Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Du verkar helt ha missuppfattat ordet sammanfattning, en kort summering av vad som har skrivits på de 10 senaste sidorna i tråden. Frågor som redan har fått sina svar där synes synnerligen onödigt att repetera.
Och ändå så fortsätter du att repetera glasklara logiska felslut, argument from authority, kastar om bevisbördan, ignorerar ett stort antal vittnen med svepande floskler om minnets natur, osv, osv ...
Varför gör du det?
Citat:
Du skriver att inga moln fanns och jag skriver att ingen har lämnat uppgift om molnmängd och molnhöjd. En flygledare får bara lämna uppgifter som denne vet. Horisontell sikt och vertikal sikt till moln är två helt skilda begrepp.
Du verkar vara helt immun mot rationella argument. Igen:
- Att som flygledare INTE rapportera moln om sådana fanns är en mycket klar indikation på att sådana inte fanns, givet möjliga konsekvenser. Fakta.
- Att flygplatsvittnena rapporterar att de såg navigeringsljusen och varningsljusen på DC6an när den passerade ovanför på 2000 meters höjd är en mycket klar indikation på att det inte var molnigt. Fakta.
- Att det var torrtid = normalt sett inga moln = klar indikation på att det var molnfritt. Fakta.
- Att inte ett enda vittne (mig veterligen) nämner några moln = klar indikation på att det var molnfritt. Fakta.
- Att de båda första nordrhodesiska haveriutredningarna försökte få världen att tro att det var en olycka utan att i så fall använda argumentet ’molnigt väder’ = dålig sikt, vore i så fall mycket egendomligt = inga moln. Fakta.
- Att det var ca en mil fri sikt utan att någon reservation för moln = klar indikation på att det var molnfritt. Fakta.
Finns det något här som du har invändningar emot? Citera. Förklara. Argumentera.
Ska det vara så djävulskt svårt, menar Du?
Citat:
Du skriver fullmåne
Nej, jag skrev ”fullmåne” och korrigerade det till ”månsken/moon lit” efter att ha friskat upp minnet med lite läsning av diverse källor.
Du fortsätter trots det att tjata om det här eftersom det är det enda direkta sakfelet jag har presenterat så här långt. Eftersom att du inte har något annat.
Patetiskt.
Citat:
och jag skriver måne som är mindre än halvt belyst.
Något jag långt bak i tråden höll med om, som sagt. Poängen är att det var månsken och inte pitch black.
Citat:
Jag utgår från den astronomiska kalendern. Om den syntes i det disiga vädret framgår inte.
Om den fria sikten var ca en mil och inga moln rapporterade så finns det inget som tyder på att det inte var en klar natt med månsken, nej.
Citat:
Du skriver att vad ett vittne säger är fakta och jag skriver att vittnen har olika trovärdighet.
Nej. Om du citerar vad jag faktiskt säger så slipper du att gång på gång hävda att jag säger saker jag inte säger. Pröva vetja!
- Jag säger att ett vittnesmål i sig är fakta, helt oavsett vad som sägs. Att vittnet säger A och inte B är ett faktiskt förhållande = fakta.
- Det är JAG som tjatar om att ”vittnen har olika trovärdighet” och att man därför inte svepande kan ignorera vittnen eftersom vittnesmål till sin natur inte är tillförlitliga.
Har du invändningar? Citera. Förklara. Argumentera.
Citat:
Om vittnen har en fördel av att framföra vittnesmål är det inte omöjligt att de gör det.
Självklart. Det är en av många faktorer som måste vägas in i bedömning av ett vittnes trovärdighet. Du avfärdar samtliga vittnen som säger att planet besköts av ett annat plan innan kraschen eftersom samtliga hade ”en fördel” av att vittna på det sättet?
Vilken ”fördel” tänker du på här?
Citat:
Du avfärdar en erfaren stridspilots
Jag avfärdar inte Hammarbergs expertis när det kommer till flyg. Jag avfärdar varje försök från dig att frammana Hammarbergs ord som naturlag vilket är ett klassiskt argumentationsfel: argument from authority.
Jag har läst Hammarbergs rapport igen och konstaterar igen att Hammarberg inte säger att det var molnigt, inte säger det inte var månsken och att även om haveriplatsens utseende är kompatibelt med en CFIT så är det inte bevis för att det faktiskt var en CFIT.
Det är när det kommer till hans svepande avfärdande av alla vittnesmål om faul play och hans i bästa fall politiska naivitet som jag konstaterar att han inte har någon expertis och i allt väsentligt har fel.
Citat:
och haveriutredares bedömning i en flygoperativ fråga som pladder, medan jag skriver att dennes rapport tillsammans med de referenser som han redovisar utgör en rimlig bedömning.
Ja, det finns pladder både i Hammarbergs rapport och i diverse haveriutredningars rapporter. Jag citerade samtliga påståenden i det textsjok från Hammarbergs rapport du valde att citera och posta i tråden. Punkt för punkt där jag utförligt kritiserade hans slutsatser och där mitt sammanfattande omdöme var just, ”pladder”, helt riktigt.
Har du invändningar så citerar du respektive punkt och förklarar varför.
Istället så kör du din svepande monolog så att du inte behöver konfronteras med det jag faktiskt skriver.
Vattentätt.
Citat:
Kvar står frågor om vilka andra aktiviteter som pågick på flygplatsen före, under och efter haveriet. Dessa är mycket dåligt analyserade i lämnade rapporter.
Har du något mer specifikt du tänker på här?
Citat:
Om man med alla medel (pengar är inget problem) har försökt mörklägga och vilseleda under snart 60 år kan man ha lyckats mycket väl.
’Vinnarna’ skriver historien, ja.
Citat:
CFIT, men varför närmade man sig marken i normal sjunkvinkel på fel ställe utan att piloterna meddelade något onormalt; pilotfel eller sabotage mot inflygningshjälpmedlen?
Det finns inga bandinspelningar från radiotrafiken mellan Albertinan och tornet i Ndola. Vad gäller sjunkvinkel så kan den lika gärna ha varit resultatet av ett skadat plan alternativt skadade/döda piloter.
Något som Hammarberg mycket riktigt betonar i sin rapport.