2011-02-09, 22:40
Medlem
Jag bodde i samma radhuslänga som en av offren. Var alltid inne på hans tomten under sommarhalvåret och snodde plommon. Men som liten grabb hade man inte alltid koll på om man blev upptäckt eller inte. Blev mesta dels alltid tagen på bar gärning, en tillrättavisning och en påse med plommon som man kunde ta med hem.
Tragisk historia. Hans fru flyttade från gatan, morsan berättade att hon inte klarade av att bo kvar i radhuset, för många minnen där.
Citera
2013-02-12, 14:08
Medlem
Någon som har någon ny info om GM:s förehavanden idag? Var sitter han inlåst, om så är fallet?
Citera
2013-02-12, 19:17
Medlem
pelviss avatar
Ja detta är ett fall man minns, men det är länge sedan nu så några detaljer minns jag inte.

Nån som vet om Karsuddens sjukhus har utslussningslägenheter i Katrineholm?
Vid en namngoogling så hittade jag en man med exakt samma namn som GM. Detta är så klart bara ett försiktigt spekulerande men man vet aldrig. Han har många förnamn som stämmer, eller alla rättare sagt, och Karsudden är en tänkbar inrättning där gubben mycket väl kan ha vårdats.

K*rl Y*gve M*uritz B*rgkvist, nån som vet vilket som är tilltalsnamnet?

Är detta fel åt helvete ber jag hans namne om ursäkt!
Citera
2013-02-12, 19:52
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Ja detta är ett fall man minns, men det är länge sedan nu så några detaljer minns jag inte.

Nån som vet om Karsuddens sjukhus har utslussningslägenheter i Katrineholm?
Vid en namngoogling så hittade jag en man med exakt samma namn som GM. Detta är så klart bara ett försiktigt spekulerande men man vet aldrig. Han har många förnamn som stämmer, eller alla rättare sagt, och Karsudden är en tänkbar inrättning där gubben mycket väl kan ha vårdats.

K*rl Y*gve M*uritz B*rgkvist, nån som vet vilket som är tilltalsnamnet?

Är detta fel åt helvete ber jag hans namne om ursäkt!
Jag tror du är rätt ute. På Eniro finns en person med samma förnamnskombination som honom. På hitta.se står hans rätta tilltalsnamn på det numret. Det finns ingen annan med det namnet i Sverige enligt Ratsit.

Inte så konstigt om han efter 20 år får röra sig ganska fritt ute.
Citera
2013-02-12, 19:56
Medlem
Jag känner en person som har suttit inne ihop med tandläkaren, och absolut alla var rädda för honom.
Citera
2013-05-16, 12:46
Medlem
kallekillens avatar
Yngve !
Citera
2013-05-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Han sitter såvitt jag vet fortfarande inlåst.
Jodå det gör han (förhoppningsvis tills han dör).
Men han är fortfarande skriven på sin gamla adress:
Citat:
Karl Yngve Mauritz Bergkvist
Alandsryd Lunnagård 1
331 91 Värnamo
1942-05-02
Offren hette:Ronny Sundgren och Bo Vernborg
Dådet inträffade 10 november 1992.
Men nu har det gått tre år och numera har han en så kallad "särskild postadress" på Tulpanvägen i Katrineholm. Kan det vara någon form av pågående utslussning från Karsudden?
http://www.ratsit.se/19420502-Karl_Y...NME1RshC_AkIJU
Citera
2013-07-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Det hände den 10 november 1992, tandläkaren är kortfattat nämnd i den här artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...77351&rss=1399 Där står det att han anses vara en av Sveriges tre farligaste personer och fortfarande vårdas. De andra två är "bombmannen" Lars Tingström och polismördaren Lars Widerström som sköt två poliser i Nyköping varav en dog.
När man kommer tillbaka i minnet av detta brott, och de andra sjukt farliga stollarna som nämns i ditt inlägg, funderar man ju på om det bara ska vara utmärkelser etc till militär personal som deltagit i farliga uppdrag? De här statstjänarna, som bara gjorde sitt jobb för att gäldenärerna skulle få sina pengar tillbaka, för att systemet ska funka för oss alla - ska glömmas? Borde de inte få samma sorts "tapperhetsmedalj" som de som såras i utlandstjänst?! De hade ju knappast vapen att försvara sig med eller skyddsvästar, eller ens upplysningar om att mannen i fråga hade vapen?
Citera
2013-07-28, 22:39
Medlem
MrFolds avatar
Jag minns att den här Bergkvist åberopade självförsvar vid rättegången. Han menade att han hade rätt att skydda sin egendom helt enkelt. Fullständig, komplett galning. Precis som någon skrev i trådens inledning så ledde det till väsentligt höjda säkerhetsarrangemang på kontoren, trots att det ju faktiskt skedde ute på fältet.
Citera
2016-08-20, 12:48
Medlem
spoilers avatar
"Mannen som 1992 mördade två tjänstemän från Kronofogden blev i sommar en fri man. Han anses inte längre behöva rättspsykiatrisk vård, vilket dock åklagaren menar är fel slutsats."

http://www.vn.se/article/dubbelmordaren-fri/
Citera
2016-08-20, 13:30
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Tandläkaren & kronofogden

/ Moderator
Citera
2018-03-26, 16:07
Medlem
https://www.google.se/amp/s/maudtern...skams-for/amp/

Intressant läsning. Skrivit av en kvinna som jobbade för Y.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in