2011-11-12, 20:42
Medlem
MADYEs avatar
Varför får jag bluescreen när jag spelar spel?

Hej

För ca nån vecka sedan började jag spela BF3 och ja det rent ut sagt laggade sönder pga av mina dåliga komponenter och jag fick bluescreen var tionde minut. De upprepade bluescreensens trodde jag berodde på mina dåliga komponenter som har några år på nacken så jag sluta spela det och gick över till Payday the Heist.

Payday the Heist laggar inte det minsta lilla men ändå får jag en bluescreen efter ca 10 minuters spelande och nu undrar jag varför jag får detta, är det för dåliga komponenter eller nåt annat skit?

Komponenter
Intel Core2 Duo E8400 @ 3.00GHz
4GB RAM
ATI Radeon HD 4800 Series

Jag sitter också på ett Windows 7 Ultimate os.

Kod:
Problem signature:
  Problem Event Name:	BlueScreen
  OS Version:	6.1.7601.2.1.0.256.1
  Locale ID:	1053

Additional information about the problem:
  BCCode:	116
  BCP1:	85AE2008
  BCP2:	949B1294
  BCP3:	C0000001
  BCP4:	00000003
  OS Version:	6_1_7601
  Service Pack:	1_0
  Product:	256_1

Files that help describe the problem:
  C:\Windows\Minidump\111211-20186-01.dmp
  C:\Users\username\AppData\Local\Temp\WER-45115-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
  http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
  C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Kan också tillägga att min dator skall enligt www.canyourunit.com klara PAYDAY på recommended settings.
Senast redigerad av MADYE 2011-11-12 kl. 20:48.
Citera
2011-11-12, 20:51
Medlem
GurkanWTFs avatar
Verkar vara ditt OS som strular.. rätt drivrutiner ?
Citera
2011-11-12, 20:58
Medlem
MADYEs avatar
Tänkte precis samma sak och försökte hitta nåt vettig program och scanna datorn med, använde mig av DriverAgent och fick detta resultat:

http://imageshack.us/f/141/unledwj.png/

Verkar som ett bra program ända nackdelen är ju att man inte kan få några av drivrutinerna länkade direkt utan det måste man betala för...

Scannade nu också med DriverMax och fy i helvete vad mycket som måste uppdateras, hoppas problemet har med de gamla drivrutinerna att göra annars får jag återkomma!
Senast redigerad av MADYE 2011-11-12 kl. 21:04.
Citera
2011-11-12, 22:53
Medlem
MADYEs avatar
Problemet kvarstår efter att jag uppdaterat alla drivrutiner, någon som har en aning vad som kan var fel...?

tack på förhand
Senast redigerad av MADYE 2011-11-12 kl. 22:57.
Citera
2011-11-12, 23:08
Medlem
Humpers avatar
Du kan inte få bluescreen för att du har för dålig dator när du spelar.

Dock så finns de några andra saker några som ni har tagit upp:
- Drivrutiner som är dåliga (vanligaste)
- Datorn blir för högtemp (fläkt sönder?), så får du bluescreen
- Annars är något på windows korrupt vilket gör saken mera jobbigt.
Testa köra:
start > run/kör >
cmd
sfc /scannow
Citera
2011-11-12, 23:25
Medlem
MADYEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humper
Du kan inte få bluescreen för att du har för dålig dator när du spelar.

Dock så finns de några andra saker några som ni har tagit upp:
- Drivrutiner som är dåliga (vanligaste)
- Datorn blir för högtemp (fläkt sönder?), så får du bluescreen
- Annars är något på windows korrupt vilket gör saken mera jobbigt.
Testa köra:
start > run/kör >
cmd
sfc /scannow

Drivrutinerna kan uteslutas då allting är uppdaterat nu.
Om någon fläkt är sönder det vet jag inte och det tror jag inte någon är..

Gjorde scannern i CMD och fick följande resultat:
http://imageshack.us/photo/my-images/508/unled32e.jpg/

alla korrupta filer kunde inte fixas står det.. skall jag köra skiten igen efter att jag starta om datorn eller är det helt omöjligt och fixa dem?

Problemet kvarstår fortfarande efter att jag startat om datorn.
Senast redigerad av MADYE 2011-11-13 kl. 00:00.
Citera
2011-11-13, 00:13
Medlem
Jag skulle testat en format :C , annars så brukar det stå ett medelande när bluescreenen dyker upp, stänger den av sig direkt ska det finnas nånstans där man kan ställa in att det inte automatiskt ska starta om sig(sök)..

Bluescreen koden säger oftast vad som är fel, drivrutiner, fil fel eller hårdvaru fel. Jag kan säga direkt att ram minnen, processorer och hårddiskar är högoddsare på hårdvarufel.
Citera
2011-11-13, 00:31
Medlem
MADYEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jag skulle testat en format :C , annars så brukar det stå ett medelande när bluescreenen dyker upp, stänger den av sig direkt ska det finnas nånstans där man kan ställa in att det inte automatiskt ska starta om sig(sök)..

Bluescreen koden säger oftast vad som är fel, drivrutiner, fil fel eller hårdvaru fel. Jag kan säga direkt att ram minnen, processorer och hårddiskar är högoddsare på hårdvarufel.

Det tråkiga är att jag inte ser ett skit när datorn "bluescreenar". Skärmen blir kolsvart och man hör fortfarande spelets ljud i sådär 5-10 sekund tills sedan ljudet låser sig och upprepas, jag kan inte riktigt beskriva ljudet men det låter som det "laggar". Ungefär att en ton spelas hela tiden och inte det klassiska pipet jag minns från windows 98 och XP.
Citera
2011-11-13, 18:39
Medlem
MADYEs avatar
Idag när jag starta datorn sa den ifrån att något var fel och den var tvungen till att göra en s.k system restore. Nu är jag tillbaka på ruta ett, alla de nya drivrutinerna jag installerade igår som tog mig ca 2.5 timmar att göra är borta..

Jag skall formatera den men vilket OS är optimalt för mina komponenter?

Jag sitter väldigt mycket i photoshop och har nu också börjat få ett litet intresse för spel.

mvh
Citera
2011-11-14, 12:56
Medlem
Någon som kan lösa mitt problem?

Hej!
Jag har en dator som bara har stått efter jag köpte en ny, nu skulle jag sälja den gamla datorn och helt plötsligt kom där upp en blåskärm.
Låt mig förklara lite närmare, kanske finns lite hopp ändå att någon kan lösa detta här.

När jag köpte min nya dator så tappade jag bort Jumpern, så jag tog den lilla blåa jumpern från den gamla och lade i den nya. Men den jag hade tappat bort hittade jag igen så lade den i den gamla på samma ställe. Nu när jag skulle sälja datorn så testade jag den om den funka som den borde innan jag sålde den och då fick jag blåskärm. Det går inte "frysa" blåskärmen för att se stoppkoden.

Jag har testat med olika hårddiskar, även tagit ut ram minnena och lagt in ett i taget och även testat dem olika platserna så minnena är det inte heller. Alla kablar och liknande sitter i datorn som dem ska.
Även testat att koppla bort grafikkortet och köra på det interna (det som är på grafikkortet) men problemet kvarstår.

Nu när jag skulle sälja datorn så lade jag in komponenterna i köparens chassi för han ville ha moderkortet, processorn och minnena till hans hårddiskar. Men även då uppstod problemet hemma hos honom.

Därför är jag säker på att det är nått som är galet med själva moderkortet.
Jag har testat att ändra och vända och vrida på jumpersen för om de kunde ha betydelse. Men finns bara ett läge på den understa jumpern som får datorn att starta, så det måste vara de rätta.

Vi tog även ut biosbatteriet för att försöka nollställa bios och vi försökte formatera hårddisken.
Men ändå så uppstår problemet.

Datorn startar perfekt med att bios räknar upp osv, sen kommer de till Windows boot screenen och då kommer en blåskärm en millisekund och sen startar datorn om. En senare efter tanke var att det är någon av SATA portarna som det är fel på. Men om det nu inte är det vad kan vara felet?

Skulle vara kul att höra er teori.
Citera
2011-11-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisb
Hej!
Jag har en dator som bara har stått efter jag köpte en ny, nu skulle jag sälja den gamla datorn och helt plötsligt kom där upp en blåskärm.
Låt mig förklara lite närmare, kanske finns lite hopp ändå att någon kan lösa detta här.

När jag köpte min nya dator så tappade jag bort Jumpern, så jag tog den lilla blåa jumpern från den gamla och lade i den nya. Men den jag hade tappat bort hittade jag igen så lade den i den gamla på samma ställe. Nu när jag skulle sälja datorn så testade jag den om den funka som den borde innan jag sålde den och då fick jag blåskärm. Det går inte "frysa" blåskärmen för att se stoppkoden.

Jag har testat med olika hårddiskar, även tagit ut ram minnena och lagt in ett i taget och även testat dem olika platserna så minnena är det inte heller. Alla kablar och liknande sitter i datorn som dem ska.
Även testat att koppla bort grafikkortet och köra på det interna (det som är på grafikkortet) men problemet kvarstår.

Nu när jag skulle sälja datorn så lade jag in komponenterna i köparens chassi för han ville ha moderkortet, processorn och minnena till hans hårddiskar. Men även då uppstod problemet hemma hos honom.

Därför är jag säker på att det är nått som är galet med själva moderkortet.
Jag har testat att ändra och vända och vrida på jumpersen för om de kunde ha betydelse. Men finns bara ett läge på den understa jumpern som får datorn att starta, så det måste vara de rätta.

Vi tog även ut biosbatteriet för att försöka nollställa bios och vi försökte formatera hårddisken.
Men ändå så uppstår problemet.

Datorn startar perfekt med att bios räknar upp osv, sen kommer de till Windows boot screenen och då kommer en blåskärm en millisekund och sen startar datorn om. En senare efter tanke var att det är någon av SATA portarna som det är fel på. Men om det nu inte är det vad kan vara felet?

Skulle vara kul att höra er teori.

För att tillägga så har jag :
AMD Dual core 2,7Ghz Processor.
3GB Ramminne DDR2
M2N68-LA (Narra3) moderkort
Om detta kan ha någon betydelse
Citera
2011-11-14, 13:18
Medlem
Methones avatar
Återkommande Bluescreens - Hjälp att tyda loggarna!

Har ganska nyligen byggt ihop en dator för första gången och har haft den i ungefär 1,5 månad. Prestandamässigt funkar den riktigt bra, MEN, jag har fått ett par Bluescreens under denna tid vilket aldrig bådar gott.

Jag har forskat runt lite i Händelseloggen efter de senaste crasherna, och tror jag hittat problemen till alla Bluescreens. Men jag har ingen aning hur jag ska tolka loggarna utan kan bara grovt gissa.

Information som kan hjälpa och ge ledtrådar:

Jag har tagit några screens på Händelseloggarna och beskrivningarna av vad jag tror är de utlösande faktorerna till crasherna.

Översikt
http://oi39.tinypic.com/2uog9ae.jpg

Översikt 2
http://oi41.tinypic.com/34ezqqb.jpg

Vad jag tror är problemet(-en):

"Händelse ID 10, WMI"
http://oi44.tinypic.com/9rogo8.jpg

"Händelse ID 11, atapi"
http://oi44.tinypic.com/fe08bn.jpg

Hade vart riktigt skjysst ifall någon hjälpte mig att komma på och förklara problemen här, så jag kan bli visare när det gäller felsökning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in