2008-05-07, 09:21
Medlem
Bagronks avatar
Ta reda på personens personnummer, ring runt till tingsrätterna där han bott och se om det finns några domar. Finns det en dom så begär att få en kopia på brottsregisterutdraget. Då har du straffregistret fram till det datumet det utdraget är utskrivet. Någon annan möjlighet finns inte, om du inte är bra kompis med polis eller åklagare då.
2008-05-07, 09:40
Medlem
någon som vet om man kan få fram tidigare städer han varit bosatt och folkbokförd i?
2008-05-07, 09:42
Medlem
Vargen1972s avatar
En fråga bara, vad tror du att du kan förändra genom ett utdrag ur brottsregistret?
2008-05-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen1972
En fråga bara, vad tror du att du kan förändra genom ett utdrag ur brottsregistret?

väldigt mycket. tro mig
2008-05-07, 09:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagronk
Ta reda på personens personnummer, ring runt till tingsrätterna där han bott och se om det finns några domar.

Glöm inte att kolla hovrätterna. Bra att veta om domen gäller eller är överklagad och avgjord i högre instans. Glöm heller inte att människor begår brott på platser där de inte har bott.
2008-05-07, 11:30
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Big_Boy
någon som vet om man kan få fram tidigare städer han varit bosatt och folkbokförd i?

Ring folkbokföringsgregistret, det är offentlig handling.
2008-05-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Big_Boy
väldigt mycket. tro mig

Mitt ex blev ihop med en kille som tog ut sin frustration via nävarna ibland.
Jag letade upp killens ex och pratade med dem och alla sa samma sak, en sa t.o.m. att han varit dum mot hennes 5 åriga dotter.
När jag berättade det för exet så brydde hon sig inte om vad andra sa.
De ljög bara. Det hade han sagt att de gjorde.
T.o.m. nu när det är slut så försvarar hon honom. Tjejer och deras psykiska responser är väldigt väldigt mysko.
2008-05-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Glöm inte att kolla hovrätterna. Bra att veta om domen gäller eller är överklagad och avgjord i högre instans. Glöm heller inte att människor begår brott på platser där de inte har bott.

Fast normalt sett sker väl rättegången i tingsrätten där den åtalade bor? Eller är jag ute och cyklar?
2008-05-07, 12:58
Medlem
Laktostolerants avatar
Det är hur lätt som helst att få ut. Den som t.ex. söker jobb inom förskolan eller grundskolan måste enligt lag visa ett utdrag ur brottsregistret.
2008-05-07, 13:16
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorna_young
Fast normalt sett sker väl rättegången i tingsrätten där den åtalade bor? Eller är jag ute och cyklar?

Utredning och rättegång är ofta där brottet har begåtts. Stockholmare åker till Gotland och misshandlar en göteborgare. Lokal polis utreder. Annars hade Arbogarättegången varit i Hannover, Englarättegången i Gävle, Calle Jonsson i Sverige osv. Sedan finns det naturligtvis undantag.
2008-05-07, 13:18
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Det är hur lätt som helst att få ut. Den som t.ex. söker jobb inom förskolan eller grundskolan måste enligt lag visa ett utdrag ur brottsregistret.
Ja, ditt eget utdrag. Arbetsgivaren kan inte begära informationen direkt från polisen.
Senast redigerad av CodeMAN 2008-05-07 kl. 13:33. Anledning: lade till "direkt från polisen".
2008-05-07, 13:26
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Ja, ditt eget utdrag. Arbetsgivaren kan inte begära informationen.

Det beror på vilken arbetsgivare vi talar om.

http://www.flashback.org/showpost.p...5&postcount=83

http://www.regeringen.se/content/1/c...3/7aa10786.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in