2008-05-15, 14:09
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Löjligt. Garanterar att de hade anledning till att göra så här. Polisen gör inget otillbörligt. Jag har aldrig haft problem med polisen i hela mitt liv, brukar till och med gå och prata lite med polisen när jag är ute i svängen. Händer aldrig något, de är trevliga tillbaka.

Visst, välkommen till verkligheten pucko. Göteborgskravallerna? Per Bill?
Osmo Vallo?

Jag var högst salongsberusad, och med rätta förbannad över att två poliser kör upp en ficklampa i anstocket på mig och frågar ut mig vem fan min pappa knullar med. En fjunig polis med mindervärdeskomplex blev så till sig i trasorna att han var tvungen att kontakta stationsbefälet över denna samhällsfara han snubblat över, högst två minuters gångväg hemifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Haha.

Vakten verkar ha varit bra på att läsa personer.

Hurså? Jag fick ju panik och råkade ut för en panikångestattack och stod och vrålade och dunkade huvudet och knytnävarna i dörren under säkert en timme? Jag trodde jag skulle dö därinne. Jag har jävligt svårt för att bli instängd, det drar upp grejer hos mig. Är det att läsa personer bra?

Jag har utskriven medicin för lätt depression, inte epilepsi som jag förvisso sade för att jag var beredd att göra vad som helst för att komma därifrån, hade runkat av en kille i vakten om det varit så.
De borde sannerligen ha kollat upp det med medicinerna i alla fall.
Citera
2008-05-15, 14:22
Bannlyst
Klaga hos JK Lambertz, han är redan ganska sned på Västerås polisen för de brukar också gilla att fylla upp sin kvot av LOB genom att haffa folk som tom. är spiknyktra.
Citera
2008-05-17, 09:02
Medlem
Fassbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Hurså? Jag fick ju panik och råkade ut för en panikångestattack och stod och vrålade och dunkade huvudet och knytnävarna i dörren under säkert en timme? Jag trodde jag skulle dö därinne. Jag har jävligt svårt för att bli instängd, det drar upp grejer hos mig. Är det att läsa personer bra?

Jag har utskriven medicin för lätt depression, inte epilepsi som jag förvisso sade för att jag var beredd att göra vad som helst för att komma därifrån, hade runkat av en kille i vakten om det varit så.
De borde sannerligen ha kollat upp det med medicinerna i alla fall.

Du kanske själv borde ha kolla upp dina mediciner och hur de funkar ihop med alkohol? Det där beteendet med att dunka huvudet i cellväggen och skrika som en vansinnig är väl knappast acceptabelt? Jag tror nog att poliserna visste vad dom gjorde.
Senast redigerad av Fassbinder 2008-05-17 kl. 09:59.
Citera
2008-05-17, 10:28
Medlem
Fassbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask

Tycker det är helt jävla rätt i såfall om de blivit totalt nedringda, jävla fascistpoliser som drar lön för att trakassera hederliga medborgare!

Du räknar väl inte dig själv till den gruppen medborgare? En omhändertagen påverkad person som uppför sig på det viset du beskriver, som är motvillig till att svara på polisernas antagligen fullt befogade frågor och sedan dess utom ljuger om sin medicinering förtjänar sällan bättre. Att ta upp exempel som Göteborgskravallerna och Osmo Vallo säger mer om dig än om poliserna som bara gjorde sitt jobb.
Senast redigerad av Fassbinder 2008-05-17 kl. 10:30.
Citera
2008-05-17, 11:26
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fassbinder
Du kanske själv borde ha kolla upp dina mediciner och hur de funkar ihop med alkohol? Det där beteendet med att dunka huvudet i cellväggen och skrika som en vansinnig är väl knappast acceptabelt? Jag tror nog att poliserna visste vad dom gjorde.

Nej, det är knappast acceptabelt utan snarare ett tecken på panikattack vilket var precis vad det var. En sådan människa skall inte sitta inlåst överhuvudtaget, om det finns skäl till att hålla personer i förvar skall han köras till psyket. Det är grav försumlighet att inte titta till personerna i förvar med den periodicitet som föreskrivs dessutom, det var ingen som öppnade luckan på åtminstone två timar.

Det finns ingen fara att kombinera den medicin som jag har utskriven med alkohol, det är för övrigt en mycket låg dos som jag inte ens tar varje dag.

Citat:
Du räknar väl inte dig själv till den gruppen medborgare? En omhändertagen påverkad person som uppför sig på det viset du beskriver, som är motvillig till att svara på polisernas antagligen fullt befogade frågor och sedan dess utom ljuger om sin medicinering förtjänar sällan bättre. Att ta upp exempel som Göteborgskravallerna och Osmo Vallo säger mer om dig än om poliserna som bara gjorde sitt jobb.

Jag räknar mig synnerligen till den gruppen medborgare, jag har högre inkomst än genomsnittet och finns inte i polisregistret överhuvudtaget förutom att jag råkade cykla på trottoaren för att ta mig in i en port en gång för mer än fem år sedan. Över det har jag inte ens en fortkörning.
En påverkad person kan uppföra sig hur som helst, mest troligt är att han skulle däcka. Jag motsatte mig inte till att svara på polisens frågor, däremot ifrågasatte jag starkt arten av dem då identifiering i princip redan var klar. Jag erbjöd vidare att gå och hämta mitt körkort som bara var minuten bort. Tycker du att det verkar relevant att fråga vem min far har haft sexuellt umgänge och barn med? Jag var dessutom inte såpass berusad, högst salongsberusad och därför var omhändertagandet olagligt.

Det finns massor av exempel på poliser som summariskt använder lob, för att jävlas och för att de helt enkelt inte vet bättre. det vet både du och jag
Citera
2008-05-17, 18:30
Medlem
Det finns inte så mycket att göra när dom väl bestämmt sig för att lobba dig. Men det kan många gånger hjälpa att kunna lagarna. Har snackat mig ur en lobb 3-4gånger. När det säger att "jaha, då får du följa med till stationen" och så tar det tag i armen på en. Då gäller att att framför allt lungt, börja prata lagar. Två lagar som är väldigt bra i dessa sammanhang är PL8 och PL13. PL13 bygger på avvisa, avlägsna och omhänderta. Detta kan poliserna väl och du behöver inte mycket mer ä nämna PL13, de ska alltså om du inte är vldigt väldigt berusad elelr stökig alltid be dig lämna platsen först, sen gå med dig en bort bit. SEN ta med dig. Detta följes oftast inte, men detta får de lära sig och ska genomföras i denn ordningen i en av deras slutprover på högskolan. Så dom kan den. Lika så PL8, den bygger på suntförnuft, är en eprson lite halv berusad och högljud, behövs han verkligen tas hand om eller kan man bara köra honom till närsmata busshållsplatas? Bor han nära, han kan kankse t.o.m gå hem, har han kanske skjuts. Det handlar om att speara tid, arbetskraft och pegnar för polisen. Detta får de också lära sig. Men denna vill de också hellst glömma, så förkom dom. Förklara att du bor precis här i närheten eller att du har skjuts som väntar. Som sagt, nämn dessa och förklara. Där emot är du så full att du inte kan framföra på ett bra sätt är det troligtvis inte mycket att göra mer än att sova i gratishotelet. Det enda grunderna de behöver för en lobb, är just deras egna bedömning.

Har inte läst hela tråden så mitt svar kanske finns sedan tidigare,sorry isf och bortse från detta.
Citera
2008-05-18, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:yuioN
Det finns inte så mycket att göra när dom väl bestämmt sig för att lobba dig. Men det kan många gånger hjälpa att kunna lagarna. Har snackat mig ur en lobb 3-4gånger. När det säger att "jaha, då får du följa med till stationen" och så tar det tag i armen på en. Då gäller att att framför allt lungt, börja prata lagar. Två lagar som är väldigt bra i dessa sammanhang är PL8 och PL13. PL13 bygger på avvisa, avlägsna och omhänderta. Detta kan poliserna väl och du behöver inte mycket mer ä nämna PL13, de ska alltså om du inte är vldigt väldigt berusad elelr stökig alltid be dig lämna platsen först, sen gå med dig en bort bit. SEN ta med dig. Detta följes oftast inte, men detta får de lära sig och ska genomföras i denn ordningen i en av deras slutprover på högskolan. Så dom kan den. Lika så PL8, den bygger på suntförnuft, är en eprson lite halv berusad och högljud, behövs han verkligen tas hand om eller kan man bara köra honom till närsmata busshållsplatas? Bor han nära, han kan kankse t.o.m gå hem, har han kanske skjuts. Det handlar om att speara tid, arbetskraft och pegnar för polisen. Detta får de också lära sig. Men denna vill de också hellst glömma, så förkom dom. Förklara att du bor precis här i närheten eller att du har skjuts som väntar. Som sagt, nämn dessa och förklara. Där emot är du så full att du inte kan framföra på ett bra sätt är det troligtvis inte mycket att göra mer än att sova i gratishotelet. Det enda grunderna de behöver för en lobb, är just deras egna bedömning.

Har inte läst hela tråden så mitt svar kanske finns sedan tidigare,sorry isf och bortse från detta.

PL13 har ingenting att göra med LOB.
Man omhändertas enl LOB ELLER PL13.
Se även LOB §9.

Din tolkning av PL8 får stå för dig.
Citera
2008-05-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrock

PL13 har ingenting att göra med LOB.
Man omhändertas enl LOB ELLER PL13.
Se även LOB §9.

Din tolkning av PL8 får stå för dig.

Mjoo, det har den på det sätt att det skall ske i den ordningen. Anledningen till att jag nästan vågar lova det är att jag flera gånger varit figurant vid högskolan, gällande just krog bråk där aspiranterna just får i uppdrag att med rätt lagstöd lobba mig, efter övningen går polisen grundligt igenom med aspiranterna, och då sitter man jämte och lyssnar. Isf kanske om dom lär ut fel på högskolan med antog att det var rätt...

Jag beskrev egentligen bara övningsledarens tolkning av lagen...
Citera
2008-05-18, 23:08
Medlem
Gullinburstes avatar
Citat:
Mjoo, det har den på det sätt att det skall ske i den ordningen. Anledningen till att jag nästan vågar lova det är att jag flera gånger varit figurant vid högskolan, gällande just krog bråk där aspiranterna just får i uppdrag att med rätt lagstöd lobba mig, efter övningen går polisen grundligt igenom med aspiranterna, och då sitter man jämte och lyssnar. Isf kanske om dom lär ut fel på högskolan med antog att det var rätt...

Jag beskrev egentligen bara övningsledarens tolkning av lagen...

Det är två olika grunder för ett omhändertagande med olika lagstöd.

Omhändertagandet du beskriver enligt PL 13§ är för ordningsstörning och där ska ett avvisande/avlägsnande gå före ett omhändertagande. En LOB däremot grundar sig på "lagen om omhändertagande av berusade personer m.m." och saknar motsvarande ordning.
Citera
2008-05-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinburste
Det är två olika grunder för ett omhändertagande med olika lagstöd.

Omhändertagandet du beskriver enligt PL 13§ är för ordningsstörning och där ska ett avvisande/avlägsnande gå före ett omhändertagande. En LOB däremot grundar sig på "lagen om omhändertagande av berusade personer m.m." och saknar motsvarande ordning.

Jo fast, som jag fattat det säger de oftast att de lobbar men egentligen är det PL13 de syftar på? För LOBen är väll en vårdlag, dvs det är för att hjälpa mig, inte skydda andra från mitt betende vilket PL13 bygger på? Många av de som blir "lobbade" är väl inte riktigt så fulla att de inte kan ta vara på sig själva, utan snarare stökiga kankse? Sen givetvisvis finns de riktigt LOB fallen också så klart! Men som sagt, är du inte så pass berusad att du kan prata på en rimlig nivå så hjälper PL8 och 13 oftast, för då är det just med lagstöd från PL13 de tar dig, och inte LOben eftersom du kan ta vara på dig själv. Och har du inte fått någon tillsägelse innan så har du rätt till chansen att gå där ifrån. Hänger du med på hur jag menar?
Citera
2008-05-20, 12:30
Medlem
Thomaz78s avatar
Citat:
Jo fast, som jag fattat det säger de oftast att de lobbar men egentligen är det PL13 de syftar på? För LOBen är väll en vårdlag, dvs det är för att hjälpa mig, inte skydda andra från mitt betende vilket PL13 bygger på? ... Hänger du med på hur jag menar?

Jag hänger med. Men läs 1§ i LOB så står det:
1§ Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman.

Så visst kan LOB användas för skydda andra än den som är full.

Det finns som du ser tre anledningar till att den som är för full kan lobbas, som är oberoende av varandra.

1 inte kan ta hand om sig själv
2 utgör en fara för sig själv
3 utgör en fara för någon annan
Citera
2008-05-20, 17:36
Medlem
Gullinburstes avatar
Som Thomaz skriver - LOBen kan användas om du utgör en fara för andra även om du kan "ta hand om dig själv". Det enda kravet är att det ska vara pga berusning som du lever fan, om en person således är bråkig men inte berusad är LOB inte tillämplig och PL 13 kan användas.

Vad gäller trappan i PL 13 så är det inte absolut nödvändigt att man prövar ett avlägsnande eller avvisande innan ett omhändertagande, är personen sjövild kan det vara uppenbart att ett omhändertagande krävs redan från början. Det föreligger alltså ingen skyldighet för poliserna att gå i just den ordningen; behovs- och proportionalitetsprincipen gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in