgrupp A men inte få blod från en med A?

Det borde väl inte vara någon skillnad eftersom det i båda fallen är samma blodgrupper som blandas? Eller har jag missat något?
Citera
2008-05-11, 18:32
  #2
Medlem
Fru Vs avatar
Nej, eftersom (om jag förstått rätt) är A och B olika antikroppar och antigen (liksom det minus eller plus som kommer efter) medan 0:an inte har antigen. Därför kan A och B ta emot antikroppsfritt blod medan 0:an inte kan ta emot blod med antigen.
Citera
2008-05-11, 18:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Nej, eftersom (om jag förstått rätt) är A och B olika antikroppar och antigen (liksom det minus eller plus som kommer efter) medan 0:an inte har antigen. Därför kan A och B ta emot antikroppsfritt blod medan 0:an inte kan ta emot blod med antigen.

Jo, det är jag också med på men varför blir det skillnad beroende på hur man blandar? Människa med 0 får A eller människa med A får 0, vad är det som skiljer?
Citera
2008-05-11, 18:41
  #4
Medlem
Muppis avatar
Man delar på blodet från givarna. Antikropparna finns i plasman och antigenen på de röda blodkropparna.

0 har antikroppar mot A och B i plasma Därför man 0 ge röda blodkroppar till alla men inte själv ta emot några röda blodkroppar förutom AB (som saknar antigen).

Förenklat.
Citera
2008-05-11, 18:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
Man delar på blodet från givarna. Antikropparna finns i plasman och antigenen på de röda blodkropparna.

0 har antikroppar mot A och B i plasma Därför man 0 ge röda blodkroppar till alla men inte själv ta emot några röda blodkroppar förutom AB (som saknar antigen).

Förenklat.

Så om en med A får 0 så tas A-antikropparna bort från 0 och om det är tvärtom så funkar inte det eftersom man då tillför 0 A-antigen och 0 har redan A-antikroppar, har jag fattat rätt?
Citera
2008-05-11, 18:58
  #6
Medlem
Muppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckaround
Så om en med A får 0 så tas A-antikropparna bort från 0 och om det är tvärtom så funkar inte det eftersom man då tillför 0 A-antigen och 0 har redan A-antikroppar, har jag fattat rätt?

Ja, om du menar att man ger röda blodkroppar. Man ger aldrig helblod.

A har har naturliga antikroppar mot B i sitt helblod och i sin plasma. Därför kan A bara ta emot A och 0.

0 har naturliga antikroppar mot A OCH B i helblod och plasma och kan därför bara ta emot röda blodkroppar från 0.

Däremot kan 0 som kuriosa ta emot plasma från 0, A, B och AB.
Citera
2008-05-11, 19:08
  #7
Medlem
Tack för hjälpen.
Citera
2008-07-24, 16:39
  #8
Medlem
Hur kollar man upp sin blodgrupp?
Citera
2008-07-24, 16:57
  #9
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Hur kollar man upp sin blodgrupp?

Genom blodprov. Dessa tas före större operationer, förlossningar mm.
Tror att det förr testades före militärtjänst (hörsägen).
Själv fick jag testat före jag blev blodgivare. Alla prover kostar pengar så jag tror inte att det tas utan anledning.
Mvh
Citera
2008-07-25, 02:28
  #10
Avstängd
TimothyPrices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Genom blodprov. Dessa tas före större operationer, förlossningar mm.
Tror att det förr testades före militärtjänst (hörsägen).
Själv fick jag testat före jag blev blodgivare. Alla prover kostar pengar så jag tror inte att det tas utan anledning.
Mvh


Säg att jag vill kontrollera min blodgrupp, blodtryck och om jag har någon mysig smittsam sjukdom, så jag uppger att jag vill bli blodgivare och undergår dessa prover. Sedan efter jag har tagit provet och fått svaret så får jag en impuls och har samlag för pengar med en man så har jag fått en gratis undersökning utan något krångel eller krav på mig?
Citera
2008-07-25, 15:08
  #11
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyPrice
Säg att jag vill kontrollera min blodgrupp, blodtryck och om jag har någon mysig smittsam sjukdom, så jag uppger att jag vill bli blodgivare och undergår dessa prover. Sedan efter jag har tagit provet och fått svaret så får jag en impuls och har samlag för pengar med en man så har jag fått en gratis undersökning utan något krångel eller krav på mig?

När du anmäler dej som möjlig blodgivare så ingår hälsokotroll och blodprover.
Därtill massor av frågor.
Sen är ersättningen så liten att du bara kan få en fikarast på den.
Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback