Citat:
Ursprungligen postat av
Luftgevar
Vad tycker du visar på att renoveringsbehovet är stort? Jag är intresserad av stället så jag funderar på att gå på visningen. Något som jag borde hålla utkik efter om jag gör det?
Nu var det inte till mig som du ställde frågan, men jag tar mig friheten att lämna några svar ändå.... Hoppas ingen av er misstycker.
Först och främst så verkar omgvningen vara fantastiskt vacker! Så fint med utsikt över ängar och åkrar!
Jag förutsätter att du verkligen vill bo på den här platsen och att du vet vad det innebär med snö och kyla, för det blir ju vinter varje år. Att köpa två hus på en gång och på samma tomt kan ju ha både för- och nackdelar. En fördel är att du kan hyra ut ena huset och få en liten inkomst på det sättet, nackdelen kan vara att grannen hamnar lite för nära...
Nu har jag bara tittat på bilerna av gården, och alltså
inte läst beskrivningen hos mäklaren.
Taken ser bra ut på bilderna tycker jag, och det är viktigt, det är ingen idé att renovera och så läcker taken in...
Fönstren ser ganska gamla ut, och har nog inte det bästa k-värde, och elementen ser ut att behöva både blästras av och målas om. Dock tycker jag man behåller dem, det är rejäla gjutjärnselement.
Ena sovrummet med en ganska skabbig plastmatta och fläckiga väggar skulle jag nog snabbt fräscha upp, man ska ju faktiskt sova där.
Köket är av äldre standard, men trivs man med det så ska det nog fungera ett tag till. Badrummet ser ganska slitet ut, det behöver en renovering, och kolla då upp ifall avloppsrör och golvbrunnar är av gjutjärn eller plast. Om det är gjutjärn så är det lika bra att byta hela grodan.
I vardagsrummet finns en trevlig öppenspis, kontrollera att den är godkänd för eldning, och sätt gärna in en kasett. Kontrollera även i övrigt husens uppvärmning, och att allt fungerar.
Kontrollera vatten och avlopp, det kanske inte finns kommunalt där, viktigt att det fungerar och att vattnet är godkänt.
Kontrollera all eldragning, se till att husen är tillräckligt säkrade, och att jordfelsbrytare finns.
Kontrollera när det omdränerades, och att källarutrymmena är torra.
Kontrollera balkongen, ser inte riktigt bra ut med mossan på...
När man tittar på bilden av "kontor" så ser man tydligt en vattenskada, dock vet jag inte var kontoret är, om det är i stallet eller i något av husen. Det behöver sannolikt både torkas ut och renoveras.
Kolla även hur isoleringen i husen är, om det behövs en tilläggsisolering.
På bilden med stallplatser ser man tydligt hur gles ytterpanelen är samt att det läcker in från yttertaket. Det jag spontant kan säga om ekonomibyggnaderna är att det är i stort behov av underhåll, och upprustning.
Nu blev det här ett ganska långt svar, och jag menar inte att avskräcka dig på något vis, och du har säkert tänkt igenom det här flera gånger. Gå du på visningen, du kommer säkert att finna en hel del till som behöver fixas, men husen ser ju beboeliga ut som det är nu, så man kan ju alltid flytta in och renovera efter hand!
Just det, jag höll på att glömma be dig kontrollera ev servitut som berör fastigheten.
Hör av dig så vi får veta hur det blev !