• 1
  • 2
2008-05-07, 16:24
Medlem
Cracker_Arses avatar
Är det inte dags?

Vad tror ni skulle krävas för att övertala människor att sluta föröka sej?

Om vi bara slutar skaffa barn kan väl alla människor leva ut sina liv i stort sett lika lyckligt som annars, eller har vi ett så stort krav i våt natur att skaffa kids och att ha kids runt oss att det vore omöjligt?
Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade för oss och dog ut.

Tycker ni att det vore fel på något sätt?
Vad har vi att förlora?
Vilka skulle vara svårast att övertala?
Vad tycker ni?

Flytta tråden om den ligger fel, visste inte riktigt vart den passar in.
Citera
2008-05-07, 16:33
Avstängd
Vad tror ni skulle krävas för att övertala människor att sluta föröka sej?
Att man införde en lag att alla människor som födds efter xxxx.xx.xx kommer att bli avlivade. Fem år efter en sådan lag infördes så skulle alltså så fort man ser någon under 5 år så skulle den avlivas.

Om vi bara slutar skaffa barn kan väl alla människor leva ut sina liv i stort sett lika lyckligt som annars, eller har vi ett så stort krav i våt natur att skaffa kids och att ha kids runt oss att det vore omöjligt?
Människor skaffar väl även barn för att de ska bli lyckligare själva, alltså skulle de få en mindre lycka om de förbjöd sig själv att avla sig.

Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade för oss och dog ut.
Ja antaligen

Tycker ni att det vore fel på något sätt?
Ur min egen egoistiska synvinkel ja.

Vad har vi att förlora?
Vår egen lycka av att få umgås och vara med våra barn och barnbarn.

Vad tycker ni?
Förstår inte varför någon skulle tycka detta var en rimlig tanke

Flytta tråden om den ligger fel, visste inte riktigt vart den passar in.

Den ligger nog rätt.
Citera
2008-05-07, 16:37
Medlem
... varför?
Citera
2008-05-07, 16:42
Medlem
gizmomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 214
... varför?

är inte så bra på filosofi men är det inte just det det handlar om? att fråga sig saker och bolla runt på ting - i detta fallet hur människosläktet skulle sluta..
Citera
2008-05-07, 16:46
Medlem
Cracker_Arses avatar
Man ska givetvis inte behöva avliva ungar, tanken är ju att vi som människor gemensamt skulle bestämma att det räcker nu.
T.ex. alla män steriliseras idag...ingen behöver dödas

Generationerna som ännu inte skaffat barn lär ju inte vara jättelätta att övertyga om att detta är en fin ide.
Citera
2008-05-07, 16:53
Medlem
Cracker_Arses avatar
Skulle va intressant att se hur det skulle bli om det exempelvis infördes en global lag på att inte skaffa barn efter år 2010, och män steriliseras.

Kanske skulle "motståndsrörelser" skapas och starta underground-barnfabriker? och lagrad sperma borde gå dyrt på svarta marknaden.

Tänk er att vara en av de sista människorna på planeten...skulle man verkligen bara gå runt och sakna ungar och mänsklighetens förtsättning?
Vore det inte lite fint också?
Att låta någon annan varelse bli planetens dominant.
Senast redigerad av Cracker_Arse 2008-05-07 kl. 16:56.
Citera
2008-05-07, 17:37
Medlem
saftad_burks avatar
Ifall du startar ett parti kommer min röst springa ner i din låda.

Jag tror inte att många nadra skulle rösta och du skulle säkert bli mordhotad osv, osv.

Jag håller dock med andra om att världen skulle bli en tråkigare plats när det till slut bara finns senildementa kvar.
Citera
2008-05-07, 20:56
Medlem
Krafses avatar
Det låter bra.
Jag ska inte ha några ungar då det redan finns alldeles för många, dessutom är det förmodligen jävligt jobbigt att vara farsa!
Det låter faktiskt som en bra idé, att bara sluta föröka sig och dö ut. Fuck it liksom.
Att det sedan inte skulle fungera i praktiken är en annan femma.. Och sterilisering vetefan om jag är med på. Bara om man fortfarande kan njuta av sex, men det kanske man kan lika bra?
Citera
2008-05-07, 21:56
Medlem
Reoshis avatar
Alltså, jag har väl egentligen inga motargument annat än att jag själv vill ha ungar, att jag tycker om barn helt enkelt.

Det är mitt ända argument för/emot detta, jag lägger egnetligen ingen vikt vid hur världen ser ut efter jag dör, dvs om barnen verkligen får leva färdrigt eller ifall vi skulle utplåna hela mänskligheten samtidigt som jag dör.
Men ett liv utan barn skulle jag tycka var ganska trist, så jag röstar för att fortsätta med fortplantningen.

Ser iofs ingen vits med att upphöra fortplantningen, varesig den fuckar upp jorden eller inte. Det ända som rör mig är vad som händer under min livstid.
Citera
2008-05-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Alltså, jag har väl egentligen inga motargument annat än att jag själv vill ha ungar, att jag tycker om barn helt enkelt.

Det är mitt ända argument för/emot detta, jag lägger egnetligen ingen vikt vid hur världen ser ut efter jag dör, dvs om barnen verkligen får leva färdrigt eller ifall vi skulle utplåna hela mänskligheten samtidigt som jag dör.
Men ett liv utan barn skulle jag tycka var ganska trist, så jag röstar för att fortsätta med fortplantningen.

Ser iofs ingen vits med att upphöra fortplantningen, varesig den fuckar upp jorden eller inte. Det ända som rör mig är vad som händer under min livstid.

Tyvärr så pratar vi just om DIN livstid.

Ja, att sluta föröka sig borde stå på agendan imorrn. Nu är det ju så att Europa går back i sin befolkning (vet inte exakt om Europa på stort gör det, kan bara vara vissa av länderna). Det är ju resten av världen som behöver göra det här. Men att det skulle hända är väl oväsentligt

Nej, överbefolkningen är antagligen den katastrof som ligger mänskligheten närmast. Miljön är ju i direkt behov av det här, så att skylla på miljön är som att pissa i bastun.
Citera
2008-05-08, 11:11
Medlem
människans avatar
Det skulle krävas att alla kvinnor steriliserades och att barn förbjöds med starka straff som påföljder. Annars skulle det fortsätta att födas barn i skymundan då det är en alldeles för stark drift.

Om det var tvunget så skulle jag inte anse att det vore fel. Hellre att vi får leva våra liv med de barn som finns än att vi förstör hela mänskligheten och förkortar vårt eget liv.

Kvinnorna skulle vara svårast att övertala då de har mer moderskänsla och männen skulle nog vara ganska nöjda med att dem åtminstone fick fortsätta ha sex!
Senast redigerad av människan 2008-05-08 kl. 11:14.
Citera
2008-05-08, 13:11
Medlem
mr_zipoxs avatar
Det är mest i Indien och Afrika som det föds många barn. I afrika regleras barnafödandet igenom svält men i Indien är det destå värre. Indiens befolkning är redan 20% av jordens befolkning. Därimot i både Europa och Ryssland föds det lite ungar. I usa går det nästan jämt upp medans i Ryssland är barnafödandet 1,4per kvinna. Det är iallafall inget Svenskt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback