2014-06-15, 18:26
Medlem
Läste precis färdigt (Efter Floden). Tyckte den var helt crazy till en början och störde mig på att det var lite mycket "jag". Men efter ett tag så vart jag som såld på denna, en riktigt bra bok.

Någon som kan tipsa om någon liknande bok, har han skrivit något annat likt. Barnens ö verkar lite för "ungdomlig"?
Citera
2014-06-15, 18:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Läste precis färdigt (Efter Floden). Tyckte den var helt crazy till en början och störde mig på att det var lite mycket "jag". Men efter ett tag så vart jag som såld på denna, en riktigt bra bok.

Någon som kan tipsa om någon liknande bok, har han skrivit något annat likt. Barnens ö verkar lite för "ungdomlig"?

Du kanske skulle uppskatta En levande själ och Ypsilon, fast angående Ypsilon krävs det att du har läst hans tidigare böcker tidigare då karaktärerna i dom dyker upp i boken.
Citera
2014-06-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du kanske skulle uppskatta En levande själ och Ypsilon, fast angående Ypsilon krävs det att du har läst hans tidigare böcker tidigare då karaktärerna i dom dyker upp i boken.
Efter floden är den första boken jag läst av honom. Vilken ska jag börja med?
Citera
2014-06-15, 18:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Efter floden är den första boken jag läst av honom. Vilken ska jag börja med?

Barnens ö är bra och inte direkt ungdomlig även om den riktar sig till en yngre publik så är det fortfarande en bra bok, och En levande själv är en bra science-fictionbok som du kanske skulle uppskatta! Babels hus är också väldigt bra!
Citera
2014-06-15, 19:55
Medlem
robomans avatar
Jag gav upp Efter floden, tyckte att den var otroligt tråkig när jag försökte läsa den för 2-3 år sedan. Skulle ni säga att det är en roman som det tar ett tag att komma in i?
Citera
2014-06-15, 19:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag gav upp Efter floden, tyckte att den var otroligt tråkig när jag försökte läsa den för 2-3 år sedan. Skulle ni säga att det är en roman som det tar ett tag att komma in i?

Nä inte direkt, men du borde ge den en ny chans och se huruvida du finner den tråkig idag ett par år efteråt. Själv tyckte jag varken att den var tråkig eller svår att komma in i jargongen.
Citera
2014-06-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Intressant, jag tyckte det hände sjuka saker hela tiden. Inte en lugn stund, ge den en chans till. Läs i alla fall 60-70 sidor och se sedan.
Citera
2017-04-13, 05:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nä inte direkt, men du borde ge den en ny chans och se huruvida du finner den tråkig idag ett par år efteråt. Själv tyckte jag varken att den var tråkig eller svår att komma in i jargongen.
Efter floden och En levande själ bodde bli långfilm. Nu har iofs En levande själ blivit kortfilm men den har jag inte lyckats se vilket jag är sur över.

Efter floden är tom mer obehaglig och dystopisk än Vägen/The Road.
Citera
2017-04-13, 06:23
Medlem
lampross avatar
PC Jersild. Medicinare. Det kan behövas. Litteratur från läkekonsten värld. Babels hus står sig.

När Jersild sedan skriver sf så blir det elände, dystert, passiv nihilism (Efter floden, En levande själ).

Sedan har han skrivit skrönor och fabler. Ovanligt eller? Kanske Delblanc också var där.

Jersild: borgerlig knix i en nivellerad värld där han också ofta går ner sig i no future-träsket.
Citera
2017-04-14, 13:07
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Efter floden och En levande själ bodde bli långfilm. Nu har iofs En levande själ blivit kortfilm men den har jag inte lyckats se vilket jag är sur över.

Efter floden är tom mer obehaglig och dystopisk än Vägen/The Road.
Tror En Levande Själ blir svår att filmatisera, då berättelsen huvudsakligen utgörs av en monolog förd av en hjärna i ett akvarium.

Men Efter Floden, absolut. Den mest hopplösa dystopi jag läst, vad jag kommer ihåg. Tung.
Citera
2017-04-15, 00:01
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tror En Levande Själ blir svår att filmatisera, då berättelsen huvudsakligen utgörs av en monolog förd av en hjärna i ett akvarium.

Men Efter Floden, absolut. Den mest hopplösa dystopi jag läst, vad jag kommer ihåg. Tung.
Jag vet vad den handlar om eftersom jag har läst den. Den har redan blivit kortfilm.
Citera
2017-04-15, 03:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag vet vad den handlar om eftersom jag har läst den. Den har redan blivit kortfilm.
Så klart du gör. Menade inte att skriva dig på näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in