Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-10, 20:56
  #1
Medlem
putte31s avatar
Vet att frågan har varit uppe innan. Men som sagt är alla märken unika. Jag har ett födelsemärke på ryggen som är ca 0.5 cm i diameter både i radie samt i höjd. Har varit hos husläkaren och fick diagnosen att den var helt ok, vilken innebär att dom inte vill ta bort den gratis för mig. Jag tycker att den är väldigt irriterande rent skönhetsmässigt. Den stora frågan är vågar man skära av den själv? Kan man göra den nu inför sommaren? Har ringt privat läkare, men dom uppskattade kostnaden till ca. 6-7000, vilken jag tycker i nuläget är för mycket då jag är student. Förslag?
Citera
2008-05-10, 21:34
  #2
Medlem
Rossoneris avatar
Du vill hellre ha ett fult ärr?
Citera
2008-05-10, 22:40
  #3
Medlem
putte31s avatar
Hmm..nja...
Citera
2008-05-10, 23:17
  #4
Medlem
Googlas avatar
Jag hade ganska smått stort födelsemärke på ryggen, jag kliade bort det. Kan göra jävligt ont, men ta lite dag för dag. Med fingrarna inte med kniv, för kan det bli skorv för att såret ska läkas och födelse märket sitter inte på huden, det är som att det är under huden.
Citera
2008-05-11, 00:25
  #5
Medlem
peter_ölbacks avatar
står det ut så pass mkt att du kan strypa den med tråd, exempelvis fiskelina? isf stryp cirkulationen så kan du klippa/skära bort den själv!
Citera
2008-05-11, 02:33
  #6
Medlem
putte31s avatar
Men finns det några risker med det?
Citera
2008-05-11, 03:36
  #7
Avstängd
Steingrens avatar
Om du bor i närheten av Stockholm så kan du ta bort ditt födelsemärke hos Gamla Stans Laser. Har själv tagit bort två där och det gick på 1500 spänn totalt.

Hemsida: www.kirurg.com
Citera
2008-05-20, 19:30
  #8
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte31
Vet att frågan har varit uppe innan. Men som sagt är alla märken unika. Jag har ett födelsemärke på ryggen som är ca 0.5 cm i diameter både i radie samt i höjd. Har varit hos husläkaren och fick diagnosen att den var helt ok, vilken innebär att dom inte vill ta bort den gratis för mig. Jag tycker att den är väldigt irriterande rent skönhetsmässigt. Den stora frågan är vågar man skära av den själv? Kan man göra den nu inför sommaren? Har ringt privat läkare, men dom uppskattade kostnaden till ca. 6-7000, vilken jag tycker i nuläget är för mycket då jag är student. Förslag?
jag har en jätteful leverfläck på halsen som jag har varit till doktorn med. Dom säger dels att den inte är något att oroa sig för och dels att det blir ett ärr som är ännu fulare.
när jag var liten, kanske tio eller något under, innan jag hade accepterat leverfläcken försökte jag skära bort den med en skalpell som fanns med i pappas kemiset. Det var inte särskilt trevligt.
Citera
2008-05-28, 19:14
  #9
Medlem
IKAROZs avatar
shit är det så dyrt?
Citera
2008-05-28, 19:17
  #10
Medlem
knekt sparvs avatar
såg en video på youtue för ett tag sedan när en kille operarade bort en vårta på sig själv. Rätt äckligt faktiskt, han måste ha haft en jävla självkontroll. Åsså kom katten och sabbade hela tiden.
Citera
2008-05-28, 19:21
  #11
Medlem
jeddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
såg en video på youtue för ett tag sedan när en kille operarade bort en vårta på sig själv. Rätt äckligt faktiskt, han måste ha haft en jävla självkontroll. Åsså kom katten och sabbade hela tiden.
åh, länka är du snäll !
Citera
2008-05-28, 20:04
  #12
Medlem
Har suttit och kollat på youtube ett tag nu. Verkar som att många läkare bara skalar av födelsemärket ganska rakt av, i nivå med omgivande hud. De födelsemärken jag själv har tagit bort på liknande sätt (sax, kniv, stor nagelsax) har långsamt växt tillbaka som ofärgade lite utstående ärr. De jag tagit bort på ryggen (hos läkare alltså) har de skurit bort och sytt, vilket har gett ganska fula ärr.
Iofs var den läkaren AT-läkare och ganska ny skulle jag tro.

Vad blir bäst egentligen om man gör det rätt? Personligen tror jag en klyfta och sy borde kunna bli fint.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback