• 1
  • 2
2008-05-08, 18:57
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har ändrat mig.
Det skulle räcka med att vi blev grottmänniskor igen. Odla grönsaker och andra roliga saker.
De flesta av oss hade nog dött av den första vintern, bristen på mat, rovdjurs attacker, sjukdomar eller annat kul.

Isåfall ordnar det sig utan att vi behöver dö ut.
Citera
2008-05-08, 19:26
Medlem
Cracker_Arses avatar
Hur länge tror ni mänskligheten överlever egenntligen? och vad kommer bli vårt öde?

Kommer vi (om vi nu inte kör på min ide ) klara oss såpass länge att vi totalt tar död på planeten och alla naturtillgångar är förbrukade?

Jag tror inte allt rädda-miljön-snack spelar någon större roll. Jag kan tänka mej att det skulle krävas en enorm katastrof av något slag, som tar död på typ 30-50% av jordens befolkning för att folk verkligen ska ändra på sina liv.

Men det är klart, katastrofer drabbar ju mindre lyckligt lottade delar av världen hela tiden.
Tragiskt...mycket tragiskt säger folk och släpper en femkrona i insamligsbössan. Men samtidigt är folk så lata att dom knappt orkar gå till ica och panta sina burkar...och folk slutar ju aldrig tok-konsumera.
Vi ska ha och vi ska ha hela tiden, vi tröstar oss t.ex. med att "jag kör ju iaf en ny fin miljöbil"... det är som att käka lightchips när man ska gå ner i vikt.

Om vi bara lever ut våra liv utan att föröka oss behöver ingen lida, visst, dom sista veckorna kommer antagligen inte vara en konstan rejv-fest men det kommer ingen vara intresserad av heller.
Om man verkligen bryr sej om miljön t.ex. så är detta enda lösningen, det är hög tid att operera bort cancersvulsten som heter mänskligheten.

Tänk er vår planet utan människor...det skulle vara ett oerhört vackert ställe.

Mycke miljötjosan här nu. Jag tycker ju mest vi ska göra detta bara för skojs skull.
"Just for the fuck of it!"
Citera
2008-05-08, 19:29
Medlem
Cracker_Arses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av människan
Det skulle krävas att alla kvinnor steriliserades och att barn förbjöds med starka straff som påföljder. Annars skulle det fortsätta att födas barn i skymundan då det är en alldeles för stark drift.

Om det var tvunget så skulle jag inte anse att det vore fel. Hellre att vi får leva våra liv med de barn som finns än att vi förstör hela mänskligheten och förkortar vårt eget liv.

Kvinnorna skulle vara svårast att övertala då de har mer moderskänsla och männen skulle nog vara ganska nöjda med att dem åtminstone fick fortsätta ha sex!

Personligen tror jag de religiösa horderna kan bli svårflirtade, dom lär finna både ett och annat moraliskt fel i detta projekt
Citera
2008-05-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Tänk er vår planet utan människor...det skulle vara ett oerhört vackert ställe.
Mja, det kan man tänka sig vara vackert. Men vad skulle det spela för roll om det inte finns några personer för att uppleva det?

Jag får lite känslan att ni är misantrop(/-er), men jag kan verkligen inte förstå folk som anser att jorden har något slags egenvärde...
Eller "Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade för oss och dog ut"? Hur skulle en planet kunna uppskatta överhuvudtaget?

Å andra sidan kan jag tänka mig att vetskapen om hur saker kommer vara efter sin egen död (tex en grönskande jord, glada barn och sånt) kan vara värdefull för folk så länge de lever...
Senast redigerad av 214 2008-05-09 kl. 21:18.
Citera
2008-05-09, 22:39
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Är det inte dags?
Tja, varför skulle det vara dags nu och inte igår eller immorgon?

Citat:
Vad tror ni skulle krävas för att övertala människor att sluta föröka sej?
Kanske ifall en övernaturlig förbannelse lade sig över världen som fick alla barn att mörda sina förräldrar med rostiga grillbestick.
Annars skulle jag föreslå ett globalt kärnvapenkrig återupprepat vart år i tio års tid för att garanterat göra slut på alla människor, men nu talade vi om att övertala dem och då skulle det behövas övernaturliga bedrifter eftersom det verkar ligga så djupt i våra gener att knulla fram små äckliga kopior som kan springa runt och pissa, skita och köpa Darin-skivor. Om alla människor började hata människor och framförallt barn, då skulle det gå.

Citat:
Om vi bara slutar skaffa barn kan väl alla människor leva ut sina liv i stort sett lika lyckligt som annars, eller har vi ett så stort krav i våt natur att skaffa kids och att ha kids runt oss att det vore omöjligt?
Se ovan ang. gener. Och för övrigt, om det inte fanns några barn, vem skule ta hand om oss när vi blev gammla och skröppliga? Kanske någon form av cybernetiska organismer eller genmanipulerade super-apor hade kunnat sköta om oss...

Citat:
Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade för oss och dog ut.
Nja, jorden är ju inte en medveten organisme, och även om den var det så har ju människans små upptåg, med kärnvapen, krig, miljöförstöring och PVC är ju egentligen ingenting. Jorden har plockat långt värre (_LÅNGT_) katastrofer än vad sex miljarder sketna människor skulle kunna åstadkomma om vi så alla körde blydiesel och klädde hela världsytan i plast. Sedan jordens skapelse så har ca 98% av alla arter som funnits hittills faktiskt redan dött ut, de få arter människan lyckats utrota var inte vidare välanpassade till att börja med och hade antagligen strykit med vid nästa istid/meterornedslag (inklusive människan).

Citat:
Tycker ni att det vore fel på något sätt?
Ja, det är ju ungefär lika slugt som ett masssjälvmord, bara för att världen är piss så behöver vi inte tappa hoppet helt, fatalismen är ett tecken på att samhället börjar närma sig ett stadium av explosiv förrändring, häng kvar ett par år till så skall du nog få se feta explosioner och blod på gatorna... fast vad vet jag?

Citat:
Vad har vi att förlora?
Nu är jag inte religiös, men i mina ljusare stunder så brukar jag spekulera att livet är universums sätt att observera och förstå sig själv. Lite oansvarigt att inte orka fullgöra den uppgiften och bara lägga sig ned och ge upp, men om vi nu alla skulle få en kollektiv knäpp att göra det så skulle vi förtjäna det. Är livet så piss att vi hellre dör än drar ett till andetag så var vi för lata och gemena för att ändra det och tog den enkla vägen ut, well då förtjänade vi det.

Citat:
Vilka skulle vara svårast att övertala?
Folk med starkt bekräftelsebehov, för dem är barn den perfekta lösningen, tänk dig, en liten äcklig klon som är beroende på liv och död av dig i tjugo år! Den optimala ego-kicken!

Citat:
Vad tycker ni?
Skall vi lägga ned så mycket jobb på att utrota männskligheten så kan vi lika gärna rikta den energin på att göra jorden och samhället till en bättre platts till vilken vi av ren altruism och glädje VILL föda in barn. Det verkar var ungefär lika svårt/enkelt. I grund och botten handlar det ju faktiskt om samma sak, övertyga människor om att det finns en bättre existens innom räckhåll och sammarbeta för att nå den, idag har vi bättre möjligheter än någonsin att lyckas med detta (internet) men likförbannat är vi många som ser nattsvart på livet som ett oändligt jävla slit för tomma, meningslösa ideal innan vi slutar upp som vanvårdade åldringar på en överbefolkad dödscentral. Fast att ge upp är den enkla vägen ut, i dessa binära tider så verkar det slutligen som att fler och fler inser varom det står att kasta in handduken.
Citera
2023-02-02, 09:44
Medlem
Bumpar upp denna tråd för nu har det faktiskt gått 15 år, se vad flashback tycker nu

Jag tror redan vi har gått förbi 1.5 och hur vår samhälle ser ut så ser det inte ljus ut.

Covid dödade 3.4% enlig https://www.worldometers.info/corona...us-death-rate/
Citera
2023-02-02, 13:51
Medlem
Citat:
Är det inte dags?

Vad tror ni skulle krävas för att övertala människor att sluta föröka sej?

Om vi bara slutar skaffa barn kan väl alla människor leva ut sina liv i stort sett lika lyckligt som annars, eller har vi ett så stort krav i våt natur att skaffa kids och att ha kids runt oss att det vore omöjligt?
Planeten skulle nog uppskatta om vi bara tackade för oss och dog ut.

Tycker ni att det vore fel på något sätt?
Vad har vi att förlora?
Vilka skulle vara svårast att övertala?
Vad tycker ni?
Livets starkaste drivkraft är att fortsätta att finnas. Vi är som individer inget annat än tillfälliga farkoster eller behållare som bär och konserverar ett genetiskt program som exekveras utan syfte och mål annat än att det som funkar, det blir kvar över tid. Vi finns som konsekvens av att tillfälligt stå emot gällande termodynamiska processer där oordningen ökar och med tiden upplöses. Det går inte att övertala människor att sluta föröka sig med annat än gevärspipan riktad mot skallen. Livet med dess information och replikation har hittat ett sätt att finnas. Man får lyfta sig en nivå och skita i små saker som lycka och lidande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback