Citat:

Ursprungligen postat av FBTF

Företaget i Finland har fört över pengar till honom så han kommer med en "svensk" postväxel till mig. Jag har då aldrig hört talas om att man ska kunna bli lurad med en postväxel som jag dessutom kommer att gå direkt till banken med, eller?
Snarare motsatsen. Det är en Skoda Octavia Kombi RS. Men, och jag antar att det är därför som de är intresserade, den ligger ute till ett sjukt lågt pris eftersom jag vill bli av med den snabbt. Så, även om den alldeles säkert går att få tag i i Finland så tvivlar jag på att de hittar den så billigt som jag säljer min (typ 70 papp) och då ska ju agenten säkert ha lite provision också.
Priset. Måste vara det. Om man tittar på liknande bilar på Blocket så ligger flertalet runt 100 000. Min får han 30 k billigare. Då kanske det är värt besväret, eller?
Varför säljer jag den så billigt då? Jo, har en ny villa och pengarna ska gå till att anlägga gräsmatta och förhoppningsvis lite buskage och rabatt. Orkar inte gå igenom en lång vänteprocess och få ut "rätt pris" för bilen så jag dumpade priset med en gång och tog första bästa bud.
Kommer att skriva några rader här sen om hur affären gick!
Men återigen, om vi träffas och går till banken med en normal postväxel så kan jag väl knappast bli blåst? Jag menar, när han väl ha gett mig pengarna och fått nycklarna till bieln så finns det knappast några incitament, eller möjligheter, kvar för att lura mig?
Btw, uppskattar era synpunkter!

Om ja minns rätt så även om P-växeln är utskriven i sverige så tar det nån dag för pengarna att bli synliga/komma till valt konto.
Önskar ja kunde beskriva dig detta fenomen gällande utomstående "agenter" från annat land bättre.
Men som ja även skrivit så är det vanligt att scamming görs på detta sätt när det gäller tex bilaffärer och ännu vanligare är alla dessa Nigeria brev som gått runt typ hela världens mailer vid det här laget.
Men även och återigen,behöver inte vara frågan om bullshit nu.
Personligen resonerar ja så här i ditt fall/ärende:
Din Oktavia är en i mängden,Finland har knappast stor brist på dom och bilarna är troligen inte dyrare/billigare än i tex Sverige.
Du har ett billigt pris på din så det kanske skulle gå att göra några kr på den i Finland,MEN det visar även att du vill/behöver bli av med den snabbt och där med en möjlighet till snabb affär som kanske inte allt kollas jätte noga under i från ditt håll.
Den där agenten kommer troligen att få slå på några tusen till på priset iom reggning och bes m,m i Finland.
Marginalerna sjunker då mer för honom om han är the real deal så att säga.
Som ja skrev så SKA du verifiera honom gentemot den firman han representerar och även med nån myndighet om möjligt.Detta just för att vara HELT säker på vem han är osv.
Att sk bil agenter köper bilar,och då bil typ som din oktavia från annat land är inte allt för vanligt om man säger så.Just pga att det är en vanlig bil typ.
Men som även sagt,du får göra som du själv vill iom att valet är bara ditt.
Jag avråder dig dock!
mvh