2014-05-20, 21:48
Medlem
Jag har under flera år haft diskussioner med vänner gällande var de vill bo om de fick välja. Många verkar ha en fantastisk dragning att bo så nära Sergels torg som möjligt. Med detta i åtanke har jag skapat följande frågeställning:

Var skulle du helst bo nånstans?

A.

En 6:a på Kungsholmen 140 kvm, med Jaccuzzi och biljardbord eller annat motsvarande samt topprenoverad lägenhet, med stor terass och sjöutsikt.

B.

En villa i Djursholm med 10 rum, totalt 380 kvm, samt en tomt med 2500 kvm. Inom och utomhuspool, biorum, och biljard/spelrum. Sjötomt och båtplats, topprenoverad. 3 plan plus vind och källare (som är inredda såklart). Och sist men inte minst ett stort garage.

Tanken är att du ska bo där över en längre tid, så att köpa villan för att sälja och sen flytta till en container på plattan fungerar inte.

Motivera gärna ditt val så att vi får lite nyanser kring frågan.
Senast redigerad av Whistleblower80 2014-05-20 kl. 22:25.
Citera
2014-05-20, 21:51
Medlem
Cubicles avatar
Jag hade nog valt lägenheten, inte pågrund av närhet till stan eller så utan för att tio rum är alldeles för mycket för bara mig, samma sak om tjejen skulle flytta in, man behöver fru barn och hund när det gäller ett hus i den storlekslklassen
Citera
2014-05-20, 21:51
Medlem
euns avatar
villan helt klart. gött att bo lite privat.
Citera
2014-05-20, 21:55
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistleblower80
Jag har under flera år haft diskussioner med vänner gällande var de vill bo om de fick välja. Många verkar ha en fantastisk dragning att bo så nära Sergels torg som möjligt. Med detta i åtanke har jag skapat följande frågeställning:

A.

En 6:a på Kungsholmen 140 kvm, med Jaccuzzi och biljardbord eller annat motsvarande samt topprenoverad lägenhet, med stor terass och sjöutsikt.

B.

En villa i Djursholm med 10 rum, totalt 280 kvm, samt en tomt med 7000 kvm. Inom och utomhuspool, biorum, och biljard/spelrum. Sjötomt och båtplats, topprenoverad. 3 plan plus vind och källare (som är inredda såklart). Och sist men inte minst ett stort garage.

Tanken är att du ska bo där över en längre tid, så att köpa villan för att sälja och sen flytta till en container på plattan fungerar inte.

Märkliga val. Du kommer nog få svårt att hitta en villa på "totalyta 280 m2 med 7000 m2 tomt" i Djursholm. Relativt liten "lyxvilla" på relativt enorm tomt.

Sen vill nog väldigt få som har möjligheten att välja fritt, just välja att bosätta sig vid plattan i Stockholm.
Citera
2014-05-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Märkliga val. Du kommer nog få svårt att hitta en villa på "totalyta 280 m2 med 7000 m2 tomt" i Djursholm. Relativt liten "lyxvilla" på relativt enorm tomt.

Sen vill nog väldigt få som har möjligheten att välja fritt, just välja att bosätta sig vid plattan i Stockholm.

Nu tog jag siffrorna lite ur huvudet såklart, men poängen är att villan ska vara 3 plans (eller 4 beroende hur man räknar) och med motsvarande 10 rum jag kan editera den till 380 kvadrat.

Gällande plattan var det mer en pik mot folk som av dunkla anledningar vill bo så centralt som möjligt.
Citera
2014-05-20, 22:05
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters

Instämmer, blir nog svårt klämma in 10 rum på de 280 om det ska vara en av de gamla villorna från förra sekelskiftet dessutom.

Men OK, tar villan. Sjötomten och båtplatsen avgör saken, dessutom gillar jag inte Kungsholmen.
Citera
2014-05-20, 22:55
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistleblower80

A.

B.

En villa i Djursholm med 10 rum, totalt 380 kvm, samt en tomt med 2500 kvm. Inom och utomhuspool, biorum, och biljard/spelrum. Sjötomt och båtplats, topprenoverad. 3 plan plus vind och källare (som är inredda såklart). Och sist men inte minst ett stort garage.

En 6:a på 140 kvm er ikke toppen tycker jag, det er mange rum på få kvm, din vardagsrum kommer at känns trång om du lægger en stupid billiardbord i den.
Citera
2014-05-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
En 6:a på 140 kvm er ikke toppen tycker jag, det er mange rum på få kvm, din vardagsrum kommer at känns trång om du lægger en stupid billiardbord i den.

Återigen det är mer en fråga om en lyxlägenhet i Kungsholmen vs. en lyxvilla i Djursholm. Vi kan säga att lägenheten i Kungsholmen är en 4:a eller att den är 200 kvm stor.
Citera
2014-05-21, 00:21
Medlem
420anonyms avatar
Varken eller, om jag hade så mycket pengar hade jag definitivt inte bott i Sverige.
Citera
2014-05-21, 00:37
Medlem
Svårt att jämföra, villan skulle vara betydligt dyrare än lägenheten. En sådan villa i Djursholm skulle gå på minst 25 miljoner, lägenheten på 10-15. 140 kvm i stan är knappast en "lyxlägenhet", de brukar vara paradvåningar eller vindsvåningar på 200-300 kvm.

Sen beror det väl på om man vill bo i hus eller i lägenhet? Många med lägenhet har väl dessutom tillgång till något sorts sommarställe.
Citera
2014-05-21, 00:40
Medlem
Jag formulerar om frågan. Villa i Sthlm för 10 miljoner eller lägenhet för 10 miljoner? Jag tar lägenheten.
Citera
2014-05-21, 00:57
Medlem
Ok om jag tar och formulerar om frågan efter mina ursprungliga permisser.

Vart vill du helst bo?

A.

En lyxlägenhet i Kungsholmen (Fantisera ihop antal kvadrat vs. rum tills du är nöjd, inom ramarna för vad som är rimligt)

B.

En lyxvilla i Djursholm (Fantisera ihop antal kvadrat vs. rum tills du är nöjd, inom ramarna för vad som är rimligt)

Lyxvillan kommer självklart att kosta upp till det fyrdubbla jämfört med lägenheten. Det är bara logiskt. Och villan kommer med just de attribut som en lägenhet ej kan erbjuda (i normalfall) dvs, stor tomt, eget garage, utomhuspool, strandtomt och båtplats.

Det jag vill få fram med frågeställningen är om folk är beredda att offra "närheten till city" mot större boyta samt de andra attribut som medföljer boende i villa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in