2008-05-09, 11:39
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOB
Tja det har ju trillat in lite svar men allt finns att läsa här:
Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m.

Som Gullinbruste skrev:
1 § Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman.
Anträffas någon där han eller någon annan har sin bostad, får han inte omhändertas enligt första stycket. Lag (1984:391).

Det kan man förenkla genom att säga: 1. Den som är aspackad och inte i stånd att som sig själv ex ligger däckad osv). 2. Den som är berusad men inte jättefull och riskerar skada sig själv. (VIngar ute i vägbanan, sitta och dingla med benen på en höjd så man kan tro att personen kanske kommer rmala/hoppa) 3. Den som är berusad men kanske inte jättefull men beter sig på ett sådande sätt att man utgör en fara för andra. (Aggresiv, utåtagerande, går runt och bråkar m.m.)

Även om man bara druckit en mindre mängd men är ordningstörande på ett sådant sätt som beskrivs i PL 13§ kan man omhändetas enl LOB 9§

Och som redan sagts prövas alla LOB:ar av ett inre befäl som beslutar om det ska kvarstå eller hävas. LOB 5 §.

Som någon skrev med alkotest är ren bullshit. Man FÅR inte alkotesta en lob. Står klart och tydligt att ett alkotest är att jämställa med en kroppsbesiktning och endast för göras på förare av fordon. Lob är en bedömningsfråga som polisen gör på plats. Dvs olika poliser har olika nivåer. De som är riktigt kassa anväder det helt felaktigt.
Det du skriver här om bögen är ju helt vidrigt förutsatt att det är sant och gick till på exakt det sättet. Sånna i historier tenderar ju att växa lite från person till person. Samma sak med din historia. Är det helt sant låter det ju tveksamt. Skulle ev vara för att du sitter farligt då men annars vettifan.

Sen är det ju som vargen skrev. Är man normalbegåvad och trevlig har man ganska stor chans att klara sig. Ska man där emot spela Allan kalla någon snutsvin, bögjävel, kasta något på polisbilen osv visar man ju att man uppenbarligen inte klarar alkohol särskilt bra.

Jag hade inte gått i god för bögen om det inte hade varit så att det fanns vittnen, jag tror till och med att han inkallade en advokat sedan.

Faktum var ju att jag var ca 100 m hemifrån, kan det räknas som i anslutning till min bostad? Jag uppgav ju helt tydligt min adress.

I övrigt stämmer min historia exakt, om jag hade varit aspackad eller spelat allan hade jag hållt käft och skämts. Det enda det handlar om var väl att jag sade att polisen inte hade med att göra med vem fan min pappa knullar. Då satte han dit mig.
Citera
2008-05-09, 16:23
Medlem
Gullinburstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Faktum var ju att jag var ca 100 m hemifrån, kan det räknas som i anslutning till min bostad? Jag uppgav ju helt tydligt min adress.

Kort svar: nej. Däremot finns möjligheten att köra hem dig till en anhörig om sådan finns.
Citera
2008-05-09, 18:42
Medlem
HellFists avatar
Välkommen...

...till klubben.
Har själv råkat ut för detta maktmissbruk några gånger. I vissa fall har jag varit påverkad och stökig och kan förstå att dom sydde in mig. I dom fallen kan jag inte säga något.

Men i ett par andra fall så har jag varit med om nästan samma situation som du. Har inte gjort ett skit, är på väg hem från krogen (5-6 öl) berusad men inte full, går fint (UTAN att vingla) på trottoaren, 2-300m från lägenheten så dyker dom upp. Efter ungefär samma frågemall som du råkat ut för sys jag in. Inget svar från dem på mina frågor om varför, verkar vara standard...
Jaja, inne i stian kläs man av så man bara har byxor. En madrass och ett hål i golvet är ens enda sällskap i 8h (har vart inne allt från 6h till 13h). Kan för övrigt säga från mina tidigare vistelser att om du är full när du kommer in så är du så fylld av adrenalin och irritation att du kan inte sova ändå.
Att du både hade toalett och tillgång till vatten ser jag som en lyx. Har jag aldrig varit med om.
Jag ÖNSKAR att dom gjorde en alkoholmätning av nåt slag när man kom dit, så dom kunde se att man inte va full. Men å andra sidan så är det väl meningen med en krog att man ska kunna ta sig ett par öl utan att oroa sig för att bli insydd pga det?

Nää det enda jag kan göra är att beklaga och be dig undvika dem i största mån framöver. Är ingen paragrafryttare men jag vet att det är lönlöst att driva vidare en sån här "bagatell". Snutar som utreder snutar....
En snut har alltid rätt i vad han än säger, även om du har bevis på motsatsen och säger du emot åker du in för "hot mot tjänsteman". Finns inte en chans att du kan snacka dig ur deras klor om dom väl bestämt sig för att du ska in.
Men det är ju skönt att veta att sina skattepengar går till något vettigt istället för att reda upp grova misshandelsfall (som skedde på samma plats 1min efter jag åkt in en tidigare gång).

ACAB
Citera
2008-05-10, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av HellFist
...till klubben.
Har själv råkat ut för detta maktmissbruk några gånger. I vissa fall har jag varit påverkad och stökig och kan förstå att dom sydde in mig. I dom fallen kan jag inte säga något.

Men i ett par andra fall så har jag varit med om nästan samma situation som du. Har inte gjort ett skit, är på väg hem från krogen (5-6 öl) berusad men inte full, går fint (UTAN att vingla) på trottoaren, 2-300m från lägenheten så dyker dom upp. Efter ungefär samma frågemall som du råkat ut för sys jag in. Inget svar från dem på mina frågor om varför, verkar vara standard...
Jaja, inne i stian kläs man av så man bara har byxor. En madrass och ett hål i golvet är ens enda sällskap i 8h (har vart inne allt från 6h till 13h). Kan för övrigt säga från mina tidigare vistelser att om du är full när du kommer in så är du så fylld av adrenalin och irritation att du kan inte sova ändå.
Att du både hade toalett och tillgång till vatten ser jag som en lyx. Har jag aldrig varit med om.
Jag ÖNSKAR att dom gjorde en alkoholmätning av nåt slag när man kom dit, så dom kunde se att man inte va full. Men å andra sidan så är det väl meningen med en krog att man ska kunna ta sig ett par öl utan att oroa sig för att bli insydd pga det?

Nää det enda jag kan göra är att beklaga och be dig undvika dem i största mån framöver. Är ingen paragrafryttare men jag vet att det är lönlöst att driva vidare en sån här "bagatell". Snutar som utreder snutar....
En snut har alltid rätt i vad han än säger, även om du har bevis på motsatsen och säger du emot åker du in för "hot mot tjänsteman". Finns inte en chans att du kan snacka dig ur deras klor om dom väl bestämt sig för att du ska in.
Men det är ju skönt att veta att sina skattepengar går till något vettigt istället för att reda upp grova misshandelsfall (som skedde på samma plats 1min efter jag åkt in en tidigare gång).

ACAB

13 timmar, FB-mått på 8 timmar eller? Snutar utreder inte snutar, åklagare med inriktning på brott av poliser utreder poliser.

Skall alla polisens befogenheter vara sådana att det går att "snacka sig ur" eller "vinna"? Låter det rimligt?
Citera
2008-05-11, 19:53
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
13 timmar, FB-mått på 8 timmar eller? Snutar utreder inte snutar, åklagare med inriktning på brott av poliser utreder poliser.

Skall alla polisens befogenheter vara sådana att det går att "snacka sig ur" eller "vinna"? Låter det rimligt?

Du svarade en annan, men visst det vore faktiskt fullt rimligt att man kan upphäva en lob på plats på station. Det är fullt förståeligt att en enskild polis kan göra en felaktig bedömning, det stora systemfelet är ju att det är oåterkalleligt. En polis ute på plats känner sig osäker, kontaktar ett nattbefäl som inte har överblick över situationen eller ens vad som har hänt eller inte hänt godkänner en dom som omyndigförklarar en människa i sex timmar!
Och så kan det inte ens omvärderas när man väl är på station,

Det är ju solklart att enskilda polismän utnyttjar detta för att sätta dit folk de inte vet vad de skall sätta dit för, de behöver ju inte ens motivera det.

Jag tänker skriva en anmälan, bara för sakens skull, inte att jag tror att det kommer leda till något, men ändå.
Citera
2008-05-11, 21:09
Medlem
HellFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen

Ja 13h har jag suttit. Blev tagen vid 21 en kväll och kom ut vid 12 dagen efter. Var vid Valborg så det var rätt många personer där inne. Kan väl ha haft med det att göra och nää jag har inte en 35cm lång penis som alla andra här på FB.

Att "snacka sig ur" en sak tycker jag definitivt att man skulle kunna göra. Även om man varit mobbad som barn och vill ge igen genom att utbilda sog till snut, så borde man ändå ha kvar lite känslor och medmänsklighet. Att ta en person som inte gör något fel och inte stör någon, 5-10min gångväg från sitt hem anser jag bara vara ett sätt att visa och utnyttja sin makt. Om man säger att man ska gå hem och lägga sig så borde dom inte lägga ner sin dyrbara tid och resurser på det.
Det ska ju givetvis inte kunna gå att snacka sig ur en misshandel, stöld, våldtäkt etc där det finns bevis på att man gjort något olagligt.
Citera
2008-05-11, 23:58
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ja 13h har jag suttit. Blev tagen vid 21 en kväll och kom ut vid 12 dagen efter. Var vid Valborg så det var rätt många personer där inne. Kan väl ha haft med det att göra och nää jag har inte en 35cm lång penis som alla andra här på FB.

Att "snacka sig ur" en sak tycker jag definitivt att man skulle kunna göra. Även om man varit mobbad som barn och vill ge igen genom att utbilda sog till snut, så borde man ändå ha kvar lite känslor och medmänsklighet. Att ta en person som inte gör något fel och inte stör någon, 5-10min gångväg från sitt hem anser jag bara vara ett sätt att visa och utnyttja sin makt. Om man säger att man ska gå hem och lägga sig så borde dom inte lägga ner sin dyrbara tid och resurser på det.
Det ska ju givetvis inte kunna gå att snacka sig ur en misshandel, stöld, våldtäkt etc där det finns bevis på att man gjort något olagligt.

Att det var vid valborg får mig att fundera extra mycket på om poliserna Lobbade dig bara för att jäklas... Hela städer brukar vara fulla av personer som Skall lobbas, vilket rimligtvis gör att man inte fyller ut platser med nästan nyktra personer som man enbart vill jäklas med!?
Citera
2008-05-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ja 13h har jag suttit. Blev tagen vid 21 en kväll och kom ut vid 12 dagen efter. Var vid Valborg så det var rätt många personer där inne. Kan väl ha haft med det att göra och nää jag har inte en 35cm lång penis som alla andra här på FB..

1. Om du blev tagen 21 och släppt 12 följande dag satt du väl 15 h?
2. Det står klart och tydligt i lagen att om man är omhändertagen enbart för fylla får man bara hållas 8 timmar. Max. Nyktrar man till fortare ska man släppas. Är man fortfarande så full att man inte klarar sig själv efter 8 timmar ska man till sjukvården.
Citera
2008-05-12, 00:55
Medlem
HellFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Att det var vid valborg får mig att fundera extra mycket på om poliserna Lobbade dig bara för att jäklas... Hela städer brukar vara fulla av personer som Skall lobbas, vilket rimligtvis gör att man inte fyller ut platser med nästan nyktra personer som man enbart vill jäklas med!?

Nej det var inte samma gång som det jag skrev om tidigare. Detta var bara svaret på att jag satt 13h. Jag var för jävla packad den gången så jag kan inte säga nånting i försvar att dom tog mig då. Dom gjorde kanske mig en tjänst genom att minska min risk att bli rånad...

Citat:
Ursprungligen postat av LOB
1. Om du blev tagen 21 och släppt 12 följande dag satt du väl 15 h?
2. Det står klart och tydligt i lagen att om man är omhändertagen enbart för fylla får man bara hållas 8 timmar. Max. Nyktrar man till fortare ska man släppas. Är man fortfarande så full att man inte klarar sig själv efter 8 timmar ska man till sjukvården.

Mm 10 kom jag ut dagen efter. Skrev fel. Jag var nog troligtvis först in, för det var helt tyst när jag kom dit, och sist ut. Jag va extremt bakis då kan jag säga, kanske fortfarande lite full? Men kunde gå hem utan problem.
Jaså 8h är max? Det visste jag faktiskt inte. Det ska jag påpeka (OM det blir nån) nästa gång.
Jag har ganska svårt att tro på att dom i realiteten släpper ut någon tidigare än 8h (vad lagen än säger) för att denne har nyktrat till. Har inte hänt någon jag känner. Kanske om man kommer in vid 2-3 tiden o släpps ut först av alla vid 7 på morgonen när skiftbytet brukar äga rum.
Citera
2008-05-12, 08:23
Medlem
Åt middag i city en lördag kväll. Vinkade efter middagen in en taxi utanför east på stureplan. Oturligt stannar en taxi på övergångstället och plockar upp mig. En polis dyker upp från ingenstans och börjar skälla ut taxichauffören och skriker ut att jag skall ur taxin. Orsak? Han plockade upp mig på övergångstället... Jag går ur taxin och säger till polisen - " Jag vet vad jag kan säga till en polis. Du är riktigt dålig på ditt yrke. Riktigt dålig". Tydligen helt fel sak att säga till en polis. Han skiter i taxi chauffören och vänder all ilska mot mig. Försöker gå nära mig så att jag kan stöta till bröstkorgen mot han - jag backar och förklarar att jag inte kommer stöta till honom "För att jag vet att du söker efter våld mot tjänsteman".
Kan ju lägga in att jag druckit två glas vin. Vad händer? Snubben och hans brudkollega som nu kommit omhändertar mig för LOB. Jag garvar och gör inget motstånd. Vet att de söker motstånd.

De kör ut mig till Västberga polis station. Får träffa stationsbefälet som kommer ut - tittar på mig. Kostym, nu spiknykter efter att ha blivit utkörd i förorten, inledd med en polis vid varje arm och efter att ha varit tvungen att förklara vägen till västberga, då kvinnan är stationerad i citydistriktet och självklart kört fel...

Stationsbefälets kommentar "Vad gör du här?" Jag svarat att jag tyckte din kollega gjorde ett dåligt jobb, när han skällde ut en taxichaufför som plockade upp mig på övergångstället och då blir man tydligen omhändertagen i Sverige.

Frigiven direkt.. Frågar om jag får skjuts tillbaka till stan.
-Nej.
Frågar om jag kan sitta kvar tills taxin kommer.
-Kommer ingen taxi hit. Dåligt klientel här.
Frågar om jag får ngt papper på detta.
-Nej, du blir ju frigiven. Finns inget omhändertagande då...
Bara att börja gå - i ett industriområde i Västberga/skärholmen kl 01.45 på natten.

Jävligt skit myndighet.
Senast redigerad av markoolio666 2008-05-12 kl. 08:27.
Citera
2008-05-12, 09:06
Medlem
yjm308s avatar
Citat:
...till klubben.

Jag ÖNSKAR att dom gjorde en alkoholmätning av nåt slag när man kom dit, så dom kunde se att man inte va full. Men å andra sidan så är det
ACAB

lyx? vad händer om man pissar/skiter ner hela cellen då?
är det ett brott när det inte finns toalett?
Citera
2008-05-12, 09:57
Medlem
Citat:
10 h...
Jag kan nog lova att något blev fel där. Ingen tar chansen att fuska med sånna saker. Det är stationsbefälets ansvar att du kommer ut när maximal tid är uppnådd. Det är hans som riskerar tjänstefelet, något man inte direkt chansar med när klockslag finns dokumenterat.

Citat:
Ursprungligen postat av markoolio666
Frågar om jag får ngt papper på detta.
-Nej, du blir ju frigiven. Finns inget omhändertagande då...
Bara att börja gå - i ett industriområde i Västberga/skärholmen kl 01.45 på natten.

Det finns visst papper på det. Du har varit frihetsberövad, ett beslut som sedan vid förmansbeprövningen ändrats. Men under den tid du blivit intransporterad är du ju omhändertagen. Så en blankett är nog skriven. Sen är ju frågan om du blev identifierad eller ej. Om du inte blev det kan det bli svårt att veta vilken blankett som är din.
Senast redigerad av LOB 2008-05-12 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in