Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Japp och som vanligt så överensstämmer inte ritningen på planlösningen med verkligheten, den utskjutande väggen i kökshörnan kan vara mindre än den ser ut på ritningen (in mot köket). Men man undrar ju varför fotografen inte åtminstone lät oss ana hur det hörnet ser ut.
Innerhörn är sällan intressanta, det är utsikten som är viktig. Framförallt har dom inte hur mycket utrymme som helst att visa alla bilder.
Men visst, jag fattar frustrationen. Det har med ens spatiala förmåga att göra, och förmågan att förstå rumssamband. Personligen kan jag bli helt tokig i vissa filmer när dom går runt i ett hus, utan att tittaren har en riktig aning om hur huset hänger ihop. Jag vill gå på en rundvandring först så att jag förstår sambanden. Alien/Aliens är ett udda undantag, där filmerna faktiskt börjar med en liten rundvandring som filmskaparna bjuder tittarna på innan filmen så att säga sätter igång på allvar.
När det gäller mäklarannonsen måste jag ha en planlösning. Det blir oerhört mycket lättare för mig att förstå när jag har en planlösning att titta på. Annonser utan planlösningar är helt värdelösa för mig.