2013-12-29, 20:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
"Bra kommunikationer" som det brukar heta på mäklarspråk. = 50 meter från tunnelbanestation och motorväg.

Jag kan dock förstå folk som lägger pengar på ett nytt boende. Det såg dessutom ganska trevligt ut. Ljust & fräscht, om inte annat. Och med en smart lösning med tvättstuga på samma plan som sovrummen. Jag har aldrig fattat varför tvättstugan måste ligga i källaren, när det för det mesta är i sovrummen folk förvarar sina kläder. Utrymmesmässigt är det ju ungefär likvärdigt med huset i Nacka, dock är huset i Nacka fyrtiofem år gammal och inte alls lika fräscht, eller med samma nivå på ytskikt och vitvaror. I min värld är naturligtvis priserna helt horribla, men det här huset är åtminstone begripligt med sina sju miljoner, medan det blir helt obegripligt med nio miljoner för det andra huset.

Alltså, det är nog en kombination av faktorer som driver på priset på det här huset i Ängby. Dels är radhus relativt ovanliga i Bromma, även nyproduktion är relativt ovanligt. De flesta hus är äldre. Däremot vete fan om jag skulle betala så mycket för ett radhus oavsett. Sju miljoner är ju mycket pengar, men man får fortfarande en villa inte så långt därifrån i betydligt lugnare läge för de pengarna. Även om det är knappt och det blir förstås ett äldre hus.

Ljust och fräscht är det onekligen, men jag gillar verkligen inte läget. Raden innanför är finare, de husen ligger ett steg in från vägen och det måste hjälpa en hel del mot bullret. Men de husen är nog redan sålda, vilket kanske inte är så konstigt... För mig skulle vägen med oljud och luftkvalitet vara en dealbreaker. Och priset förstås, men det slår ju olika på olika personer.
Citera
2013-12-29, 20:36
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker det här är helt sjukt? Nio miljoner för ett fucking jävla radhus?

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-saltsjo-duvnas-nacka-kommun-strandpromenaden-25-g-5937872

Visst, det är ett ganska stort radhus på 156 kvadratmeter, med en del intressanta lösningar. Men så himla spektakulärt är det väl ändå inte? Vem i helvete lägger ned nio miljoner på ett radhus i Nacka? Vad man än vill ha så borde det väl ändå gå att hitta nåt bättre för dom pengarna?

Alltså, antingen är jag väldigt fattig, alternativt, har väldigt dålig pejl på marknaden. Men jag fattar faktiskt inte vad det är för folk som skulle lägga ned nio miljoner på ett dylikt boende. Är världen upp och ner, eller har jag missat något?

White flight kostar. Svårare än så är det inte.
Citera
2013-12-29, 20:37
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
För mig skulle vägen med oljud och luftkvalitet vara en dealbreaker. Och priset förstås, men det slår ju olika på olika personer.

Jo, samma här. När jag bodde i Stockholm bodde jag på Essingen, på Strålgatan. Med utsikt över Essingeleden. Det är en förbannad pina med det där konstanta malandet av trafikljud.

Men det är också lustigt vad folk väljer att göra för kompromisser för att komma över sitt drömboende. Man kan ju lätt föreställa sig en villakåt 35-årig fru till nån som äntligen börjat tjäna mer pengar, och där frun bara måste få tag i ett radhus i föräldrakvarteret. Ägnby is the shit, även med femtio meter till områdets värsta trafikkorsning.
Citera
2013-12-29, 20:39
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
White flight kostar. Svårare än så är det inte.

Jo, men vi talar ju inte om Solsidan eller Torekov. För nio miljoner kan du bosätta dig permanent bland parnassen i Båstad. Men nio mille för ett jävla radhus i Nacka?
Citera
2013-12-29, 21:35
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
"Bra kommunikationer" som det brukar heta på mäklarspråk. = 50 meter från tunnelbanestation och motorväg.

Jag kan dock förstå folk som lägger pengar på ett nytt boende. Det såg dessutom ganska trevligt ut. Ljust & fräscht, om inte annat. Och med en smart lösning med tvättstuga på samma plan som sovrummen. Jag har aldrig fattat varför tvättstugan måste ligga i källaren, när det för det mesta är i sovrummen folk förvarar sina kläder. Utrymmesmässigt är det ju ungefär likvärdigt med huset i Nacka, dock är huset i Nacka fyrtiofem år gammal och inte alls lika fräscht, eller med samma nivå på ytskikt och vitvaror. I min värld är naturligtvis priserna helt horribla, men det här huset är åtminstone begripligt med sina sju miljoner, medan det blir helt obegripligt med nio miljoner för det andra huset.

En tvättmaskin låter och brötar än idag. Sen är kanske en tvättmaskin den mest sexiga vitvaran som finns och då är det skönare att gömma undan alltihop i källaren.
Citera
2013-12-29, 21:47
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
En tvättmaskin låter och brötar än idag. Sen är kanske en tvättmaskin den mest sexiga vitvaran som finns och då är det skönare att gömma undan alltihop i källaren.

Allting låter och brötar idag. Mikrovågsugnar som piper och telefoner och dataspel och tvättmaskiner och diskmaskiner och espressomaskiner, om man dessutom inte har oturen att bo bland en massa barnfamiljer och motorvägar. Oljudsnedsmutsningen är helt enorm, jag fattar inte hur folk står ut. Jag skulle få spader om jag jobbade i butik och var tvungen att bli torterad med julmusik dagarna i ändå...

Men boende handlar ju mycket om kompromisser. När det gäller tvätt har jag inte lika mycket problem med oljudet som att bära skiten upp och ned hela tiden. Morsan (som är lite praktisk av sig) installerade tvättnedkast i sitt hus när hon byggde om, från övervåningen ned till källaren. Men man måste ju ändå bära upp skiten därifrån. Personligen skulle jag alltså se med glädje på en lösning där man tvättade och förvarade kläderna på ungefär samma plats. Och man behöver ju inte vara i sovrummen när man tvättar...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-12-29 kl. 21:50.
Citera
2013-12-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe

Fick jag rita mitt eget hus hade jag placerat tvättstugan och walk in closet utmed varandra, självklart även sovrummet i närheten med badrum. Finns fördelar och nackdelar med allt. Jag hör min tvättmaskin och lyckas ändå ibland att glömma hänga upp tvätten när den är klar, skulle den stå i källaren skulle jag antagligen ha världens skrynkligaste tvätt.
Citera
2013-12-29, 22:00
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fick jag rita mitt eget hus hade jag placerat tvättstugan och walk in closet utmed varandra, självklart även sovrummet i närheten med badrum. Finns fördelar och nackdelar med allt. Jag hör min tvättmaskin och lyckas ändå ibland att glömma hänga upp tvätten när den är klar, skulle den stå i källaren skulle jag antagligen ha världens skrynkligaste tvätt.

Jag har ett hus till dig då:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-agarp-halmstads-kommun-agarp-vastergard-242-5936816

Jävligt udda och märklig lösning, för övrigt. Kudos iofs till att dom bygger nytt med bärande tegelvägg. Men det är inte snyggt gjort. Dom har använt begagnat tegel med för stor spridning på färgerna, det ser helt inte snyggt ut när det blir för stor färgvariation. Sen är fönstren felaktiga, för stora och breda och fyrkantiga till den typen av vägg. Framförallt det rektangulära vindsfönstret ser helt felaktigt ut.

Sen är sovrumsavdelningen jävligt märkligt lagd. "Dressing Room" som genomgångsrum till sovrummen. Föräldrasovrummet som genomgångsrum till badrummet. Badrummet som genomgångsrum till tvättstugan. Dom skulle ha bytt plats på tvättstugan och badrummet, och gjort en dörr från klädkammaren direkt in till tvättstugan. Hade dom haft en arkitekt hade han kunnat lösa det där åt dom på fem minuter.

Men visst, det är ju lite intressant med allt på samma plats...

Edit, det är tydligen inte nybyggt, men det ser nybyggt ut. Jag vet inte vad dom sparade från det ursprungliga huset från 1909, men jag kan lova att det inte såg ut sådär från början...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-12-29 kl. 22:09.
Citera
2013-12-29, 22:13
Medlem
Citat:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-agarp-halmstads-kommun-agarp-vastergard-242-5936816.
http://pics1.objektdata.se/_cache_/28650/SFD673B420D094D402581A459F977C2BD00_800x800.jpg
"Biblioteket"

Hur tänkte mäklaren där?
Citera
2013-12-29, 22:14
Medlem
Citat:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-agarp-halmstads-kommun-agarp-vastergard-242-5936816

Jävligt udda och märklig lösning, för övrigt. Kudos iofs till att dom bygger nytt med bärande tegelvägg. Men det är inte snyggt gjort. Dom har använt begagnat tegel med för stor spridning på färgerna, det ser helt inte snyggt ut när det blir för stor färgvariation. Sen är fönstren felaktiga, för stora och breda och fyrkantiga till den typen av vägg. Framförallt det rektangulära vindsfönstret ser helt felaktigt ut.

Sen är sovrumsavdelningen jävligt märkligt lagd. "Dressing Room" som genomgångsrum till sovrummen. Föräldrasovrummet som genomgångsrum till badrummet. Badrummet som genomgångsrum till tvättstugan. Dom skulle ha bytt plats på tvättstugan och badrummet, och gjort en dörr från klädkammaren direkt in till tvättstugan. Hade dom haft en arkitekt hade han kunnat lösa det där åt dom på fem minuter.

Men visst, det är ju lite intressant med allt på samma plats...
Ja det var lite konstig planlösning men principen var ju den jag menade att ha nära mellan tvätt, kläder, sovrum och badrum, men ett separat genomgångsrum eller hall är ju att föredra. Det såg lite amerikanskt ut. Gården var ju den mest tråkiga jag sett tror jag, bara grus och en stor sten, men det ser bättre ut på bilden där uthuset syns, helhetsbilden mildrar den ödsliga känslan grusplanen gav i närbilden.
Citera
2013-12-29, 22:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jo, samma här. När jag bodde i Stockholm bodde jag på Essingen, på Strålgatan. Med utsikt över Essingeleden. Det är en förbannad pina med det där konstanta malandet av trafikljud.

Men det är också lustigt vad folk väljer att göra för kompromisser för att komma över sitt drömboende. Man kan ju lätt föreställa sig en villakåt 35-årig fru till nån som äntligen börjat tjäna mer pengar, och där frun bara måste få tag i ett radhus i föräldrakvarteret. Ägnby is the shit, även med femtio meter till områdets värsta trafikkorsning.

Ja, jag bor själv rätt trafikstört. Men om man bor i stan så känns det mer okej tycker jag, sen bor jag väldigt välisolerat så jag störs inte om jag inte öppnar fönstren. Det är säkert samma med de där radhusen, men om jag bodde i radhus skulle jag nog vilja kunna vara utomhus mer och ha dörrarna till uteplatsen öppna och så vidare.

Hur som helst är det väl ingen hemlighet att priserna skenar i Stockholm och att man får rätt lite för sina miljoner numera. I och för sig lär nog den som köper ett av de där radhusen (både de i Nacka och de i Bromma) få igen sina pengar när de väl säljer, med hygglig ränta också.
.
Citera
2013-12-30, 01:16
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hur som helst är det väl ingen hemlighet att priserna skenar i Stockholm och att man får rätt lite för sina miljoner numera. I och för sig lär nog den som köper ett av de där radhusen (både de i Nacka och de i Bromma) få igen sina pengar när de väl säljer, med hygglig ränta också.
.
Det är ju knappast säkert att de får tillbaka deras pengar. Om bubblan brister så lär ingen vilja betala dessa idiotpriser för några sunkiga radhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in