• 1
  • 2
2008-05-04, 20:35
Bannlyst
Någon som vet om PC Jersild har skrivit någon bok som har blivit filmatiserad?

Om inte, så vill jag gärna ha tipps på korta, men bra böcker han har skrivit.
Citera
2008-05-04, 20:38
Medlem
Flytande_argots avatar
Babels hus:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Babels_hus
Citera
2008-05-04, 20:47
Medlem
Harry_Hallers avatar
Även Grisjakten och Barnens ö.
Citera
2008-05-04, 20:54
Bannlyst
tack!

Uppgift i svenskan att recensera en bok skriven av honom och det finns fan inget värre än att läsa böcker
Citera
2008-05-04, 21:47
Medlem
farbror Svens avatar
Och Fimpen.
Citera
2008-05-04, 21:56
Bannlyst
Badhuset nånting oxå!
Citera
2008-05-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imovanish
Någon som vet om PC Jersild har skrivit någon bok som har blivit filmatiserad?

Om inte, så vill jag gärna ha tipps på korta, men bra böcker han har skrivit.

Barnens ö är jättelättläst, bra och rolig. Tycker helt klart du ska ta dig tid att läsa boken, du kan ju se filmen efteråt. Filmen är också bra, men boken ger en extra dimension.

Men det kan vara värt att fundera lite över vilket bokval som kan vara lämpligt för just dig. Ofta gillar man böcker som på något sätt anknyter till ens eget liv/livsfas eller intressen och Jersild har skrivit lite olika sorters böcker.
Citera
2008-05-06, 08:24
Medlem
Djurdoktorn. Asbra, fast kanske lite mer svårläst än tex "barnens ö"
Citera
2010-04-01, 17:08
Medlem
Rakiis avatar
Fanns ingen annan "officiell" tråd om P.C. Jersild så jag väljer att bumpa denna i stället.

Vilken utav mannens böcker bör man ha läst först och främst, då jag bara hittills har läst Efter floden?

Har En levande själ, Babels hus och Barnens ö hemma redan.
Citera
2010-04-01, 17:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Lägg till Geniernas återkomst så tycker jag att du har de fyra främsta där. Sen är jag personligen rätt förtjust i Den elektriska kaninen, en absurd fabel om djurens fackliga kongress på Skansen under midsommarnatten, men inser att den väl knappast kan räknas till hans "viktigaste verk".
Citera
2010-04-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Fanns ingen annan "officiell" tråd om P.C. Jersild så jag väljer att bumpa denna i stället.

Vilken utav mannens böcker bör man ha läst först och främst, då jag bara hittills har läst Efter floden?

Babels hus är hans i flera avseenden största roman och i mitt tycke också den bästa. Barnens ö är även den väldigt bra och En levande själ är inte heller fy skam. Grisjakten betraktas som viktig och är även den mycket läsvärd, om än i mitt tycke sämre än de tre ovanstående. Sedan har jag av oklara anledningar en liten hedersplats i mitt hjärta för En lysande marknad, som dock knappast kan räknas till Jersilds bästa verk. Bubblare är den självbiografiska Fem hjärtan i en tändsticksask, samt hans relativt nyutkomna Medicinska memoarer.

Där har du en gedigen början. Sedan kan du med fördel läsa resten också (vilket jag själv ska göra när jag får tid).
Citera
2010-04-01, 17:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Lägg till Geniernas återkomst så tycker jag att du har de fyra främsta där.

Tack ska du ha för tipset, ska kika på den! Har som plan nu att beta av det mesta jag hittar av Jersild så det ska bli kul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in