2011-11-14, 13:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammanfogade //Mod
Citera
2011-11-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tollson
Nu verkar jag hittat var problemet sitter. Bytte ut all hårvara en efter en och när jag bytte processor så vips, inte en enda bluescreen, och allt fungerar som det ska. väntar bara svar från AMD vad jag ska gör med den dåliga processorn. Tack för ideerna grabbar.

Informationen om vad som kraschar och felkoder vore intressant. Kollar man din orginalpost så hänvisar alla felen till minnet även om memtest inte rapporterar fel. Kan vara en ide att tanka ner ett program för att stresstesta processorn med, det finns ett antal att leta upp men Prime95 stressar på ganska bra.
Citera
2011-11-14, 18:25
Medlem
Det _verkar_ vara ett fel i systemfilerna som påverkar WMI, dock är man lite negativ till styrenhetsfelet men det kan fortfarande ha att göra med repository-filer.
Vad du kan testa är följande kommando om du kör en cmd med adminrättingheter (Funkar endast då)
winmgmt /salvagerepository
Den kollar igenom och ser vad som går att räddas och ersättas. Något har hänt med systemet hur eller hur. Kan vara felaktiga sektorer på HDD som ställer till det med.

Btw på moderkortet där den "Blåa saken" satte står det något där eller kan du får fram via manualen _vilken_ bygel det är du pratar om. En sköter biosreset men det finns ett par stycken som inte är bra att mixtra runt med om man inte vet vad man gör/det är.

Oh glömde kommandot för diskkontroll också in en admin-cmd-prompt kör följande och ersätt x: med rätt enhetsnamn, borde vara c:
chkdsk x: /F /R

Senast redigerad av Skarra 2011-11-14 kl. 18:32. Anledning: mer info
Citera
2011-11-14, 19:38
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarra
Det _verkar_ vara ett fel i systemfilerna som påverkar WMI, dock är man lite negativ till styrenhetsfelet men det kan fortfarande ha att göra med repository-filer.
Vad du kan testa är följande kommando om du kör en cmd med adminrättingheter (Funkar endast då)
winmgmt /salvagerepository
Den kollar igenom och ser vad som går att räddas och ersättas. Något har hänt med systemet hur eller hur. Kan vara felaktiga sektorer på HDD som ställer till det med.

När jag kör [winmgmt /salvagerepository] får jag fram: "WMI-databasen är konsekvent.".

Citat:
Btw på moderkortet där den "Blåa saken" satte står det något där eller kan du får fram via manualen _vilken_ bygel det är du pratar om. En sköter biosreset men det finns ett par stycken som inte är bra att mixtra runt med om man inte vet vad man gör/det är.

Menar du där det står "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort6."? Kan kolla igenom om jag hittar något om "IdePort6" om det är det du menar.

Citat:
Oh glömde kommandot för diskkontroll också in en admin-cmd-prompt kör följande och ersätt x: med rätt enhetsnamn, borde vara c:
chkdsk x: /F /R

Körde och fick:

"Filsystemet är av typen NTFS.
Det går inte att låsa aktuell enhet.

Det går inte att utföra CHKDSK eftersom volymen används av en annan process. Vill du schemalägga CHKDSK nästa gång systemet startas om? (J/N)"

Startade om och lät datorn köra diskkontroll. Gick ifrån datorn eftersom det verkade ta en stund, men när jag kom tillbaka var jag framme vid välkomstskärmen, så antar att det inte var några problem. Dock har jag kört både minneskontroll och diskkontroll tidigare utan att jag kommit på några problem så är nog okej där.
Citera
2011-11-14, 20:31
Medlem
Tjena tjena!

Jag har under den senaste månaden haft väldiga problem med min laptop, Acer Aspire 6930g, vid spelning av spel såsom Skyrim och ibland även World of Warcraft. Enligt "Can you run it?" skall datorn klara av Skyrim med låg grafik.

Hur länge jag kan spela innan datorn blir svart är oerhört varierande, ibland kan jag spela flera timmar i sträck, ibland hinner jag knappt öppna spelet innan datorn blir svart.

Information:
Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU - T6400 @ 2.00 GHz
RAM: 3 GB
GPU: Ati Mobility Radeon HD 4650

Dumpfil:

Drivrutinerna har jag installerat om, gång efter annan. Har även installerat äldre drivrutiner utan resultat.
Jag har formaterat om datorn, dessvärre utan lycka. Jag har även dammsugit hela laptopen och mätt temperaturen med diverse program, så det är inte värmerelaterat.

Garantin har gått ut och jag undrar om det är värt att lämna in datorn eller bara skrota den och köpa en ny?
Citera
2011-11-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Menar du där det står "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort6."? Kan kolla igenom om jag hittar något om "IdePort6" om det är det du menar.

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort6. Det hänvisar mera till ett hårdvarufel (Mest troligt moderkortet), enda sättet att testa är att slänga in de övriga komponenterna på ett annat moderkort då något har gått riktigt snett med det aktuella.

Det som testades innan var möjligheten till att repos hade fått fel i sina filer, men eftersom att den inte hittar något där så har du standardfelet i vista/win7. Id.10 rapporterar fel pga en rättighetsinställning, det går att ta bort dessa med ett vbs-script från microsoft men det är inte det(id 10) som orsakar felet du upplever.

Du sa i din första post att du hade tappat bort en av jumprarna som sitter på moderkortet, ville bara ha fram vilken det var eftersom att det _kan_ vara en av de viktiga som måste sitta rätt, eller så är det cmos-clear jumpern. Men det framgår inte av din första post. Det står markerat på moderkortet vad jumpern är, eller så kan du hitta det i manualen de finns i den med på bild.
Citera
2011-11-14, 20:58
Medlem
MrDiabolic
I 7 fall av 10 så är det drivrutinen som kraschar. Det 8'e fallet som inte är så vanligt men förekommer så är det ett äldre Antivirus typ eset som orsakar det.
Det 9'e och näst vanligaste felet är grafikkortet, har inte kollat om det går att få tag i något för en billig penning.
Och det 10'e Ram eller psu, det har hänt att strömenheterna slår av efter ett tag. Men en gissning pga att du säger att du installerat om drivers är grafikkortet.

Citera
2011-11-15, 13:29
Medlem
Gh0steds avatar
Droppar in en snabbis för att uppmärksamma folk som har problem med Gigabytes UD7 kort (oavsett det är SB korten eller 990-FX):

Gigabyte nekar till att man skulle känna till detta problem, det motverkar dock inte det faktum att många personer stött på det.
Jag har enligt egna laborationer slagit fast att det ligger ett uppenbart problem i AHCI på dessa mobos (med det inte sagt att det gäller 100% av produktionen) som visar sina sympton genom att du får blåskärmar i Windows med AHCI påslaget, utefter ett visst mönster.

I mitt fall visade sig blåskärmarna vid omstart av Windows, dvs. när datorn efter boot återigen var på väg in i Windows blåskärmade det precis vid Windows-loggan. Problemet visade sig aldrig annars. Flertalet människor har haft detta problem som följt just detta mönster.
Det finns även människor som haft liknande problem där blåskärmen följt ett annat mönster, i grund och botten är det dock samma problem det beror på, AHCI.

Lösningen är att köra RAID istället för AHCI, kör man en singelkonfiguration av diskar kommer RAID i detta fall att agera som AHCI med "en annan klisterlapp" helt enkelt.
Detta gäller oavsett vilken BIOS-version man kör med och vilka AHCI/RAID drivare.

Det går inte att garantera att lösningen kommer att fungera för alla, men det är värt ett försök om du känner igen dig i problemen.

Tack för mig.
//Gh0sted
Citera
2011-11-16, 00:01
Bannlyst
Kolla tempen på datorn.. Öppna upp datorn och rengör den från damm, finns tryckluft på tub att köpa hos t.ex Clas Ohlson, damm dödar komponenter.

Om du har en stationär kan du öppna den själv...

Ett tips är att göra en ren installation och sedan klona installation, kör du windows 7 så finns det en funktion inbyggt i windows som klonar din installation.

Citat:
Ursprungligen postat av MADYE
Idag när jag starta datorn sa den ifrån att något var fel och den var tvungen till att göra en s.k system restore. Nu är jag tillbaka på ruta ett, alla de nya drivrutinerna jag installerade igår som tog mig ca 2.5 timmar att göra är borta..

Jag skall formatera den men vilket OS är optimalt för mina komponenter?

Jag sitter väldigt mycket i photoshop och har nu också börjat få ett litet intresse för spel.

mvh
Citera
2011-11-16, 00:05
Medlem
BSOD! vad är problemet?

Hej!

Jag köpte en gamer dator hos Komplett för 1,5-2 år sen. Så här om dan bestämde jag mig att köpa ett nytt nätaggregat och ett till ram minne. För mitt förra nätaggregat lät som ett jetplan fick inga BSOD innan allt detta. Detta kom när jag kopplade i allt. Jag har kopplat in allt rätt men får en massa BSOD, så jag ominstallerade hela datorn, hände samma där. Så testade att ominstallera drivrutinerna igen, men ikke.
Så jag trodde det var grafik kortet, så köpte ett nytt på komplett men dock fixade det inte BSOD men köpte det inte i onödan behövde ett nytt grafik kort.

Dessa BSOD får jag (just nu...)
MEMORY_Managment (jag har testat att ta bort det minnet jag köpte, men samma problem)

STOP: 0x0000001E .........

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A ......

SYSTEM_SRVICE_EXCEPTION

Dator:
Moderkort - Gigabyte GA-P55-USB3, p55, socket 1156
Processor - Intel Core i5 650 @3.20Ghz
Grafik kort - PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Ram - 8GB
Nätaggregat - Corsair TX V2 650W PSU
OS - Windows 7 x64

Vad är det jag behöver köpa för att det ska fungera? Vet inte vad jag har gjort.

*Edit Jag kan komma in på skrivbordet och även surfa och spela Wow ett tag.
*Edit 2 Sorry för stavning etc, jag är riktigt trött för allt detta. Kan dock säga att det var inte jag som kopplade in allt detta, utan en kompis som ska/tydligen vara duktigt på sånt här.
Senast redigerad av Kalic 2011-11-16 kl. 00:08.
Citera
2011-11-16, 00:42
Medlem
Låter jobbigt.

Borde ju funka om du bara bytt nätagg.

En tanke: Du flyttade väl inte på minnena när du stoppade in det nya? Du måste nog använda antingen 2 eller 4 minnesplatser. De sitter i par, 1 och 3 är ett par och 2 och 4 det andra. Minnena i paren bör vara likadana. Så det kommer inte funka om du inte sätter dom rätt.

Lycka till med att hitta felet.
Citera
2011-11-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickal
Låter jobbigt.

Borde ju funka om du bara bytt nätagg.

En tanke: Du flyttade väl inte på minnena när du stoppade in det nya? Du måste nog använda antingen 2 eller 4 minnesplatser. De sitter i par, 1 och 3 är ett par och 2 och 4 det andra. Minnena i paren bör vara likadana. Så det kommer inte funka om du inte sätter dom rätt.

Lycka till med att hitta felet.

Har bytt Nätagg, Grafik kort och satt in ett nytt ram minne.

Jag flyttade inte på ram minnerna när jag skulle sätta i det nya, utan satte på ett nytt ställe.
Har 4 st ram platser så har 2x2x4 och ett ledigt kvar. Har ju även testat att ta bort det nya, men får samma error, dock är det ju helt random vilket BSOD jag får, menar jag får ju rätt många.

Har skickat iväg ett meddelande till Komplett och återkommer om det är villiga att hjälpa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in