2008-05-22, 15:30
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nino Gaggi
Ja lite skumma lobbar har man varit med om. Den mest suspekta var nog en kompis som var helt nykter blev tagen sammtidigt som han fummlade med nyklarna till hemmet. Var bara raka vägen till cellen utan något mer med det. man kan ju undra vad polisen tyckte i det fallet.

Sen om dom daktade dig brukar det inte även innefatta kort, frågor, dokumentation av tatueringar, underskrift och fingeravtryck?

Alltid varit så för mig men då har det förvisso alltid varit häkte och inte fyllecell.

Har dragit slutsatsen at de inte gjorde det, det verkar inte rimligt helt enkelt efter de svar jag läst här. Men de grejade med mina händer, samtidigt som två andra poliser höll på, en med mina skor och en med mitt fickinnehåll.

Konstigt är när jag var tvungen att skriva på ett papper på morgonen, där stod det att jag "kastat flaskor på bilar" och att det var därför de kom till platsen. Fan vet. Några flaskor kastade jag då rakt inte. Kanske tappade sportbladet ned på väggrenen på sin höjd om jag skall anstränga fantasin.
Citera
2008-05-22, 15:34
Medlem
Nino Gaggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Har dragit slutsatsen at de inte gjorde det, det verkar inte rimligt helt enkelt efter de svar jag läst här. Men de grejade med mina händer, samtidigt som två andra poliser höll på, en med mina skor och en med mitt fickinnehåll.

Konstigt är när jag var tvungen att skriva på ett papper på morgonen, där stod det att jag "kastat flaskor på bilar" och att det var därför de kom till platsen. Fan vet. Några flaskor kastade jag då rakt inte. Kanske tappade sportbladet ned på väggrenen på sin höjd om jag skall anstränga fantasin.
Då var det nog ingen daktning för det märker man ganska väl. Sen så är det ett mindre helvete att få bort bläcket från händerna efteråt. Sen är det itne häktespersonal som gör det utan de får ringa in polis som måste göra det senare när dom har tid.

Var nog bara delgivningen kanske? det brukar man få skriva på när man kommer senare på förhör igentligen och bara få muntlig när man sitter men de kanske ville ha underskriften då.
Citera
2008-05-22, 17:32
Medlem
Gullinburstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask

Låter MYCKET märkligt.
Citera
2008-05-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinburste
Låter MYCKET märkligt.

Är inget märkligt med det. Man skall delges om varför man omhändertogs. Dessutom skall man skriva under att man får tillbaks sina grejer.
Citera
2008-05-22, 22:02
Medlem
Gullinburstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Är inget märkligt med det. Man skall delges om varför man omhändertogs. Dessutom skall man skriva under att man får tillbaks sina grejer.

My mistake då. Jag uppfattade det som att TS fått skriva på någonting motsvarande ett förhör där han fick vidgå att han kastat flaskor.
Citera
2008-05-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinburste
My mistake då. Jag uppfattade det som att TS fått skriva på någonting motsvarande ett förhör där han fick vidgå att han kastat flaskor.

Du kan naturligtvis ha rätt. Men min gissning är att poliserna helt enkelt skrivit ned omständigheterna som rådde vid omhändertagandet.

Detta läses upp för den omhändertagne när hon/han släpps.

Av förklarliga skäl så "går det in" bättre när vederbörande har nyktrat till.
Citera
2008-05-23, 15:23
Medlem
Intressant tråd då jag själv blev lobbad för inte så länge sedan (första gången). Jag gick från krogen hem till en kompis, porten var låst och kompisen svarade inte i telefon, det jag gör vilket jag också är helt klar med är att sparka in rutan (den minsta rutan) för att komma åt låset inifrån. Sedan tar jag hissen upp till polarens lägenhet, polaren öppnar inte dörren men jag ringer på några gånger till, efter ett tag ger jag upp och tar hissen ner för att gå hem. När jag kommer ut ur hissen och går ut genom porten står det flertalet poliser med i princip dragna vapen, detta upptäcker jag inte direkt då det står på var sida av dörren så jag traskar egentligen bara ut och dem säger först ingenting.

Givetvis har något hört att en ruta krossats och ringt och anmält detta eller så var bara polisen i direkt anslutning till området och hörde det inträffade. Hur som helst så finns det inga vittnen till om det verkligen var jag som sparkade in rutan vilket jag kommer ihåg, jag kunde likväl ha kommit direkt ner från min egen lägenhet och sett att rutan var söndersparkad och sen att det stod massa poliser på plats.

Jag säger lite skämtsamt att det var jag som sparkade sönder (vilket det iof var) rutan och öppnar sedan dörren och sätter mig självmant i snutbilen. Då jag i princip inte druckit mer än två flaskor vin och egentligen bar var lite irriterad på att dörren var låst vilket ledde till mitt agerande, frågade jag om de kunde köra hem mig, de sa att jag tyvärr skulle få följa med till stationen. På stationen fick jag ta av skjorta, som jag hade över t-shirt, skor, plånbok, mobiltelefon, klocka. När detta var gjort låste dem in mig. Jag skötte mig bra utan jiddrande osv, vakten sa också att om jag ville något skulle jag trycka på den röda knappen. Hur som helst, nu inlåst i cellen, visste inte hur länge jag skulle få sitta där osv, det första jag la märke till var golvbrunnen och sen stod det en gul madrass mot väggen.

Offtopic, men då jag alltid varit lite kåt på att sitta i celler osv så tyckte jag att det skulle bli en liten erfarenhet, jag ville först inte riktigt runka då nån kom och tittade till mig lite då och då men tillslut gjorde jag mina behov och sen var det inte så roligt längre. Hur som helst svårt att sova, lampan i taket lyste hela tiden vilket gjrode mig irriterad och då jag började känna mig uttorkad så kände jag mig lite dizzy.

Iaf så släppte de ut mig vid 7 tiden på morgonen, jag satt nog inte mer än 6 timmar där och då skulle de förhöra mig. Dem frågade om jag visste vad jag hade gjort varpå jag sa att jag inte visste det, dem sa då att jag hade krossat en ruta på gata xxxx och jag sa, ok måste ha varit vinet som drog till mer än väntat varpå en kvinnlig polis som stod lutad mot väggen skrattade lite och sa, ja det är förrädiskt det där.

Hur som helst så sa de att jag skulle få 15 dagsböter trodde hon att det var, och sen frågade hon om jag var villig att betala rutan och då sa jag -om det är jag som har gjort det så betalar jag givetvis om det inte handlar om några större summor. Sen fick jag typ ta mina saker och gå därifrån.

Fick hem ett brev idag att socialtjänsten fått in en rapport om LOB men att dem inte tänker gå vidare med det, men vad jag undrar är hur det blir med rutan egentligen. Ingen var på plats och såg att jag krossade den, visserligen kan man väl säga att jag erkände dådet men det var mest för att slippa sitta inspärrad så jag kunde komma hem så fort som möjligt. Med andra ord har de inga bevis för att det är jag som har sparkat sönder rutan, inga fingeravtryck eller övrigt togs. Förövrigt dagen efter då de förhörde mig sa de att jag var på Gata 5C och att det var på Gata 5C som rutan krossades, jag sa att jag aldrig varit i ingång 5C utan bara 5B -Nä 5C var det på sa poliskvinnan varpå hon skrev in det i rapporten.

Ok tänkte jag det stämmer säkert men sen åkte jag och tittade och då var det jag som hade rätt, nämligen att det var 5B som rutan krossats på. Det är en jävla skillnad att krossa en ruta på 5B och en på 5C och det kan hända vid helt olika tidpunkter av olika personer.

Området var lugnt och inte en person i närheten, vidare var jag inte speciellt packad och nu på senare tid har jag fått tillbaka minnen från kvällen vilket gör att jag ifrågasätter hur poliserna har behandlat mig, även om de var schyssta, jag fick gå själv osv så fanns det ingen som helst anledning att låsa in mig då jag varken vinglade eller var fara för nån person.

Det jag undrar är varför de tagit in mig för LOB när de istället borde plockat mig för brott i form av skadegörelse? Även om jag i princip erkänt så måste de väl ha bevis för att det verkligen var jag som sparkade sönder rutan, de måste väl utreda? Vidare så har de skrivit fel adress i rapporten och då blir allting annorlunda eftersom det är två helt olika portuppgångar, det är två helt olika platser, vilket innebär att 1. Jag har inte varit på gata xxx portuppgång 5C i vilken det står att brottet har begåtts, vidare 2, om ingen ruta på portuppgång 5C är krossad har heller inget brott begåtts. Rutan på 5B är krossad men vem vet att det var jag, samt det står ingenting om 5B i rapporten.

Ok det blev långt det här, men eftersom jag aldrig varit på 5C och ingen ruta är krossad kan de heller inte anklaga mig för något?

Varför valde de att plocka in mig för LOB, när det faktiskt handlar om ett brott som skadegörelse, är det pågrund av det faktum att det inte hänt någonting på 5C (fel i rapporten då det hände på 5B) eller att det
inte finns några bevis för att jag har gjort någonting?

Sen undrar jag hur de kan plocka mig för LOB då de annars om inte en ruta varit krossad ej hade gjort det. Dem kan inte bara pågrund av att jag säger att jag krossade rutan låsa in mig (utan utredning) och sedan i efterhand då bevisen sviktar coh dem skrivit fel i sin rapport ändra från skadegörelse till LOB för att ta det säkra för det osäkra, eller kan dem det?

Inget brott har inträffat på 5C, ingen kan stå till svars för något som hänt på 5C.
Citera
2008-05-23, 16:13
Du har stjälpt i dig två vinare och är 100% på att ingen såg dig? Finns det någon felmarginal där? Polisen var på plats i princip direkt och stämmer det du säger så var det i princip bara du i området - ett och ett läggs ihop, du är minst skäligen misstänkt.

De kan ta in dig för skadegörelse - visst. Men du är full, och vittnesmål från fulla personer skall man undvika. De tar in dig för LOB (PL13-lob, avvärja straffbelagd handling), för att du utgör en fara för annan (vem vet vilka fler rutor du får för dig att sparka sönder?) och när du nyktrat till så hör man dig angående brotten du misstänks för. Man utreder alltså, som du själv sade Låter som ett väldigt solklart fall på din historia, det finns långt mer tveksamma omständigheter än så som lett till LOB.

Edit: Angående 5C eller 5D - var det fler personer i närheten som sparkade sönder fler rutor på hus nummer fem vid ungefär samma tid? Annars spelar det ingen större roll i en rättegång, nej. Möjligen kan det läggas till andra omständigheter som ser tveksamma ut som i längden kan göra att polisens jobb ser slarvigt ut och vinner mindre tilltro, men som ensam omständighet är det närmast bagatellartat.
Senast redigerad av Caimen 2008-05-23 kl. 16:15.
Citera
2008-05-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Du har stjälpt i dig två vinare och är 100% på att ingen såg dig? Finns det någon felmarginal där? Polisen var på plats i princip direkt och stämmer det du säger så var det i princip bara du i området - ett och ett läggs ihop, du är minst skäligen misstänkt.

De kan ta in dig för skadegörelse - visst. Men du är full, och vittnesmål från fulla personer skall man undvika. De tar in dig för LOB (PL13-lob, avvärja straffbelagd handling), för att du utgör en fara för annan (vem vet vilka fler rutor du får för dig att sparka sönder?) och när du nyktrat till så hör man dig angående brotten du misstänks för. Man utreder alltså, som du själv sade Låter som ett väldigt solklart fall på din historia, det finns långt mer tveksamma omständigheter än så som lett till LOB.

Edit: Angående 5C eller 5D - var det fler personer i närheten som sparkade sönder fler rutor på hus nummer fem vid ungefär samma tid? Annars spelar det ingen större roll i en rättegång, nej. Möjligen kan det läggas till andra omständigheter som ser tveksamma ut som i längden kan göra att polisens jobb ser slarvigt ut och vinner mindre tilltro, men som ensam omständighet är det närmast bagatellartat.

Jag är i princip 100% på att ingen såg mig krossa rutan. Jag var fullt medveten om att jag krossade rutan, men direkt efteråt tänkte jag efter lite varför i helvete jag skulle kvadda rutan. Visst var jag onykter men inte fan var det speciellt, även om jatg hade en rejälv bakfylla dagen efter. Kunde fortfarande komma ihåg vart polaren bodde, tog mig dit i en taxi, kunde betala taxiräkning. Jag har varit betydligt mer radarstyrd och inte kunnat stå på benen, men vart är snuten då, inte fan där jag är iaf.

Det är ju inget snack om att jag är skyldig till händelsen, men de skriver fel saker i rapporten. Dessutom skulle polaren kunna intyga att jag varit där hela kvällen och att jag skulle gå hem vid angiven tidpunkt och polisen då alltså stod där. Jag vet garanterat att ingen har sett mig. Varför slösa sina resurser på bagateller, det var åtminstone 5 snutar utanför, trodde dem det var nått jävla inbrott i nån lägenhet?
Citera
2008-05-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen

Ok, men du som verkar vara insatt i det hela, varför tar dem mig överhuvudtaget för LOB när jag redan har begått ett brott, krossade ju rutan så då kunde de väl ta in mig skadegörelse istället, eller var de inte riktigt säkra på om det var jag och sen tog dem mig för LOB istället bara för att jag kunde vara en säkerhetsrisk om jag fick fortsätta på fri fot.
Citera
2008-05-23, 20:42
Medlem
Gullinburstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ok, men du som verkar vara insatt i det hela, varför tar dem mig överhuvudtaget för LOB när jag redan har begått ett brott, krossade ju rutan så då kunde de väl ta in mig skadegörelse istället, eller var de inte riktigt säkra på om det var jag och sen tog dem mig för LOB istället bara för att jag kunde vara en säkerhetsrisk om jag fick fortsätta på fri fot.

För att gripa någon ska förutsättningar för häktning vara uppfyllda. En LOB är enklare att tillämpa.

OT: Så är du en pajas.
Citera
2008-05-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

För skadegörelsen finns inga gripna skäl om de kunnat identifiera dig. Men de får inte höra dig om du är onykter. Därför lobbas du. Sedan är du tillgänglig för förhör innan du släpps ut och hörs då!

Dra inte in polarn genom att få honom att vittna falskt för dig. Då riskerar du att sätta honom på ett brott.

Stå för det du gjort istället. Det verkar ändå uppenbart att du kommer att åka på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in