2008-11-06, 18:07
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigebudet
UT64

Det hände ju ett mord på 80-talet, i Arlandsryd på gamla skjutbanan då en man blev knivmördad och bestulen på sitt vapen..

Igen har gripits för detta men var det inte han Anders Carlsson AKA Karl Nihler som misstänktes för detta ??
Tror inte det. Carlsson/Nihler verkade vara en renodlad sexualdåre
och psykopat.

Ontopic: Hörde på omvägar att tandläkaren hade haft en del tråkigheter
i livet innan han fick sitt sammanbrott. Skilsmässa, Blivit blåst på
pengar etc. När rättegången pågick minns jag att han på något
sätt faktiskt framstod som ganska reko. Men han torskade ju förstås fett.
Citera
2008-11-06, 19:21
Medlem
SingleStars avatar
Det olustiga i historien är att fogdarna inte skulle behövt åka dit ut om ärendet hade varit uppdaterat och inte längre var föremål för utmätning. Kom ihåg att någon av kvällsdrakarna skrev att skulden redan var bestriden eller reglerad på något sätt, kom inte ihåg ordagrant vad som försegick.

Hans sambo var städerska/tandsköterska på hans klinik och hon var från Polen och tyckte inte att han hade gjort något felaktigt.

Sedan får man också dra sig till minnes att det inte var långt ifrån den tid då bilhandlaren Halvar Alvgard fått sitt mångmiljonskadestånd för skatteverkets, kronofogdens och polisen felaktiga hantering av hanses företag. Så mycket av snacket var på linjen att om myndigheterna bara skötte sig skulle det inte bli så många galningar i samhället.

Ännu i denna dag kommer myndigheter undan med ett förlåt medan en enskild person skall dras i smutsen. Det är väl bara en tidsfråga till någon Death Wish wannabe kommer och anser att alla myndighetstjänstemän är roten till allt det onda i samhället. Den dagen kommer jag dock inte att bli förvånad.
Citera
2010-02-02, 20:06
Medlem
Denna tråd verkar ju varit död i ett år, fruktansvärt med tjänstemännen som fick
sätta livet till.

Men kan man kalla denne man för en svensk vigligante?
Vad var det för skulder? Skattekrav kan ju vara väldigt godtyckliga.
Varför kryssades han?

Var han helbäng el förtvivlad o pressad av staten?
Nogon som vet?
Citera
2010-02-04, 00:22
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Varför kryssades han?

Var han helbäng el förtvivlad o pressad av staten?
Han sa en del riktigt konstiga saker under rättegången, han trodde sig ha handlat rätt och lagligt.
Citera
2010-02-04, 17:38
Medlem
UT64s avatar
Detta kriminalfall är intressant, men tyvärr verkar det inte finnas mycket
info om det. Undrar hur det gick för tandläkaren. Blev han "frisk" så småningom?
Eller sitter han kanske kvar på någon klinik? Eller är han tillbaka som tandläkare?
Citera
2010-02-04, 21:24
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Detta kriminalfall är intressant, men tyvärr verkar det inte finnas mycket
info om det. Undrar hur det gick för tandläkaren. Blev han "frisk" så småningom?
Eller sitter han kanske kvar på någon klinik? Eller är han tillbaka som tandläkare?
Han sitter såvitt jag vet fortfarande inlåst.
Citera
2010-02-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Det hände den 10 november 1992, tandläkaren är kortfattat nämnd i den här artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...77351&rss=1399 Där står det att han anses vara en av Sveriges tre farligaste personer och fortfarande vårdas. De andra två är "bombmannen" Lars Tingström och polismördaren Lars Widerström som sköt två poliser i Nyköping varav en dog.
Det är väldigt intressant att man anses som "farligast" om man mördar myndighetspersoner. Medans killar som Sovdat blir utsläppta.
Citera
2010-02-06, 20:56
Medlem
Helt rätt Dakuwanga

Förstår i och för sig att det måste vara så, ger du dig på samhällsfuktioner,
är du långt farligare än om du har ihjäl massa vanligt folk, bara att konstatera.

lås in såna som denne Sovdat på livstid så hade det känst bättre.
Citera
2010-02-07, 17:33
Medlem
Jag minns att jag läste en notis om att tandläkaren efter att han blivit dömd, överklagade beslutet att dra in hans vapenlicens.
Citera
2010-02-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Han sitter såvitt jag vet fortfarande inlåst.
Jodå det gör han (förhoppningsvis tills han dör).
Men han är fortfarande skriven på sin gamla adress:
Citat:
Karl Yngve Mauritz Bergkvist
Alandsryd Lunnagård 1
331 91 Värnamo
1942-05-02

Offren hette:Ronny Sundgren och Bo Vernborg
Dådet inträffade 10 november 1992.
Citera
2010-11-04, 16:25
Medlem
Are-ons avatar
Bor i området. Min far hade praktik med dessa båda när han var yngre. Och en ingift till min släkt stod dem nära då han jobbade på KFM när detta hände(gör han fortfarande visserligen). Skall också sägas att min far jobbade på skattemyndigheten när detta hände. De ligger i samma hus i Värnamo. Såhär har jag hört att det gått till:

TL(tandläkaren) hade rätt fina skulder till KFM. Två män, som jag just nu inte kan namnet på, åkte ut för att kräva in dem. De går ut ur sin volvo, går emot dörren då TL öppnar dörren och skjuter dem med sitt hagelgevär. Tror det var två gånger i bröstet på varje, men det är inget jag lovar. De har alltså inte en suck att hinna ta skydd eller försvara sig. Efter det stoppar han dem i bagagen på deras bil, drar ut dem i skogen med sin traktor och åker in till stan för att jobba. Bilen hittas senare av polisen.

Detta skedde i Alansryd, ja. Detta ligger ytterst när Värnamo. Idag är det säger man att man bor i Värnamo, inte i Alansryd. Det är med en del av Värnamo. Åkt förbi huset någon gång tror jag. Rätt öde, och rätt hemskt när man vet vad som har hänt där...

/Are-on
Citera
2010-11-05, 22:48
Medlem
SingleStars avatar
Det bor en ny familj på hans adress som han fortfarande står skriven på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in