Citat:
Ursprungligen postat av Killen i stan
OBS: vill inte garantera dig till 100% att det är exakt som ja nämner förfarandet går till med Postväxlar utskrivna från utrikes (utan för sverige).
kanske finns nån mer bank-rutin orienterad person som kan svara mer på detta.
Företaget i Finland har fört över pengar till honom så han kommer med en "svensk" postväxel till mig. Jag har då aldrig hört talas om att man ska kunna bli lurad med en postväxel som jag dessutom kommer att gå direkt till banken med, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Samt att din bil måste vara nått väldigt extra om man måste vända sig utomlands för att vilja ha den!
Hoppas du förstår mina tankar kring detta.
Snarare motsatsen. Det är en Skoda Octavia Kombi RS. Men, och jag antar att det är därför som de är intresserade, den ligger ute till ett sjukt lågt pris eftersom jag vill bli av med den snabbt. Så, även om den alldeles säkert går att få tag i i Finland så tvivlar jag på att de hittar den så billigt som jag säljer min (typ 70 papp) och då ska ju agenten säkert ha lite provision också.
Citat:
Fråga dig själv varför han gör sig allt detta besvär – inte minst varför han åker till Halland (det finns hundratals bilar till salu ett par kilometer från färjan till Finland).
Posta gärna och berätta hur det gick. Ytterst få skulle nog bli förvånade om du blir lurad.
Priset. Måste vara det. Om man tittar på liknande bilar på Blocket så ligger flertalet runt 100 000. Min får han 30 k billigare. Då kanske det är värt besväret, eller?
Varför säljer jag den så billigt då? Jo, har en ny villa och pengarna ska gå till att anlägga gräsmatta och förhoppningsvis lite buskage och rabatt. Orkar inte gå igenom en lång vänteprocess och få ut "rätt pris" för bilen så jag dumpade priset med en gång och tog första bästa bud.
Kommer att skriva några rader här sen om hur affären gick!
Men återigen, om vi träffas och går till banken med en normal postväxel så kan jag väl knappast bli blåst? Jag menar, när han väl ha gett mig pengarna och fått nycklarna till bieln så finns det knappast några incitament, eller möjligheter, kvar för att lura mig?
Btw, uppskattar era synpunkter!