Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-06, 22:51
  #1
Medlem
UGRs avatar
Är det någon som känner till "Duggrabergets tunga artillerifort" som skall finnas i närheten av Sunderbyn i Bodens Kommun?

Detta fort skall tydligen ha hört till samma "krigslinje" som Prickberget (aka Ormberget) i Luleå och fortsatt uppöver.

De flesta här som UE:ar i Norrbotten känner till att Ormberget är taget ur bruk och är ett spännande ställe, kan möjligtvis Duggraberget vara av samma slag i samma skick?

Tacksam för svar!
Citera
2008-05-06, 23:14
  #2
Medlem
Duggraberget ingick i försvarslinjen längs Luleå älven.
Det fanns 2 st 15,2 m/12 pjäser i var sitt enkeltorn i berget.
Tyvärr är anläggningen riven och återställd sedan några år tillbaka.
Jag har inte varit där och kollat men det sägs att det är ordentligt plombert och återställt.

Är man intresserad så kan man läsa mer här:
http://web.telia.com/~u88707287/duggre.htm
Citera
2008-05-11, 23:07
  #3
Medlem
UGRs avatar
Tack för informationen!

Jag måste medge att jag blir deprimerad av skrotade bergrum, dom har ju tydligen fyllt igen utrymmena med någon slags sand dessutom.

Det är alltså ingen ide att ens försöka ta sig in, tråkigt..

Frågan är hur mycket mindre den där anläggningen är i jämförelse med tex Ormberget? Btw så läste jag på Wikipedia om Bodens fästning m.m, där stod det om någon flyledningscentral i något berg kring Boden som var avvecklad, några ideer om vad/vart den kan vara?
Citera
2008-05-11, 23:57
  #4
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UGR
Tack för informationen!

Jag måste medge att jag blir deprimerad av skrotade bergrum, dom har ju tydligen fyllt igen utrymmena med någon slags sand dessutom.

Det är alltså ingen ide att ens försöka ta sig in, tråkigt..

Frågan är hur mycket mindre den där anläggningen är i jämförelse med tex Ormberget? Btw så läste jag på Wikipedia om Bodens fästning m.m, där stod det om någon flyledningscentral i något berg kring Boden som var avvecklad, några ideer om vad/vart den kan vara?

Har sett ett inslag på tv om den, spelade in det och har det liggandes någon stans. Hur som är det väl plomberat nu. Ska se om jag kan leta rätt på platsen.
Citera
2008-05-12, 05:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UGR
Är det någon som känner till "Duggrabergets tunga artillerifort" som skall finnas i närheten av Sunderbyn i Bodens Kommun?

Detta fort skall tydligen ha hört till samma "krigslinje" som Prickberget (aka Ormberget) i Luleå och fortsatt uppöver.

De flesta här som UE:ar i Norrbotten känner till att Ormberget är taget ur bruk och är ett spännande ställe, kan möjligtvis Duggraberget vara av samma slag i samma skick?

Tacksam för svar!

duggraberget är nu en skidbacke som då inte heller används, men jag har för mig att området duggraberget ligger i heter långmyråsen som ligger i norramark i sunderbyn. däremot ska alla ingångar vara fylda med sand och jord så man ska måsta gräva uta helvete för att ta sig in
Citera
2008-05-12, 19:25
  #6
Medlem
Jontezs avatar
Har hört om ett ställe där folk låg för att dö i turberkolos i boden för x antal många år sedan och att det stället ska vara bevarat?
Citera
2008-05-12, 19:28
  #7
Medlem
danellishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontez
Har hört om ett ställe där folk låg för att dö i turberkolos i boden för x antal många år sedan och att det stället ska vara bevarat?


du menar sandträsk sanatorium som har varit ett rehabiliteringscenter för tuberkolos drabbade?
Citera
2008-05-14, 00:54
  #8
Medlem
I Rödbergsfortet så finns det en karta där de övriga forten är utmarkerade och mycket riktigt finns det en prick på Ormberget och en i närheten av Sunderbyn.
Citera
2008-05-16, 17:48
  #9
Medlem
UGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
I Rödbergsfortet så finns det en karta där de övriga forten är utmarkerade och mycket riktigt finns det en prick på Ormberget och en i närheten av Sunderbyn.

Okej, ska ta och fara på en "guidad tur" i Rödbergsfortet och ta med mig en pocketkamera och fota av den där kartan om det går. Finns ju säkert en massa intressanta saker på den

Någon som vet av något annat fort i kalix eller Luleälvslinjen som är avlyst men ej plomberat för evigheter?
Citera
2008-05-16, 20:32
  #10
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UGR
Okej, ska ta och fara på en "guidad tur" i Rödbergsfortet och ta med mig en pocketkamera och fota av den där kartan om det går. Finns ju säkert en massa intressanta saker på den

Någon som vet av något annat fort i kalix eller Luleälvslinjen som är avlyst men ej plomberat för evigheter?

Inget är plomberat för evigt, det är bara mer svår åtkommligt.
Citera
2008-05-17, 00:11
  #11
Medlem
UGRs avatar
Nej, det håller jag förvisso med om..

Men jag är glad om jag slipper hyra en "rivningsrobot" från CRAMO för att ta mig in genom betong och armeringsjärn

Sen om det är låsta dörrar är en annan sak, så några förslag?
Citera
2008-05-17, 17:18
  #12
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UGR
Nej, det håller jag förvisso med om..

Men jag är glad om jag slipper hyra en "rivningsrobot" från CRAMO för att ta mig in genom betong och armeringsjärn

Sen om det är låsta dörrar är en annan sak, så några förslag?

Leta efter svagheter i plomberingen. Kan vara så att jorden packats efter den lagts dit och på så sätt blottar den vad som ev. finns bakom. Med lite tur så är inte betongen lika tjock där bakom, eller så är orginaldörren kvar (har sett exempel på båda, endast på bild dock) och då är det bara att börja bruka våld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback