• 2
  • 3
2025-09-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
När jag var ung spelade vi mycket fotboll i den åldern men det skedde mer spontant och inte så arrangerat som det verkar vara nu. Ålderspannet kunde vara mellan 8 till 15 år. Man tog hand om varandra utan några från den äldre generationen närvarande. Vissa blev senare i livet riktigt duktiga och spelade på hög svensk nivå.

När var detta?
Citera
2025-09-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
När var detta?

På den gamla goda tiden dvs 1950-talet. Varför skulle det inte kunna fungera så även idag? Nu curlas ungarna tom när de skall leka. Föräldrar skjutsar till fotbollsträningar och det finns tränare och coatcher redan från 5-års ålder. Vad är det för vits med att ungar under 12 år ägnar sig åt "organiserad" fotboll och åker på matcher osv? Låt dem leka på egna villkor så blir de bättre i både fotboll och lär sig ta hand om sig själva.
Citera
2025-09-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
På den gamla goda tiden dvs 1950-talet. Varför skulle det inte kunna fungera så även idag? Nu curlas ungarna tom när de skall leka. Föräldrar skjutsar till fotbollsträningar och det finns tränare och coatcher redan från 5-års ålder. Vad är det för vits med att ungar under 12 år ägnar sig åt "organiserad" fotboll och åker på matcher osv? Låt dem leka på egna villkor så blir de bättre i både fotboll och lär sig ta hand om sig själva.

Det håller jag helt med om. Jag vet att det var så på den tiden (1950- och 60-talen), och då ju Sverige en mycket bättre idrottsnation än senare. Dagens föreningsidrott för unga handlar inte längre om att skapa talanger som når framgångar för Sverige, utan massa trams om jämlikhet, social gemenskap och inte tävla-mentaliteten.
Senast redigerad av Flashbackperson 2025-09-08 kl. 19:39.
Citera
2025-10-07, 22:46
Medlem
Vi som vaxte upp pa 70-80 talen hade ju i princip samma filosofi. Man lirade kanske i en klubb, men det var spontanmatcher var skolgarden varje dag och pa fotbollsplanerna kunde man alltid hoppa in i nagon match om man var hyfsad spelare. Inga domare, inga tranare. De aldre grabbarna styrde och stallde och det var tufft, men nastan alltid schysst spel.

Nufortiden skall allt vara sa organiserat. Visst, vi hade ju det ocksa med klubbfotbollen, men det var i tradgardar, kvartersplaner eller pa asfaltsbitar man larde sig lika mycket och kanske mer. Spontanfotbollen finns inte idag pa samma satt.
Citera
2025-10-08, 00:16
Medlem
Generalanderssons avatar
Jag har +10 års erfarenhet som pojklagstränare, dock så har jag inte varit tränare på närmare 5 år nu. Men det viktigaste med fotbollen, som barn, är att ha kul - är först når man börjar att gå mot tonåren som det gäller att satsa 100%.
Citera
2025-10-08, 04:09
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag har +10 års erfarenhet som pojklagstränare, dock så har jag inte varit tränare på närmare 5 år nu. Men det viktigaste med fotbollen, som barn, är att ha kul - är först når man börjar att gå mot tonåren som det gäller att satsa 100%.

Tur du aldrig haft barn.

Jag överlämnar bollen till någon annan som inte förstått att du är ett troll.
Citera
2025-10-08, 07:09
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Tur du aldrig haft barn.

Jag överlämnar bollen till någon annan som inte förstått att du är ett troll.
Är du härinne och trollar oxå, har inte du nog med att gå runt och drömma om att Tottenham ska vinna ngt stort?

Lägg av.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in