• 1
  • 2
2008-05-09, 10:37
Medlem
**moonshine**s avatar
Sålde nyss en bil till utlandet, och det finns 2 olika sätt, dels det du har beskrivit:
1. Skicka in en avregistrering i samband med export
2. Nr ett måste intygas med exempelvis tullintyg eller påregistrering i Finland.
3. Skicka in de svenska skyltarna.

det måste man göra om bilen är avställd!!! och är inte nått jag skulle göra!!

Sen kan du:
Ansöka om tillfällig registrering vid export av begagnat fordon.

Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i utlandet, kan tillfällig registrering användas. Säljaren ska då anmäla att fordonet ska avregistreras samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon.
http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx

Slutsats, enkelt att sälja påställt & besiktat fordon, annars mycket krångligt / risk att bli skriven på bilen i till du dör.
Citera
2008-05-09, 10:40
Medlem
Carin Götblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBTF
Det sänder ju signalen att ni inte vet vad ni pratar om, eller hur?

Jaha, och du vet vad du talar om? Vad kostar en sådan bil i Finland? Vilka är införselavgifter, accis, moms osv vid bilimport till Finland? När man lägger samman dessa kostnader med ditt försäljningspris, agentens resekostnader och agentens provision, vad blir du slutsumman? Och förhåller sig den slutsumman till gängse finländskt begagnatpris?

Om detta ger en enorm vinst, bör det finnas åtskilliga på nätet som gjort och gör liknande affärer och som direkt kan bedöma om du blir blåst eller inte.
Om du inte kan besvara basfrågorna ovan, får du förvänta dig att folk tror att du kommer att bli blåst. Det handlar inte bara om dig, utan även om att andra läsare i tråden som kanske blir intresserade av liknande affärer.
Citera
2008-05-09, 10:48
Medlem
Killen i stans avatar
Citat:
Företaget i Finland har fört över pengar till honom så han kommer med en "svensk" postväxel till mig. Jag har då aldrig hört talas om att man ska kunna bli lurad med en postväxel som jag dessutom kommer att gå direkt till banken med, eller?

Snarare motsatsen. Det är en Skoda Octavia Kombi RS. Men, och jag antar att det är därför som de är intresserade, den ligger ute till ett sjukt lågt pris eftersom jag vill bli av med den snabbt. Så, även om den alldeles säkert går att få tag i i Finland så tvivlar jag på att de hittar den så billigt som jag säljer min (typ 70 papp) och då ska ju agenten säkert ha lite provision också.

Priset. Måste vara det. Om man tittar på liknande bilar på Blocket så ligger flertalet runt 100 000. Min får han 30 k billigare. Då kanske det är värt besväret, eller?

Varför säljer jag den så billigt då? Jo, har en ny villa och pengarna ska gå till att anlägga gräsmatta och förhoppningsvis lite buskage och rabatt. Orkar inte gå igenom en lång vänteprocess och få ut "rätt pris" för bilen så jag dumpade priset med en gång och tog första bästa bud.

Kommer att skriva några rader här sen om hur affären gick!

Men återigen, om vi träffas och går till banken med en normal postväxel så kan jag väl knappast bli blåst? Jag menar, när han väl ha gett mig pengarna och fått nycklarna till bieln så finns det knappast några incitament, eller möjligheter, kvar för att lura mig?
Btw, uppskattar era synpunkter!
Om ja minns rätt så även om P-växeln är utskriven i sverige så tar det nån dag för pengarna att bli synliga/komma till valt konto.
Önskar ja kunde beskriva dig detta fenomen gällande utomstående "agenter" från annat land bättre.
Men som ja även skrivit så är det vanligt att scamming görs på detta sätt när det gäller tex bilaffärer och ännu vanligare är alla dessa Nigeria brev som gått runt typ hela världens mailer vid det här laget.
Men även och återigen,behöver inte vara frågan om bullshit nu.

Personligen resonerar ja så här i ditt fall/ärende:
Din Oktavia är en i mängden,Finland har knappast stor brist på dom och bilarna är troligen inte dyrare/billigare än i tex Sverige.
Du har ett billigt pris på din så det kanske skulle gå att göra några kr på den i Finland,MEN det visar även att du vill/behöver bli av med den snabbt och där med en möjlighet till snabb affär som kanske inte allt kollas jätte noga under i från ditt håll.
Den där agenten kommer troligen att få slå på några tusen till på priset iom reggning och bes m,m i Finland.
Marginalerna sjunker då mer för honom om han är the real deal så att säga.
Som ja skrev så SKA du verifiera honom gentemot den firman han representerar och även med nån myndighet om möjligt.Detta just för att vara HELT säker på vem han är osv.
Att sk bil agenter köper bilar,och då bil typ som din oktavia från annat land är inte allt för vanligt om man säger så.Just pga att det är en vanlig bil typ.

Men som även sagt,du får göra som du själv vill iom att valet är bara ditt.
Jag avråder dig dock!

mvh
Citera
2008-05-09, 10:48
Medlem
**moonshine**s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Jaha, och du vet vad du talar om? Vad kostar en sådan bil i Finland? Vilka är införselavgifter, accis, moms osv vid bilimport till Finland? När man lägger samman dessa kostnader med ditt försäljningspris, agentens resekostnader och agentens provision, vad blir du slutsumman? Och förhåller sig den slutsumman till gängse finländskt begagnatpris?

Om detta ger en enorm vinst, bör det finnas åtskilliga på nätet som gjort och gör liknande affärer och som direkt kan bedöma om du blir blåst eller inte.
Om du inte kan besvara basfrågorna ovan, får du förvänta dig att folk tror att du kommer att bli blåst. Det handlar inte bara om dig, utan även om att andra läsare i tråden som kanske blir intresserade av liknande affärer.

Finlad är ett EU-land = ingen accis, moms osv
Citera
2008-05-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av **moonshine**
Sålde nyss en bil till utlandet, och det finns 2 olika sätt, dels det du har beskrivit:
1. Skicka in en avregistrering i samband med export
2. Nr ett måste intygas med exempelvis tullintyg eller påregistrering i Finland.
3. Skicka in de svenska skyltarna.

det måste man göra om bilen är avställd!!! och är inte nått jag skulle göra!!

Sen kan du:
Ansöka om tillfällig registrering vid export av begagnat fordon.

Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i utlandet, kan tillfällig registrering användas. Säljaren ska då anmäla att fordonet ska avregistreras samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon.
http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx

Slutsats, enkelt att sälja påställt & besiktat fordon, annars mycket krångligt / risk att bli skriven på bilen i till du dör.
Tack för infon! Det är ett företag som ska ha bilen i Finland, alltså inte en privatperson. Då antar jag att man inte kan ansöka om tillfällig registrering vid export av begagnat fordon?

Då återstår ju det första alternativet med de tre punkterna. Då undrar jag följande: eftersom det är jag som säljare som är skyldig att se till att punkt 1-3 utförs så borde jag ju inte lämna ifrån mig bilen innan jag sett till att erhålla ett tullintyg eller bevis på att bilen påregistrerats i Finland, eller hur?

@ Carin Götblad. Du verkar ju fortfarande inte veta vad du pratar om utan kommer bara med påståenden som inte är grundade i annat än någon slags övertygelse att jag skabli scammad. Lär av moonshine som ger sakliga besked och konkreta tips.
Citera
2008-05-09, 11:13
Medlem
Ett annat alternativ är ju såklart att göra ett enkelt ägarbyte med "agenten" så skrivs bilen över på honom efter betalning så får han själv sköta allt vad gäller exporten.
Citera
2008-05-09, 11:37
Medlem
Killen i stans avatar
Citat:
Upps,inte mig du citerade
Citera
2008-05-09, 11:38
Medlem
Stort LOL på Vägverket. Ringde precis tullverket och frågade hur jag får tag på ett tullintyg som bevisar att bilen lämnat landet för destination Finland. Den stackars tullaren suckade djupt och förklarade att de, de senaste tio åren, har försökt pränta in i Vägverkets personals huvuden att det inte existerar något sådant intyg. Det enda intyg som jag kan få är en kopia på att bilen har påreggats i Finland.

Han menade att det enda sättet för mig var att skriva in detta som en klausul i köpteavtalet.

Sjuk tilt på att det ska vara så krångligt.
Citera
2008-05-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ett annat alternativ är ju såklart att göra ett enkelt ägarbyte med "agenten" så skrivs bilen över på honom efter betalning så får han själv sköta allt vad gäller exporten.

låter som ett bra alternativ för dig, slippa risken med att bli blåst så länge du får dina pengar up front och inte måste åka och hämta pengarna nu glömde något hemma osv.
Citera
2008-05-10, 20:41
Medlem
Har själv sålt en BMW 325 -93:a till finland. Privatperson som kontaktade mig. Tyckte först det verkade jobbigt och opålitligt, men vi träffades iaf efter några gångers telefonkontakt och gjorde upp affären vid finladsfärjan!
Fick mina pengar kontakt i handen. Alla papper skrevs på.
Det är ju köparen som ordnar alla tullpapper och införselpapper (allt mest det nu var). Inget du som säljare behöver bry dig om!
Jag min klant glömde ju ta av svenska regskyltarna som jag då inte visste att jag skulle skicka in vid avregistreringen!
Som tur var va finländaren skysst och skickade plåtarna via post så jag hade dom inom några dagar.
Allt gick mycket smidigt.
Anledningen till att finnen köpe bilen av mig i sverige va att samma bil kostade nästan dubbelt så mycke att köpa i finland. Dom tjänar en hel del på att importera.
Ungefär som vissa svenska importerar från tyskland.
Citera
2008-05-11, 18:00
Medlem
Citat:
Bilskatt och moms måste man betala, förjävligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera