• 7
  • 8
2008-05-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinburste
För att gripa någon ska förutsättningar för häktning vara uppfyllda. En LOB är enklare att tillämpa.

OT: Så är du en pajas.

Är jag en pajas för att jag vill veta hur rutinerna går till, jag har varken tid eller ork att sitta och hålla på och ta tillbaka massa erkännanden och liknanden. Jag ville bara veta rutinerna i sig och varför de agerar som de gör i vissa situationer och jag är inte insatt i det själv då jag enbart läst handelsrätt.
Citera
2008-05-23, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Är jag en pajas för att jag vill veta hur rutinerna går till, jag har varken tid eller ork att sitta och hålla på och ta tillbaka massa erkännanden och liknanden. Jag ville bara veta rutinerna i sig och varför de agerar som de gör i vissa situationer och jag är inte insatt i det själv då jag enbart läst handelsrätt.

Rutinerna är iaf precis som Arkie sade. Skadegörelse är ett på tok för litet brott för att man skall kunna gripa folk - gripa någon kan man göra om det finns över ett år i straffskalan och man kan motivera varför personen behöver låsas in under utredningen (flyktfara/sabba utredningen/risk för fortsatt brottslighet)- alternativt att personen inte kan legitimera sig. Har du leg griper man ingen för en pangad ruta.
Citera
2008-05-24, 02:50
Medlem
Gullinburstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Inte alls - du är en pajas för att du slår in rutor på fyllen och sen gnäller över konsekvenserna. Visst, alla kan tabba sig efter för mycket kröka - men så här i efterhand är det väl bara pröjsa bötern och låta saken vara.
Citera
2008-05-24, 06:53
Bannlyst
Men va fan, vilken admin hora har nu deletat mina inlägg om västerås polisen som LOB:ar folk som är spiknyktra.

Blow it out of your ass.
Senast redigerad av al-ciada 2008-05-24 kl. 06:56.
Citera
2008-05-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinburste
Inte alls - du är en pajas för att du slår in rutor på fyllen och sen gnäller över konsekvenserna. Visst, alla kan tabba sig efter för mycket kröka - men så här i efterhand är det väl bara pröjsa bötern och låta saken vara.

Ok det förstår jag, men saken är den att jag fan ångrade mig direkt efter jag had krossat rutan men då var det gjort typ. Har aldrig tidigare krossat ruta eller blivit tagen av polisen så det var väl delvis bra att dem gjorde det, med tanke på hur jävla packad jag varit många gånger. Alltså det som är skrämmande är att jag var mindre packad då än jag varit många gånger förut men kvaddade rutan, jag fattar inte vad det beror på, nån jävla snetändning i skallen. Bara igår var jag way mycket fullare än för ett par veckor sedan men gjorde inget dumt då.Vafan jag krossade rutan diskret också så dem behövde inte ha kommit. Jag har inte fått någr aböteslappar, tvivlar på att de kommer också, rutan hos polaren är inte ens fixad.

Det jobbiga är bara att de behövde stoppa in mig i en cell, när jag frågade efter typ 5 timmar så kom en kvinna och sa att jag hade inte så lång tid kvar, men när en kille kom och jag frågade sa han typ -Du har många timmar kvar, sen ska du höras. Det var jävligt varmt ute och jag ville bara typ åka till golfbanan och sen får jag ligga i en cell utan dagsljus, utan klocka, inga tillhörigheter och sen en lysrörslampa från taket som var några meter upp, ständigt påslagen. Fast snutarna verkade gilla mig ändå, då kvinnan släppte ut mmig snackade vi om allt möjligt så det var soft.

Hur länge har något fått vara i en såndär cell med bara madrass, man blir ju tokig om man är spiknykter och inte vet vad som ska hända eller hur lång tid man har kvar, men ingen har väl suttit längre än typ 10 timmar i sådana celler?
Citera
2008-05-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Visst, välkommen till verkligheten pucko. Göteborgskravallerna? Per Bill?
Osmo Vallo?

Jag var högst salongsberusad, och med rätta förbannad över att två poliser kör upp en ficklampa i anstocket på mig och frågar ut mig vem fan min pappa knullar med. En fjunig polis med mindervärdeskomplex blev så till sig i trasorna att han var tvungen att kontakta stationsbefälet över denna samhällsfara han snubblat över, högst två minuters gångväg hemifrån.

Hurså? Jag fick ju panik och råkade ut för en panikångestattack och stod och vrålade och dunkade huvudet och knytnävarna i dörren under säkert en timme? Jag trodde jag skulle dö därinne. Jag har jävligt svårt för att bli instängd, det drar upp grejer hos mig. Är det att läsa personer bra?

Jag har utskriven medicin för lätt depression, inte epilepsi som jag förvisso sade för att jag var beredd att göra vad som helst för att komma därifrån, hade runkat av en kille i vakten om det varit så.
De borde sannerligen ha kollat upp det med medicinerna i alla fall.

Alltså jag måste vara ärlig ändå och säga att poliser faktiskt är jävligt schyssta som föregående inlägg visade på. Är man orättvist behandlad kan jag förstå att man vill ha upprättelse men ärligt talat skulle jag kunnat diskutera mig fram till att slippa fyllecell, det blir inte bättre för att man håller på och klagar på dem, slår på dörrer etc. Dem har dessutom inte tid att plocka in personer som verkligen inte är tillräckligt packade då det både är tidskrävande och överhuvudtaget inte lönsamt, dem köper nog hellren ett par pizzor än att hålla på och jiddra. Jag bor nära snuthuset och när jag skulle gå till bilen igår såg jag en jävla söt tjej utanför, som kände igen mig osv, dem är gulliga dem små liven och lite dominanta också.
Citera
2008-05-24, 11:54
Medlem
Fifflans avatar
haha, ja en del poliser är ju idioter..
Citera
2008-05-24, 11:59
Medlem
Been there done that
Citera
2008-09-30, 03:14
Medlem
hassanmebyssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellFist
Madrassen är klädd med någon slags beläggning (som f.ö är omöjlig att ta sönder...)
Förlåt att jag bumpar tråden, men måste påpeka att den inte alls är omöjlig att ta sönder.

Åkte in på LOB efter en vild utekväll i onsdags. Första gången jag fick sitta i fyllecell och det var inte mysigt alls. Jag drabbades av panik och klaustrofobi. Låg och skakade i ett hörn. Tills sist hoppade jag på madrassen och slet sönder beläggningen.

På morgonen fick jag veta att jag är anmäld för skadegörelse. Vad tror ni påföljderna kan bli för detta? En madrass kostar väl 3-400 kr? Och i tillståndet jag var (panikslagen) kunde jag inte kontrollera mig.

Tacksam för svar.
Citera
2008-10-02, 02:13
Medlem
RaxXzs avatar
Usch dom där jävla fyllecellerna är inte trevliga...
Själv lider jag också av panikattacker när jag är ensam och vet att jag inte kan ta mig därifrån..
Dock när jag åkte in tänkte jag bara på att hålla mig lugn i 6 timmar och det gick bra som tur är..
Men 2 helger senare var jag kanonkalas och VILLE in i fyllecell.....
Jävla tur att jag blev räddad av mina vänner..
Usch förstår inte varför dom inte bara kan låta en gå hem istället...
Citera
2009-06-28, 10:07
Medlem
Marviils avatar
Många verkar vilja ha sympatier för hur de behandlas när de lobbas. De flestas historier verkar dock bara dumma. Har man lobbats flera gånger är man antagligen en person som inte kan hantera alkoholen riktigt. Andra spelar balle Allan mot poliserna vilket bara är korkat och omoget. Med andra ord får VISSA skylla sig själva.

Ett par personer som skriver om sina upplevelser här kan jag dock sympatisera med.
Citera
2009-06-28, 16:26
Medlem
Jag vill bara säga att skadegörelse visst är gripbart, även av vem som helst, s.k envarsgripande. Således kan du eller jag gripa Pelle då han har sönder rutor på stan.

Åverkan kan man däremot inte gripa för. Exempel,något av värde har inte gått sönder. T ex en blomkruka som vispats omkull, men går att fixa.

Skadegörelse är måla graffiti på väggar, sparka sönder en ruta, slå sönder något.

Lob.a får även ordningsvakter göra och lob.a kan man göra på även andra droger, "påverkad av annat" sniffning, stereoider, haschrökning mm.

Om du hade sönder rutor och bara blev lob.ad var poliserna schyssta mot dig och du slapp en anmälan och betala något för rutorna, var glad för det!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in