Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-06, 21:09
  #1
Avstängd
Guds frid,

Jag samtalade med en kvinna som arbetat på KFM och hon beskrev sitt arbete ganska ingående. Här i Malmö har de installerat bombsäkra hissar och skottsäkra glas, och de verkade allmänt paranoida. Enligt henne skedde detta efter en viss tandläkare inte ville låta KFM ta över hans gård, så han sköt ner myndighetspersonerna. Vem var denne tandläkare? Är det här någonting välkänt eller någon lokal historia?

Mvh
Citera
2008-05-06, 21:48
  #2
Medlem
MoLoKs avatar
Har för mig det var två eller tre personer från kronofogdemyndigheten som skulle göra någon utmätning hos en tandläkare i Växjö(?). De ringde på dörren och han öppnade med en hagelbrakare i näven och sköt de två. Jag minns detta eftersom det sändes på radionyheterna just då jag var på tandäkarebesök. Jag minns att min iranske tandläkare sa "höhöhö" när han hörde det på radion. Detta måste varit runt 92-93.
Citera
2008-05-06, 23:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Enligt henne skedde detta efter en viss tandläkare inte ville låta KFM ta över hans gård, så han sköt ner myndighetspersonerna.
Det hände den 10 november 1992, tandläkaren är kortfattat nämnd i den här artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...77351&rss=1399 Där står det att han anses vara en av Sveriges tre farligaste personer och fortfarande vårdas. De andra två är "bombmannen" Lars Tingström och polismördaren Lars Widerström som sköt två poliser i Nyköping varav en dog.
Citera
2008-05-07, 10:39
  #4
Medlem
Karbonats avatar
Det var helt klart en riksnyhet när det inträffade.
Det står i artikeln som kramdjur länkar till att det skedde i Värnamo, jag vill minnas att det närmare bestämt var i trakten av Bredaryd.
Citera
2008-05-07, 13:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
Det var helt klart en riksnyhet när det inträffade.
Ja, en sak till som jag minns är att tandläkaren försökte göra sig av med kropparna och lät sin fru hjälpa till att plocka upp benbitar och andra rester från gårdsplanen. Jag hittade inget mer på nätet vid en snabb sökning, om det är nån som vet om några artiklar kan ni ju posta länkar här.
Citera
2008-05-07, 22:20
  #6
Medlem
blueninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
Det var helt klart en riksnyhet när det inträffade.
Det står i artikeln som kramdjur länkar till att det skedde i Värnamo, jag vill minnas att det närmare bestämt var i trakten av Bredaryd.

Det var i en liten by som heter Alandsryd strax utanför Värnamo. Det är väl i riktning mot Bredaryd men betydligt närmare Värnamo. Päronen har ett hus alldeles i närheten så det händer inte allt för sällan att man åker förbi huset där det skedde. Kåken har stått tom rätt mycket till och från sen det där hände, verkar inte vara så många som är sugna att bo där. Som jag vill minnas det stod fogdarna vid dörren på framsidan och ringde på varpå tandläkarn gick ut bakvägen och gick runt huset och överraskade dem med bössan.
Citera
2008-05-08, 00:01
  #7
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueninja
Det var i en liten by som heter Alandsryd strax utanför Värnamo. Det är väl i riktning mot Bredaryd men betydligt närmare Värnamo. Päronen har ett hus alldeles i närheten så det händer inte allt för sällan att man åker förbi huset där det skedde. Kåken har stått tom rätt mycket till och från sen det där hände, verkar inte vara så många som är sugna att bo där. Som jag vill minnas det stod fogdarna vid dörren på framsidan och ringde på varpå tandläkarn gick ut bakvägen och gick runt huset och överraskade dem med bössan.

Jaha, där ser man. Det var ju rent av i utkanten av Värnamo.
Alandsryd Lat: N 57° 11' 45" Long: E 13° 59' 50"
Tack för rättelsen!
Citera
2008-05-08, 18:12
  #8
Medlem
Slumlords avatar
Jag kommer ihåg att det visades någon rekonstruktion på TV där gubben pekade och förklarade var offren hade stått och hur han rörde sig när han sköt osv. Det var som sagt var en uppmärksammad grej när det hände.
Citera
2008-07-10, 00:00
  #9
Medlem
Vad jag hört åkte han till sin mottagning och tänkte sig arbeta som vanligt efter skotten.
Citera
2008-11-05, 21:25
  #10
Medlem
Sverigebudets avatar
Jo det stämmer att han åkte o jobba efter morden. Han greps oxå på mottagningen. Heter Bergkvist i efternamn vet ej förnamn. Han syster ska tydligen bo kvar i grann huset och tydligen ska tändläkren varit där på besök under 2000-talet dock väldigt medicinerad under permission.

Hans fru/flickvän hjälpte till att flytta liken en bit bort från huset, hon jobbade även som städerska på en låg/mellan staddieskola (Trelleborgsskolan).

Den ena som blev mördad hette Sundgren i efternamn, ska ha två pojkar födda 80 83.

Huset ägdes ett tag av någon i Thitusson släkten efter morden, dock användes det endast till uthyrning till Danskar/Tyskar, vet inte idag vem som bor där.
Citera
2008-11-05, 21:38
  #11
Medlem
UT64s avatar
Jag minns att man fick höra lite från rättegången på radio
och mannen verkade faktiskt skogstokig.
Bl.a. sa han att han kände sig som en soldat som försvarade
sitt land när han sköt ner indrivarna.. (Han sa detta med absolut
allvar och lugn röst)

En tillfällighet är att han gick i samma klass i skolan som en annan
och värre brottsling, nämligen Anders Carlsson AKA Karl Nihler, som
våldtog och styckmördade en ung kille i slutet på 80-talet.
Citera
2008-11-05, 21:50
  #12
Medlem
Sverigebudets avatar
UT64

Det hände ju ett mord på 80-talet, i Arlandsryd på gamla skjutbanan då en man blev knivmördad och bestulen på sitt vapen..

Igen har gripits för detta men var det inte han Anders Carlsson AKA Karl Nihler som misstänktes för detta ??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback