• 1
  • 2
2008-05-07, 09:58
Medlem
Postade tydligen fel, så här kommer posten igen:

Tjena

Har haft min bil ute på annons ett tag nu och så igår ringde en kille och sa att han var intresserad. Han har en enskild firma som exporterar bilar till Finland tydligen. Enligt honom själv så agerar han mellanhand åt ett antal bilfirmor i Finland.

Vad jag förstod på honom så skulle han komma till mig och betala kontant. Han vill att vi skriver bilen direkt på firman i Finland som har beställt den. Han sa att på så sätt får jag tillbaka det som jag har betalat i skatt i år (runda slängar tusen spänn). Han skulle också hjälpa mig med pappersarbetet.

På frågan om det var ok med honom att vi gick till banken och gjorde upp affären så var han med på det.

Orsaken till att jag skriver detta här är att jag aldrig varit med om något liknande. Har sålt ett antal bilar privat men inte på det här sättet.

Någon som varit med om något liknande? Är det ett ok förfarande?

Tack på förhand,

Fredrik
Citera
2008-05-07, 10:52
Medlem
seriouss avatar
Har aldrig gjort det, men det låter väl som ett helt utmärkt förfarande? Varför skulle det vara skillnad att sälja den till firma i Finland mot att sälja till firma i Sverige? Gör det på banken med alla papper i ordning så förstår inte jag hur det skulle kunna gå fel.
Citera
2008-05-07, 11:01
Medlem
Håller med dig seriuos. Jag frågar bara eftersom jag aldrig gjort bilaffär på det här sättet tidigare. Tänkte att det kanske finns något man bör vara extra uppmärksam på.
Citera
2008-05-07, 14:15
Medlem
Pratade precis med Vägverkets telesupport. Enligt dom så är det tre grejer som måste uppfyllas av mig, ägaren, för att de ska kunna hantera ärendet:

1. Skicka in en avregistrering i samband med export
2. Nr ett måste intygas med exempelvis tullintyg eller påregistrering i Finland.
3. Skicka in de svenska skyltarna.

Alltså, det är egentligen bara nummer två som blir ett problem. För det är jag som säljare som ansvarar för att nummer två uppfylls. Det innebär att jag, egentligen, måste åka med till Stockhlm och få ett intyg av tullen att bilen åker med till Finland.

Fan vad bökigt, bor i Halland.
Citera
2008-05-08, 19:55
Medlem
Killen i stans avatar
glöm inte att du vill ha pengarn i förskott,total summan på bilen även om han skall få den vid leverans till ev kund i annat land.
Många/en del som åkt dit på den saken.
Man får en fråga om detta med agent och blir lovad ett högre än man begär.
man får då det överskjutande i förskott och resten när bilen är levererad.Det är då många inte får nått annat än det överskjutande beloppet för "agenten" existerar inte längre.
Glöm inte att ta PASS på honom och om han representerar nått företag,sök lite fakta om det då.samt be om nr till firman.

personligen skulle ja avböjt en agent av olika själ..men aboslut ingen omöjlighet att det är en trevlig och ärlig person.
Citera
2008-05-08, 21:15
Medlem
Tack för synpunkterna Killen i Stan.

Han kommer att komma ner till mig på västkusten på tisdag kl 14. Med sig ska han ha en postväxel på hela köpesumman. Vi kommer att träffas, se över bilen (jag har redan berättat allt om den helt ärligt), och sen går vi tillsammans till banken och sätter in pengarna på mitt konto. Därefter skriver jag över bilen på honom/företaget.

Känns väl rätt så riskfritt, yes?
Citera
2008-05-08, 23:33
Medlem
Killen i stans avatar
Postväxel från utrikes har det varit lite si och så med senaste åren.
Om ja har förstått det hela rätt när det gäller sånna så:
Har köpare lämnat en sån,man går till banken och löser in den tillsammans.
Pengarna då från dennes konto eller från berörda bank tar nu nån/några dagar att bli överförda.Men banken i sverige kan inte se om det hela blir offiiciellt överfört förrens om några dagar då P-växeln gått igenom hela sys och sen åter i retur som pengar till ditt konto.
Och då under dessa dagar har man vanligen hunnit avsluta affären och lämnat ifrån sig både bil och även bytt ägare osv just för att man anseer att affären är klar.

OBS: vill inte garantera dig till 100% att det är exakt som ja nämner förfarandet går till med Postväxlar utskrivna från utrikes (utan för sverige).
kanske finns nån mer bank-rutin orienterad person som kan svara mer på detta.

jag personligen litar inte för femm öre p sånna här agenter,och framför allt inte om dom inte kan hitta bilen på vanliga sättet i sitt eget land,och framför allt när det gäller Finland som ändå har gott om bra bilar osv.
Om man gämför mot tex fattiga länder osv.
Samt att din bil måste vara nått väldigt extra om man måste vända sig utomlands för att vilja ha den!
Hoppas du förstår mina tankar kring detta.

MvH
Citera
2008-05-09, 06:25
Medlem
Carin Götblads avatar
Fråga dig själv varför han gör sig allt detta besvär – inte minst varför han åker till Halland (det finns hundratals bilar till salu ett par kilometer från färjan till Finland).
Posta gärna och berätta hur det gick. Ytterst få skulle nog bli förvånade om du blir lurad.
Citera
2008-05-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killen i stan
OBS: vill inte garantera dig till 100% att det är exakt som ja nämner förfarandet går till med Postväxlar utskrivna från utrikes (utan för sverige).
kanske finns nån mer bank-rutin orienterad person som kan svara mer på detta.
Företaget i Finland har fört över pengar till honom så han kommer med en "svensk" postväxel till mig. Jag har då aldrig hört talas om att man ska kunna bli lurad med en postväxel som jag dessutom kommer att gå direkt till banken med, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Samt att din bil måste vara nått väldigt extra om man måste vända sig utomlands för att vilja ha den!
Hoppas du förstår mina tankar kring detta.
Snarare motsatsen. Det är en Skoda Octavia Kombi RS. Men, och jag antar att det är därför som de är intresserade, den ligger ute till ett sjukt lågt pris eftersom jag vill bli av med den snabbt. Så, även om den alldeles säkert går att få tag i i Finland så tvivlar jag på att de hittar den så billigt som jag säljer min (typ 70 papp) och då ska ju agenten säkert ha lite provision också.

Citat:
Fråga dig själv varför han gör sig allt detta besvär – inte minst varför han åker till Halland (det finns hundratals bilar till salu ett par kilometer från färjan till Finland).
Posta gärna och berätta hur det gick. Ytterst få skulle nog bli förvånade om du blir lurad.
Priset. Måste vara det. Om man tittar på liknande bilar på Blocket så ligger flertalet runt 100 000. Min får han 30 k billigare. Då kanske det är värt besväret, eller?

Varför säljer jag den så billigt då? Jo, har en ny villa och pengarna ska gå till att anlägga gräsmatta och förhoppningsvis lite buskage och rabatt. Orkar inte gå igenom en lång vänteprocess och få ut "rätt pris" för bilen så jag dumpade priset med en gång och tog första bästa bud.

Kommer att skriva några rader här sen om hur affären gick!

Men återigen, om vi träffas och går till banken med en normal postväxel så kan jag väl knappast bli blåst? Jag menar, när han väl ha gett mig pengarna och fått nycklarna till bieln så finns det knappast några incitament, eller möjligheter, kvar för att lura mig?

Btw, uppskattar era synpunkter!
Citera
2008-05-09, 09:06
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av FBTF
Postade tydligen fel, så här kommer posten igen:

Tjena

Har haft min bil ute på annons ett tag nu och så igår ringde en kille och sa att han var intresserad. Han har en enskild firma som exporterar bilar till Finland tydligen. Enligt honom själv så agerar han mellanhand åt ett antal bilfirmor i Finland.

Vad jag förstod på honom så skulle han komma till mig och betala kontant. Han vill att vi skriver bilen direkt på firman i Finland som har beställt den. Han sa att på så sätt får jag tillbaka det som jag har betalat i skatt i år (runda slängar tusen spänn). Han skulle också hjälpa mig med pappersarbetet.

På frågan om det var ok med honom att vi gick till banken och gjorde upp affären så var han med på det.

Orsaken till att jag skriver detta här är att jag aldrig varit med om något liknande. Har sålt ett antal bilar privat men inte på det här sättet.

Någon som varit med om något liknande? Är det ett ok förfarande?

Tack på förhand,

Fredrik

Det är en blåsning. De kommer att försöka lura av dig regbeviset + blien och skylla på att det är bråttom, sedan säljer de bilen till en målvakt på papperet. Du kommer aldrig att få några pengar för bilen. Gör absolut inga affärer med dessa killarna.
Citera
2008-05-09, 09:36
Medlem
Carin Götblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Det är en blåsning. De kommer att försöka lura av dig regbeviset + blien och skylla på att det är bråttom, sedan säljer de bilen till en målvakt på papperet. Du kommer aldrig att få några pengar för bilen. Gör absolut inga affärer med dessa killarna.

Jag instämmer, men eftersom han säkert även skulle skicka en dator till Nigeria kan han ju få gå på denna. Sedan kan det ju alltid resultera i en intressant tråd under Juridik.
Citera
2008-05-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Men kan vi försöka föra en seriös diskussion kanske, eller är det för mycket begärt?

Berätta för mig istället hur de skulle kunna lura mig. Om jag går till banken tillsammans med personen ifråga och växlar in postväxeln och får ett "ok" från kassörskan att pengarna är inne på mitt konto, hur ska jag då kunna bli lurad? När pengarna väl är inne på kontot så får han mer än gärna ta både bil och regbevis ifrån mig...

Citat:
Jag instämmer, men eftersom han säkert även skulle skicka en dator till Nigeria kan han ju få gå på denna. Sedan kan det ju alltid resultera i en intressant tråd under Juridik.
Återigen, håll nivån tack. Ingen utav er har ju ens gett det ett försök att förklara hur jag kan bli blåst, ni bara konstaterar att jag kommer att bli det. Det sänder ju signalen att ni inte vet vad ni pratar om, eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in