2023-04-12, 21:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Men då måste ju nuvarande ägare först omvandla fastigheten till två fastigheter. Har för mig att det går nuförtiden med s k tredimensionell fastighetsbildning. För det är väl ingen bostadsrätt?

Jo, så är det väl. Jag vet faktiskt inte, men tror inte att du kan ombilda till ägarlägenhet eller tredminensionell fastighetsbildning. Om jag minns rätt måste huset vara byggt som det från början. Det är ju delvis därför det aldrig riktigt tagit fart med sånt, trots att det kan vara väldigt attraktivt för en fastighetsägare att ombilda ett hyreshus till ägarlägenheter. Helt enkelt därför att det inte är möjligt. Det konstiga är väl att det där huset verkar vara disponerat som två lägenheter och då undrar jag lite varför det är disponerat så om det inte är lägenheter utan en enfamiljsbostad. Hur är resten av längan disponerad? För mig åtminstone skulle det inte vara attraktivt att ha ett radhus uppdelat på två bostäder. Generationsboende eller liknande kan man väl tänka sig, men det känns kanske inte heller klockrent.
Citera
2023-04-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jo, så är det väl. Jag vet faktiskt inte, men tror inte att du kan ombilda till ägarlägenhet eller tredminensionell fastighetsbildning. Om jag minns rätt måste huset vara byggt som det från början. Det är ju delvis därför det aldrig riktigt tagit fart med sånt, trots att det kan vara väldigt attraktivt för en fastighetsägare att ombilda ett hyreshus till ägarlägenheter. Helt enkelt därför att det inte är möjligt. Det konstiga är väl att det där huset verkar vara disponerat som två lägenheter och då undrar jag lite varför det är disponerat så om det inte är lägenheter utan en enfamiljsbostad. Hur är resten av längan disponerad? För mig åtminstone skulle det inte vara attraktivt att ha ett radhus uppdelat på två bostäder. Generationsboende eller liknande kan man väl tänka sig, men det känns kanske inte heller klockrent.
Husen byggdes under 1800-talet bland annat av Robert Dickson för att lösa bostadsbristen i Göteborg. Alla lägenheterna är mycket små och tänkta för en familj. Husen har sedan byggts om till större lägenheter och i vissa fall en enda bostad i ett hus. I slutet på längan byggdes ett av husen om till hotell för att senare bli bostadsrätter.

Det är inte ovanligt att större hus i Kungsladugård eller Örgryte, ett eller tvåfamiljshus, görs om till små bostadsrättsföreningar med 3-5 lägenheter
Citera
2023-04-13, 08:50
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasson0411
Denna var lite…speciell …kan inte avgöra om det är hiss eller diss riktigt.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-vreta-uppsala-kommun-batvagen-9-19759077

Stör mig mest på fotografen.
Säljer ett hus för 17 miljoner och det finns knappt ens några vettiga foton på huset?
Det hade jag blivit vansinnig på.
Citera
2023-04-14, 13:17
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Bostadsrätt i Malmö, under uppförande. Kolla planlösningen, stora badrummet så långt från sovrummen som det bara går. Placeringen av gäst-WC är väl okej men badrum vill man ha så nära sovrummen som möjligt.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-citadellskajen-malmo-kommun-skeppsgatan-44-19474257#gallery

Man verkar ofta göra så att man bygger båda badrummen nära varandra (i den mån man ens bygger två). Antar att det bli billigare så. Suger förstås rejält och hade vare oacceptabelt på en sund marknad.
Citera
2023-04-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jo, så är det väl. Jag vet faktiskt inte, men tror inte att du kan ombilda till ägarlägenhet eller tredminensionell fastighetsbildning. Om jag minns rätt måste huset vara byggt som det från början.

Nej, går att ombilda en befintlig fastighet men den får inte ha anvönds för bostadsändamål under ett antal år så.des fallet det på den punkten och dels ska en tredimiensionell fastighetsbildning gör bistadsändamål omfatta minst tre bostadslägenheter.

(3D fastigheter behöver inte innebära ägarlägenheter. I Malmö finns en byggnad där de olika 3D-fastigheterna innehåller en galleria i botten, kontor i mitten och en bostadsrättsförening högst upp. Och sen en hisklig mängd servitut för rör, trapphus, soputrymmen mm.
Senast redigerad av Engineer 2023-04-14 kl. 20:28.
Citera
2023-04-14, 20:29
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Detta är ett ganska speciellt objekt, och billigt också!

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2589069&utm_source=hemnet.se&utm_medium= referral

Jag skulle inte ha något emot att bo där men restaureringen skulle väl gå på miljontals kronor...

Märklig budgivning...
Citera
2023-04-16, 09:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Husen byggdes under 1800-talet bland annat av Robert Dickson för att lösa bostadsbristen i Göteborg. Alla lägenheterna är mycket små och tänkta för en familj. Husen har sedan byggts om till större lägenheter och i vissa fall en enda bostad i ett hus. I slutet på längan byggdes ett av husen om till hotell för att senare bli bostadsrätter.

Det är inte ovanligt att större hus i Kungsladugård eller Örgryte, ett eller tvåfamiljshus, görs om till små bostadsrättsföreningar med 3-5 lägenheter

Jag förstår, jag har väldigt dålig koll på Göteborg så hade ingen aning om hur husen sett ut från början. I det här fallet är det väl mest aktuellt att bilda Brf om man lyckas köpa ett par hus i längan, alternativt då om man delar upp huset i fler än två lägenheter. För en Brf måste väl bestå av minst tre lägenheter om jag minns rätt. Även då hade jag nog dragit öronen åt mig, hade inte varit så sugen på att köpa i en Brf med så få medlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, går att ombilda en befintlig fastighet men den får inte ha anvönds för bostadsändamål under ett antal år så.des fallet det på den punkten och dels ska en tredimiensionell fastighetsbildning gör bistadsändamål omfatta minst tre bostadslägenheter.

(3D fastigheter behöver inte innebära ägarlägenheter. I Malmö finns en byggnad där de olika 3D-fastigheterna innehåller en galleria i botten, kontor i mitten och en bostadsrättsförening högst upp. Och sen en hisklig mängd servitut för rör, trapphus, soputrymmen mm.

Ah, det var så det var. Jag trodde inte man fick ombilda alls faktiskt, jag fick för mig att huset var tvunget att vara nybyggt. Har nog aldrig sett ägarlägenheter i något annat än helt nybyggda hus. Men det är förstås rimligare att även äldre hus kan ombildas under vissa förutsättningar. Den där lösningen i Malmö lät ju lite jobbig den dagen större underhållsarbete ska genomföras i huset...
Citera
2023-04-18, 16:38
Medlem
leuchdiodens avatar
Egen golfsimulator ser man inte i var hus.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-margretelund-osterakers-kommun-harneskvagen-7-19263178

Fantastiskt hus, synd någon våldfört sig på det med allt vitt

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-stegesund-vaxholms-kommun-dalgangen-12-19862935
Senast redigerad av leuchdioden 2023-04-18 kl. 16:43.
Citera
2023-04-19, 00:47
Medlem
Vet inte vad man skall säga om detta, vilka bor här egentligen? ändå en mycket välmående del av västkusten där husen ofta drar åt det sparsmakade och lyxiga hållet.

https://www.svenskfast.se/hus/halland/kungsbacka/kullavik/ostra-kyviksvagen-10/341472?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_ca mpaign=snart-till-salu&utm_content=ostra-kyviksvagen-10
Citera
2023-04-19, 10:09
Medlem
Il.Malizias avatar
Skön lönndörr bakom bokhyllan in till ett förråd. Det borde man göra själv.

https://www.perjansson.se/objekt/engelbrektsgatan-16-3-tr-2/?view=gallery
Citera
2023-04-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Skön lönndörr bakom bokhyllan in till ett förråd. Det borde man göra själv.

https://www.perjansson.se/objekt/engelbrektsgatan-16-3-tr-2/?view=gallery

Köket var också mycket annorlunda. Ser väll rätt snyggt ut, men känns inte som det finns så mycket utrymme att ställa saker medans man lagar mat?
Citera
2023-04-19, 15:15
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jardinier
Vet inte vad man skall säga om detta, vilka bor här egentligen? ändå en mycket välmående del av västkusten där husen ofta drar åt det sparsmakade och lyxiga hållet.

https://www.svenskfast.se/hus/halland/kungsbacka/kullavik/ostra-kyviksvagen-10/341472?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_ca mpaign=snart-till-salu&utm_content=ostra-kyviksvagen-10
Man kan ju se att det bor någon äldre där. Förmodligen i 80-årsåldern.. Man har byggt, sprängt, byggt och sprängt genom åren. Vill ha större och större med innepool och allt. Mycket gul furu och 80-talsmöblering.

Det köparen behöver göra är att måla allt vitt för att kunna se förbi allt plotter och krimskrams.
En sk reset. Efter det kan man börja om med att färgsätta med tapeter eller färg. Om man vill ha det.
Det gäller även utsidan. Att välja den gula färgen till huset är inte speciellt vackert. Blir finare med en nedtonad dov färgskala. Samma färg på allt. För att få ihop helheten.
Det jag undrar mer över är hur kommunen har godkänt alla fula utbyggnader?
Eller har gubben som bor där även idkat en del svartbygge…
Senast redigerad av Lillamig72 2023-04-19 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in