Citat:
Ursprungligen postat av
kerstschon
Husen byggdes under 1800-talet bland annat av Robert Dickson för att lösa bostadsbristen i Göteborg. Alla lägenheterna är mycket små och tänkta för en familj. Husen har sedan byggts om till större lägenheter och i vissa fall en enda bostad i ett hus. I slutet på längan byggdes ett av husen om till hotell för att senare bli bostadsrätter.
Det är inte ovanligt att större hus i Kungsladugård eller Örgryte, ett eller tvåfamiljshus, görs om till små bostadsrättsföreningar med 3-5 lägenheter
Jag förstår, jag har väldigt dålig koll på Göteborg så hade ingen aning om hur husen sett ut från början. I det här fallet är det väl mest aktuellt att bilda Brf om man lyckas köpa ett par hus i längan, alternativt då om man delar upp huset i fler än två lägenheter. För en Brf måste väl bestå av minst tre lägenheter om jag minns rätt. Även då hade jag nog dragit öronen åt mig, hade inte varit så sugen på att köpa i en Brf med så få medlemmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Nej, går att ombilda en befintlig fastighet men den får inte ha anvönds för bostadsändamål under ett antal år så.des fallet det på den punkten och dels ska en tredimiensionell fastighetsbildning gör bistadsändamål omfatta minst tre bostadslägenheter.
(3D fastigheter behöver inte innebära ägarlägenheter. I Malmö finns en byggnad där de olika 3D-fastigheterna innehåller en galleria i botten, kontor i mitten och en bostadsrättsförening högst upp. Och sen en hisklig mängd servitut för rör, trapphus, soputrymmen mm.
Ah, det var så det var. Jag trodde inte man fick ombilda alls faktiskt, jag fick för mig att huset var tvunget att vara nybyggt. Har nog aldrig sett ägarlägenheter i något annat än helt nybyggda hus. Men det är förstås rimligare att även äldre hus kan ombildas under vissa förutsättningar. Den där lösningen i Malmö lät ju lite jobbig den dagen större underhållsarbete ska genomföras i huset...