2013-05-26, 13:34
  #2629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Verkar som stora delar av Sverige är sönderrenoverat. Även sekelskiftesvillorna på Hemnet. Utslagna väggar och så vitt vitt vitt... Dessutom ofta (som det ser ut) kritvitt utan brytning. Det ser väldigt hårt och sterilt ut. Fina snickerier i trappor, paneler m m lackas kritvita. Handsnickrade skåp rivs ut för att slänga in något dyrt och trendigt prefab-kök i minimalistisk stil utan handtag.

Stavparkett, eller vad det heter, parkett i massivt trä - inte faner, det målar man i vitt - eller som här ännu värre - i svart. Hyreslägenheter kan nog klara sig bättre om inte värden får för sig att lyxrenovera.

Är det inredningsprogrammens fel? Rotavdraget? För mycket pengar? Dåligt omdöme kan man i a f konstatera.
Tycker ni låter lite väl mossiga nu....visst kan man "sönderrenovera" men generellt så är det modernt med svarta golv och kritvita väggar. Jag tycker det är snyggt när det är gjort fackmannamässigt. Jag tycker dock att svartlaserade fiskbensparketgolv är lite att förstöra, då modet säkerligen svänger tillbaka till trärent golv och då blir det inte lätt att få bort färgen. Varför man inte skulle renovera efter modet förstår jag inte, däremot kan man behöva tänka sig för vad man gör som tex. mosaikgalningen i tidigare inlägg, eller ist. för att lasera/måla fiskbensparkett kanske välja att lägga ett flytande golv över som lätt kan bytas ut.
Citera
2013-05-26, 14:36
  #2630
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Verkar som stora delar av Sverige är sönderrenoverat. Även sekelskiftesvillorna på Hemnet. Utslagna väggar och så vitt vitt vitt... Dessutom ofta (som det ser ut) kritvitt utan brytning. Det ser väldigt hårt och sterilt ut. Fina snickerier i trappor, paneler m m lackas kritvita. Handsnickrade skåp rivs ut för att slänga in något dyrt och trendigt prefab-kök i minimalistisk stil utan handtag.

Stavparkett, eller vad det heter, parkett i massivt trä - inte faner, det målar man i vitt - eller som här ännu värre - i svart. Hyreslägenheter kan nog klara sig bättre om inte värden får för sig att lyxrenovera.

Är det inredningsprogrammens fel? Rotavdraget? För mycket pengar? Dåligt omdöme kan man i a f konstatera.
Jag tror det beror på för mycket pengar, i vissa fall i kombination med dåligt omdöme, och smak. Inte så att folk generellt har för mycket pengar men just när det gäller omsättningar av bostadsrätter och villor så uppstår nästan alltid ett överskott, en vinst. Man ser då en chans att dels "förbättra" den inköpta bostaden, ivrigt påhejad av diverse unredningsprogram på TV och en uppsjö av olika magasin och tidiningsbilagor. Det är en jätteindustri det här, där allt du ser på TV betalas av företag som vill synas.

Man ser dessutom den renovering man gör som en investering. I vart fall i storstadsområdena är en bostadsrätt idag den bästa investering du kan göra och då får alltid (än så länge) igen de pengar du pumpar in.

Visst är det sönderrenoverat i många fall och visst renoveras det i onödan, som du säger. Jag vet inte hur många fullt fungerande kök jag har sett ligga brutalt utrivna i en container utanför olika BR-föreningar, bara i mitt område. Det har ju blivit helt hysteriskt, hur allt ska vara nytt, oavsett hur det ser ut.

Men samtidigt är det ju ditt vi strävar, till ett bättre samhälle, med högre levnadsstandard, och en bostad dit vi kan bjuda in våra vänner och bekanta och låta dom sitta där och bara avundsjukt med uppspärrade ögon beundra vår perfekta bostad. Varför skulle vi annars stiga upp och gå till jobbet varje morgon?
Citera
2013-05-26, 15:26
  #2631
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tror det beror på för mycket pengar, i vissa fall i kombination med dåligt omdöme, och smak. Inte så att folk generellt har för mycket pengar men just när det gäller omsättningar av bostadsrätter och villor så uppstår nästan alltid ett överskott, en vinst. Man ser då en chans att dels "förbättra" den inköpta bostaden, ivrigt påhejad av diverse unredningsprogram på TV och en uppsjö av olika magasin och tidiningsbilagor. Det är en jätteindustri det här, där allt du ser på TV betalas av företag som vill synas.

Man ser dessutom den renovering man gör som en investering. I vart fall i storstadsområdena är en bostadsrätt idag den bästa investering du kan göra och då får alltid (än så länge) igen de pengar du pumpar in.

Visst är det sönderrenoverat i många fall och visst renoveras det i onödan, som du säger. Jag vet inte hur många fullt fungerande kök jag har sett ligga brutalt utrivna i en container utanför olika BR-föreningar, bara i mitt område. Det har ju blivit helt hysteriskt, hur allt ska vara nytt, oavsett hur det ser ut.

Men samtidigt är det ju ditt vi strävar, till ett bättre samhälle, med högre levnadsstandard, och en bostad dit vi kan bjuda in våra vänner och bekanta och låta dom sitta där och bara avundsjukt med uppspärrade ögon beundra vår perfekta bostad. Varför skulle vi annars stiga upp och gå till jobbet varje morgon?
En bra och välskriven analys!

En grej till... Kanske något man tar sig för för att ha ett gemensamt projekt när den första förälskelsen är borta och vardagen känns lite grå?

Alltså, jag är inte emot att göra fint hemma och det ju kul att planera sitt drömhem. Men det hela har ju gått lite överstyr...

Och på tal om investering så kan jag tänka mig att lyxrenovering kan funka som penningtvätt. Svart arbetskraft och grått material blir en vit vinst vid försäljning?

Jag tycker det vore bättre om de där rika människorna som demolerar fina sekelskiftesvillor i stället anlitade en arkitekt och byggde ett nytt och riktigt personligt hus.
Citera
2013-05-26, 15:33
  #2632
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tycker ni låter lite väl mossiga nu....visst kan man "sönderrenovera" men generellt så är det modernt med svarta golv och kritvita väggar. Jag tycker det är snyggt när det är gjort fackmannamässigt. Jag tycker dock att svartlaserade fiskbensparketgolv är lite att förstöra, då modet säkerligen svänger tillbaka till trärent golv och då blir det inte lätt att få bort färgen. Varför man inte skulle renovera efter modet förstår jag inte, däremot kan man behöva tänka sig för vad man gör som tex. mosaikgalningen i tidigare inlägg, eller ist. för att lasera/måla fiskbensparkett kanske välja att lägga ett flytande golv över som lätt kan bytas ut.

Fast man kan ju fräscha upp utan att förändra karaktären helt. Många river ut allting och klämmer in samma skit som man ser i nybyggda hus. Lite tänker jag att om man vill bo så kanske man inte behöver köpa en sekelskifteslägenhet. Då kanske en nybyggd lägenhet är bättre...? Varsamt renoverade lägenheter och hus kan vara riktigt vackra samtidigt som de är funktionella och moderna. Jag antar att de som köper en gammal lägenhet har dragits till den av något skäl, risken finns väl att det skälet försvinner om man river ut för mycket.

Själv tycker jag om att bo modernt och funktionellt. Men så bor jag också i ett hus byggt 2011. Förra lägenheten jag bodde i var byggd 1944 och där tyckte jag att en hel del av den ursprungliga charmen var bevarad. Att exempelvis slita ut den fina ekparketten eller måla över den hade känts fel. Jag såg flera lägenheter till salu i det området där de hade klämt in klickgolv av någon outgrundlig anledning.
Citera
2013-05-26, 15:51
  #2633
Medlem
kattapan2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Trevligt hus, synd att det ligger i Vårberg bara.
www.residence.se/till-salu/objekt/?obj=OBJ28647_1258699610&g=1&objtypes=
Min spontana tanke är inredningen i the Sims-spelen.
Citera
2013-05-26, 21:02
  #2634
Medlem
Eitzels avatar
Ett fruktansvärt fult hus som anges vara i behov av totalrenovering. Man visar inga bilder alls inifrån huset och då kan jag inte låta bli att fundera på hur illa ställt det kan vara.

http://w4.objektdata.se/pregen/153/OBJ18017_1267477153/hemnet.htm

39 millar liggande och sugen på ett slott? Ja varför inte slänga ut pengarna på Ållonö Slott?

http://www.hemnet.se/bostad/gard-1-164m2-braviken-ovriga-sverige-norrkopings-kommun-allono-slott-5027190

Detta ställe har varit uppe här i tråden tidigare men eftersom det fortfarande är till salu så bumpar vi det. Vi snackar givetvis om plejset med det grymmaste toaletterna i trådens historia, matsalsbord för hela Pekings startelva (plus ett par av avbytarna) och en källare med enarmade banditer, flipperspel, tuggummimaskin, biljardbord, jukebox och en hela jävla bar.

http://www.erasweden.com/kontor/norrkoping/norrkoping/bostad/12202/bilder
Citera
2013-05-26, 21:35
  #2635
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
39 millar liggande och sugen på ett slott? Ja varför inte slänga ut pengarna på Ållonö Slott?

http://www.hemnet.se/bostad/gard-1-164m2-braviken-ovriga-sverige-norrkopings-kommun-allono-slott-5027190

Namnet Ållonö passar nog bättre i skrift än i tal Påminner lite om när Stjärtnäs gård på Ekerö fanns ute till salu. Ållonö var hur som helst det vackraste slott jag sett i tråden, helt i min smak.
Citera
2013-05-26, 21:41
  #2636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
39 millar liggande och sugen på ett slott? Ja varför inte slänga ut pengarna på Ållonö Slott?

http://www.hemnet.se/bostad/gard-1-164m2-braviken-ovriga-sverige-norrkopings-kommun-allono-slott-5027190

Anders Sydborgs ställe
Citera
2013-05-26, 21:47
  #2637
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Ett fruktansvärt fult hus som anges vara i behov av totalrenovering. Man visar inga bilder alls inifrån huset och då kan jag inte låta bli att fundera på hur illa ställt det kan vara.

http://w4.objektdata.se/pregen/153/OBJ18017_1267477153/hemnet.htm

39 millar liggande och sugen på ett slott? Ja varför inte slänga ut pengarna på Ållonö Slott?

http://www.hemnet.se/bostad/gard-1-164m2-braviken-ovriga-sverige-norrkopings-kommun-allono-slott-5027190

Detta ställe har varit uppe här i tråden tidigare men eftersom det fortfarande är till salu så bumpar vi det. Vi snackar givetvis om plejset med det grymmaste toaletterna i trådens historia, matsalsbord för hela Pekings startelva (plus ett par av avbytarna) och en källare med enarmade banditer, flipperspel, tuggummimaskin, biljardbord, jukebox och en hela jävla bar.

http://www.erasweden.com/kontor/norrkoping/norrkoping/bostad/12202/bilder
Anders Sydborg som var med i femmans "Svenska miljonärer" är det som säljer via denna mäklare. Enl. Egen uppgift så trodde han själv att ha kunde få 55 milj. Kr. För slottet...
Citera
2013-05-26, 21:51
  #2638
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Namnet Ållonö passar nog bättre i skrift än i tal Påminner lite om när Stjärtnäs gård på Ekerö fanns ute till salu. Ållonö var hur som helst det vackraste slott jag sett i tråden, helt i min smak.

Trist bögrosa färg bara!

Hade fått spader på de gamla jävla möblerna de hade stående..
Citera
2013-05-26, 22:07
  #2639
Medlem
Eitzels avatar
En snabb liten efterforskning får det till att skilsmässor verka ligga bakom båda de dyra försäljningsförsöken. Vem sa att pengar är lika med lycka?

Angående den rosa färgen var det väl en liten tidstypisk sak. Många slottsliknande ställen och herrgårdar har den färgen som grund och jag har egentligen inget problem med blandningen rosa/turkos så länge jag inte behöver gå klädd i den.
Citera
2013-05-26, 22:17
  #2640
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Trist bögrosa färg bara!

Hade fått spader på de gamla jävla möblerna de hade stående..
Färgen passar bra till slottet. Vilken färg skulle du välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in