2015-10-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Det är ju typ det jag misstänker också.

Då känns det nära bedrägeri att annonsera ut stugan som fritidshus och inte informera om vad som gäller.
Ännu mindre information än kring fiskebodarna på Väsrkusten som man (egentligen) inte får bo i.

Ja det har du rätt i. Jag hittar ingen info någonstans förutom själva formuleringen "mitt i världsarvet finner du denna kyrkstuga" Kanske mäklaren tar för givet att det ska ge nog info men det ligger ju på hemnet så hela sverige kan läsa, det låter mer som en annons för lokalbefolkningen.
Citera
2015-10-04, 19:48
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det där är ju k-märkta småstugor som inte är till för boende vad jag förstått. El finns antar jag men vatten och avlopp tror jag inte finns, det blir väl att köpa en porta potti och dra emellan eller gå till någon gemensam byggnad för toabesök likt en camping?!

Jag är inte ovän med Baste, tror inte Baste är ovän med mig heller.
Nja, jag är inte helt säker på att du har rätt i att dom inte får användas som boende. Däremot K-märkningen har du säkerligen helt rätt i.

För övrigt så köper du bara arrenderätten, och då känns ju inte 85 000 kr så där jättebilligt kan jag tycka.
Citera
2015-10-04, 20:00
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Det där är ju k-märkta småstugor som inte är till för boende vad jag förstått. El finns antar jag men vatten och avlopp tror jag inte finns, det blir väl att köpa en porta potti och dra emellan eller gå till någon gemensam byggnad för toabesök likt en camping?!

Kyrkstugor är ju väldigt speciella, tror att alla som är uppväxta i norra Norrland har full koll på dessa. Om någon utanför dessa kretsar är intresserad, är det väl mäklarens roll att upplysa om egenheterna?

Det brukar finnas ett hus med dusch/toaletter, ungefär som på en campingplats.
Citera
2015-10-04, 20:37
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad är det som inte skulle funka om det blev anarki i färgsättningen? Skulle Sverige stanna av? Skulle infrastrukturen falla samman och de sociala skyddsnäten brytas upp?

Var och en måste såklart få måla sitt hus exakt som denne själv vill. Man målar inte sitt hus för att det ska passa in i kommunens bild av hur samhället ska se ut. Man är ute på djupt vatten när kommunen går in och detaljstyr invånarnas liv till den grad att de bestämmer färgen på huset.

Politikerna har sagt att det "skadar riksintresset" om färgen inte är den godkända gula. Det måste tyda på att deras åsikt är att samhället i stort skulle fungera sämre på grund av att ett hus inte är helt enfärgat. Vet inte riktigt hur mitt liv skulle kunna påverkas av en nyans på ett hus men politikerna är väl de som ska veta allt bäst.
Citera
2015-10-04, 21:16
Medlem
Citat:
Vilket svammel, som om tredje världskriget skulle bryta ut för att byggnormer följs eller inte följs. Jag är tacksam över att bo där byggnormer finns. Skulle inte uppskatta att bo utmed en granne som målar sitt hus i tex. regnbågens färger, lika lite skulle jag uppskatta att bo utmed en kojbyggare om inga bygglov krävdes. Kommunen brukar inte vara så kinkiga, det är i utmärkande fall som detta som de opponerar sig. Man har oftast nyanser att välja mellan men känner man att man vill ha ett flerfärgat hus i grälla färger så lär man reta fler än bara kommunanställda.

De är mindre trångsynta i småland.
https://www.google.se/maps/@57.3059213,13.5446082,3a,50.8y,135.57h,90.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1scmH7pmOMfSyvPdKB5LLciA!2e0!7i1 3312!8i6656
Senast redigerad av nikitalord 2015-10-04 kl. 21:20.
Citera
2015-10-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
https://www.google.se/maps/@57.3059213,13.5446082,3a,50.8y,135.57h,90.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1scmH7pmOMfSyvPdKB5LLciA!2e0!7i1 3312!8i6656

Fast kvarteret ser lite sjabbigt ut överlag, industriområde? Där kan toleransen vara högre än i "finkvarter".
Citera
2015-10-05, 08:01
Medlem
Citat:
Vilket svammel, som om tredje världskriget skulle bryta ut för att byggnormer följs eller inte följs. Jag är tacksam över att bo där byggnormer finns. Skulle inte uppskatta att bo utmed en granne som målar sitt hus i tex. regnbågens färger, lika lite skulle jag uppskatta att bo utmed en kojbyggare om inga bygglov krävdes. Kommunen brukar inte vara så kinkiga, det är i utmärkande fall som detta som de opponerar sig. Man har oftast nyanser att välja mellan men känner man att man vill ha ett flerfärgat hus i grälla färger så lär man reta fler än bara kommunanställda.

Problemet är att du anser att vad du/kommunen anser är snyggt ska vara överordnat vad personen som själv bor där tycker är snyggt. Varför ska kommuner bestämma över medborgarna i frågor gällande husfärg? Jag tycker inte röda bilar är snyggt, ska vi kanske ta och börja förbjuda dessa också? Var drar man gränsen för vad kommuner ska bestämma och inte? Och vem bestämmer vad som är fult/snyggt? Den enda som svamlar här är du.
Citera
2015-10-05, 10:56
Medlem
Citat:
Problemet är att du anser att vad du/kommunen anser är snyggt ska vara överordnat vad personen som själv bor där tycker är snyggt. Varför ska kommuner bestämma över medborgarna i frågor gällande husfärg? Jag tycker inte röda bilar är snyggt, ska vi kanske ta och börja förbjuda dessa också? Var drar man gränsen för vad kommuner ska bestämma och inte? Och vem bestämmer vad som är fult/snyggt? Den enda som svamlar här är du.

Problemet är att det inte är bara jag som tycker det ska finnas lagar att rätta sig efter.

Edit. Jag har redan skrivit att jag tycker att det inom några sorts godtyckliga ramar ska vara tillåtet med fri färgsättning, men vad som helst kan inte accepteras då det utmärkta exemplet https://www.google.se/maps/@57.3059213,13.5446082,3a,50.8y,135.57h,90.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1scmH7pmOMfSyvPdKB5LLciA!2e0!7i1 3312!8i6656 visar precis vad jag menar med anarki inom detta med att måla hus som man vill. Röda bilar eller röda hus är verkligen inget utmärkande eller ovanligt och inte relevant exempel.
Senast redigerad av lacrima 2015-10-05 kl. 11:03.
Citera
2015-10-05, 13:21
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Menar du verkligen att du tycker att man skall få måla sitt hus precis hur man vill?
Citera
2015-10-05, 17:52
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:

Ibland är Sverige galet. En fint målat solnedsgångshus är inte tillåtet men ett vilt målat psykedeliskt hus är ok.
Citera
2015-10-05, 18:24
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ser ut att vara eternit, i så fall är det ju en radikal förbättring.
Citera
2015-10-05, 19:13
Medlem
Citat:
Problemet är att det inte är bara jag som tycker det ska finnas lagar att rätta sig efter.

Edit. Jag har redan skrivit att jag tycker att det inom några sorts godtyckliga ramar ska vara tillåtet med fri färgsättning, men vad som helst kan inte accepteras då det utmärkta exemplet https://www.google.se/maps/@57.3059213,13.5446082,3a,50.8y,135.57h,90.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1scmH7pmOMfSyvPdKB5LLciA!2e0!7i1 3312!8i6656 visar precis vad jag menar med anarki inom detta med att måla hus som man vill. Röda bilar eller röda hus är verkligen inget utmärkande eller ovanligt och inte relevant exempel.
Varför kan detta inte accepteras? Jag tycker piercingar och tatueringar är det fulaste som finns och spyr varje gång jag ser en sådan person. Ska vi inrätta lagar angående hur människor får se ut? Människor som sticker ut för mycket kanske ska bli tillsagda av kommunen att åtgärda sitt utseende så att det passar in i normen som kommunen har bestämt ska gälla. Problemet är att du är uppvuxen i ett land där staten/kommunen ska bestämma allting åt invånarna att du inte ens tänker på hur galet det är. Du är så van vid att staten bestämmer när du får köpa alkohol, att staten bestämmer hur din familj ska fördela föräldraledigheten o.s.v. att du tycker det är helt logiskt att de också ska bestämma hur invånarnas hus ska vara målade. Du har indoktrinerats så hårt i det tänkandet sedan barnsben att du inte ens reflekterar över det absurda i det.

Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Menar du verkligen att du tycker att man skall få måla sitt hus precis hur man vill?
Ja, är det en så himla galen idè att den som äger huset bestämmer vilken färg det ska ha? Varför ska kommunen gå in och detaljstyra invånarna angående vilken husfärg de har på sina hus? Allting måste inte styras av staten/kommunen vet du. Vissa saker kan människor bestämma över själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in