2011-11-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ston366
Men var hur hittar jag filen?

C:\Windows\Minidump\Mini110211-01.dmp
C:\Users\Användaren\AppData\Local\Temp\WER-120245-0.sysdata.xml
C:\Users\Användaren\AppData\Local\Temp\WERB183.tmp .version.txt

.dmp filen är att rekommendera att kolla i, går att öppnas med notepad eller wordpad som finns inbyggt i windows.
Citera
2011-11-04, 13:29
Medlem
Blaze.s avatar
Middag.

Har problem med min dator och hoppas att jag kan få hjälp i denna tråd.

Det är såhär att på senaste tid har den börjat hänga sig. Händer oftast när jag går afk och sedan kommer tillbaks. Det går inte att göra något och jag stänger av den. När jag sätter på den igen startar datorn men jag får ingen bild... Fläktarna låter en del och när jag trycker ctrl+alt+delete så låter fläktarna (som om datorn startas) men ingenting händer.

Det är olika men oftast väntar jag 5 min och datorn startar igen med ett felmeddelande "WARNING !!! Datorsystemet har crashat och kommer att resettas, tryck på någon tangent för att fortsätta"
(ungefär så lyder felmeddelandet)

Jag trycker på en tangent och kommer till CMOS. Eftersom jag inte vet vad jag ska pilla på trycker jag "Save and exit" och sen "starta windows normalt"

Då funkar datorn igen tills vidare. Igår fick jag även bluescreen när jag spelade HoN av någon konstig anledning. (Brukar inte få det).

Så nu undrar jag om någon vet vart problemet ligger, är det hårddisken? Grafikkortet? Moderkortet?

Jag har ingen aning, snälla hjälp!
Citera
2011-11-05, 17:21
Medlem
Xstars avatar
BSOD:s pga Netio.sys, hjälp mig tolka Minidumpen

Hej,

Har fått BSOD:s (två idag, en igår) som hänvisar till Netio.sys. Jag är dock medveten om att Netio.sys bara är en nätverksdriver, så det är antagligen en annan driver som orsakar BSOD:sen. Så kanske någon som är lite mer haxxor än jag, kan ta en titt på Minidumpen? Det vore jättesnällt, tack på förhud! =)

http://www.mediafire.com/download.php?ag602u52tspozyu
Citera
2011-11-05, 17:36
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Hej,

Har fått BSOD:s (två idag, en igår) som hänvisar till Netio.sys. Jag är dock medveten om att Netio.sys bara är en nätverksdriver, så det är antagligen en annan driver som orsakar BSOD:sen. Så kanske någon som är lite mer haxxor än jag, kan ta en titt på Minidumpen? Det vore jättesnällt, tack på förhud! =)

Varför just MediaFire, kunde du inte tagit www.pastebin.com?
Loggen ser för övrigt OK ut.
Citera
2011-11-05, 17:47
Medlem
Xstars avatar
Brukar använda Fuskbugg, men dom är nere så jag visste inte vilken som var bäst.

Ser "ok" ut? Vad menar du? Det här är ju en felsökningsprocess, jag måste ha reda på vilken drivrutiner som orsakar krascherna =)
Citera
2011-11-05, 20:08
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Brukar använda Fuskbugg, men dom är nere så jag visste inte vilken som var bäst.

Ser "ok" ut? Vad menar du? Det här är ju en felsökningsprocess, jag måste ha reda på vilken drivrutiner som orsakar krascherna =)
Jag menar att jag inte hittar felet.
Citera
2011-11-05, 22:45
Medlem
Citat:
Hej,

Netio.sys på ett d1-fel brukar vara tcp stack overflow, var ett ganska vanligt fel med mcafee och Norton mera virus....sorry antivirus. Detta började på Vista och win7 tog med sig felet över i vissa versioner. Finns en update hos Microsoft som brukar lösa felet, så testa att köra update och se till att den är hemma. (Har för mig om att den ligger under alternativa nedladdningar och inte kritiska)
Testa också att stänga av antivirus om du har NAV, McAfee och se om du fortfarande får stoppen.
Citera
2011-11-06, 00:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Hej,

Provat systemåterställare?
Avinstallerat och nyinstallerat nätverksdriver?
Vilka antivirusprogram har du? Krockar några?
Senast redigerad av utan.att.stanna 2011-11-06 kl. 00:48.
Citera
2011-11-07, 20:26
Medlem
Hejsan allihopa

Trots mitt leende så har jag kommit hit under period med mycket smärta och känslor flygande överallt. Min trogna dator som jag har haft i (tror jag) 6 år lade så sent som igår till sig en dålig vana: Den startar inte.
Förloppet ser ut såhär:
Jag startar datorn, och ser redan på första boot screenen (den som kolla igenom grafikminnet tror jag) att något är fel. det har dykt upp små blåa stora pixlar på ställen där det tidigare var svart. Den kommer dock förbi detta steg, men de felplacerade pixlarna dyker upp på fler ställen, som när den bootar moderkortet (har ett Gigabyte moderkort, och det är under skärmen då det står Gigabyte som detta händer.).

Nu kommer den gamla hederliga skärmen upp, där den frågar om vilket läge jag vill starta datorn i.
Jag trycker, fortfarande med hoppet i behåll, på starta windows på vanligt sätt ( Jag har vista, och ja jag vet hur dåligt det är. Tyckte det var coolt när det kom :P )
Jag är nu på skärmen där windows ska starta, den lilla mätaren går som vanligt, om än lite felplacerade pixlar i själva mätaren.
Skärmen slocknar, som den alltid gör innan windows ikonen kommmer och man kan logga in.

Problemet är att den efterlängtade windows ikonen aldrig dyker upp, utan skärmen är fortsatt svart.
Jag tänker, som den optimist jag är, att jag låter den ta sin tid.
Jag sitter och väntar i några få minuter, och helt plötsligt gör den bluscreen och startar om sig.

Pga de konstiga pixlarna, gick mina tankar till grafikkortet. jag försökte starta datorn flera gånger, jag kopplade ut grafik kortet, satte in det igen, blåste fläktarna fria från damm (och när det inte funkade lade jag mer damm i fläktarna )

Den ville inte starta, och jag blev orolig då det fanns så mycket grejer på datorn som jag inte ville bli av med (jag är en av de som inte har sett ljuset, och vägrar säkerhetskopiera filer). Jag freakar ut lite, då jag vet att min ekonomiska situation inte är den bästa och jag skulle gärna slippa fler oväntade utgifter denna månaden.

men så sker miraklet:
Datorn startar som vanligt, utan konstiga pixlar och jag loggar glatt in på datorn. Jag hurrar och ger inte en tanke på att faktumet att den funkar kanske bara är tillfälligt. jag går in på en av mina älskade mappar, och plötsligt ringer någon mig på mobilen. Jag pratar med personen några få minuter, men blir helt chockad då datorn plötsligt går in i bluescreen igen.

Jag har testat otaliga gånger att starta om datorn igen, för att åter komma in, men utan att lyckas.

felsäkert läge funkar galant, och jag har gjort en systemåterställning. Denna hjälpte inte ett skvatt.
Varför startade den en gång?
Då jag inte är så insatt i vad felsäkert läge innebär (Jag vet att den bara bootar windows filerna, eller de filer osm behövs) så undrar jag, om det fortfarande kan vara grafikkortet även om grafiken inne i felsäkert läge är ( ) felfritt ?

Jag vet att det är en gammal dator, men det är min dator som har fungerat bra till alla spel jag har spleat de senaste 6 åren, alla texter jag har skrivit och till allt olämpligt jag har hittat på nätet, suckat åt och genast stängt ner.

Är det någon som kan hjälpa mig, kanske har några övriga tips på vad jag själv kan testa för att få igång den. Om ni tror att jag inte kanske kan få igång den, så ge mig gärna tips på hur jag kan gå till väga för att bevara filer som finns kvar på den.
( Behöver ni mer information om datorn, om de olika delarna och etc så kan jag förstås skriva de vid behov. Tyckte bara att jag hade skrivit en tillräckligt lång text redan. )
Citera
2011-11-08, 18:23
Medlem
$Paladin$s avatar
Blåskärmar...

Innan jag skickar min dator till dom sälla jaktmarkerna, så tänkte jag ett göra ett försök här.

Köpte ett nytt grafikkort (asus radeon 6950 hd), när jag installerade kortet och startade datorn så pep datorn flera gånger och efter lite eftersökningar så var det pga Psu'n. Kopplade ur 2 usb enheter och den snurrade igång.

Nu när jag kör ngt som kräver lite mer av burken så kraschar den med Bsod's. I övrigt
så rullar den på felfritt.

Bsod's jag fått är:
Irq not less then equal
Memory allocation...
Page fault in non paged area
Bugcheck Usb device

Innan detta fick jag aldrig ngn bsod alls.

Har kört memcheck utan att hitta ngt fel, uppdaterat alla drivrutiner, kört rollback på grafikrutinerna flera gånger, avinstallerat Catalyst control center, gjort en ren installation av windows osv.

Körde ävven en psu online calculator, och kom fram till att mitt system kräver 435w.

Dator:
Cpu: Phenom quadcore 2.6mhz
Minne: 4gb
Grafikkort: Asus radeon 6950 hd
Psu: Tagem 500w (ca 2 år på nacken)
Moderkort: Msi K9A2
Skärm:Samsung black rose
Dvd rw, usb mus, usb tangentbord, usb headset, en sata disk och en ide disk.

Drar jag igång BF3 kan jag köra på high/ultra utan problem.

Är det psu relaterat ? Eller vad fan händer med burken?

Är på jobbet nu men kan posta dump filer senare..

Vore tacksam för hjälp..
Citera
2011-11-08, 18:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $Paladin$
Innan jag skickar min dator till dom sälla jaktmarkerna, så tänkte jag ett göra ett försök här.

Köpte ett nytt grafikkort (asus radeon 6950 hd), när jag installerade kortet och startade datorn så pep datorn flera gånger och efter lite eftersökningar så var det pga Psu'n. Kopplade ur 2 usb enheter och den snurrade igång.

Nu när jag kör ngt som kräver lite mer av burken så kraschar den med Bsod's. I övrigt
så rullar den på felfritt.

Bsod's jag fått är:
Irq not less then equal
Memory allocation...
Page fault in non paged area
Bugcheck Usb device

Innan detta fick jag aldrig ngn bsod alls.

Har kört memcheck utan att hitta ngt fel, uppdaterat alla drivrutiner, kört rollback på grafikrutinerna flera gånger, avinstallerat Catalyst control center, gjort en ren installation av windows osv.

Körde ävven en psu online calculator, och kom fram till att mitt system kräver 435w.

Dator:
Cpu: Phenom quadcore 2.6mhz
Minne: 4gb
Grafikkort: Asus radeon 6950 hd
Psu: Tagem 500w (ca 2 år på nacken)
Moderkort: Msi K9A2
Skärm:Samsung black rose
Dvd rw, usb mus, usb tangentbord, usb headset, en sata disk och en ide disk.

Drar jag igång BF3 kan jag köra på high/ultra utan problem.

Är det psu relaterat ? Eller vad fan händer med burken?

Är på jobbet nu men kan posta dump filer senare..

Vore tacksam för hjälp..
Tjena!

Det markerade är saker jag också gjorde, samt samma felmeddelanden jag fick. Dessutom har jag samma kort fast annat fabrikat! Höll på bli galen. Köpte nya ramminnen också, förrutom sakerna jag markerat i din text och mycket annat. Ett annat felmedelande jag fick var iofs gällande atikmdag.sys också....

Med hjälp av ett amerikanskt forum fann jag en lösning hur som helst, som troligtvis var det som avgjorde det. Förrutom denna sak, klockade jag även ner mina minnen men tror inte det berode på det.

Method 10: Replacing the old version of atikmdag.sys with an updated copy.

Make sure you have your ATi drivers updated. If you are unsure of what you are doing, make sure to have someone who has experience in modifying system files. Navigate to your C:Windows\System32\drivers (assuming Windows is installed in C: with default path). Look for atikmdag.sys and hover your mouse over it. If this driver version number is different from the latest driver version, it needs to replaced. So what you do is:

1. Download the latest driver version and extract the contents of the .exe file (this should happen when you double click on the .exe, if not, use 7zip to extract it).
2. Rename your current atikmdag.sys file to atikmdag.sys.old.
3. Look for atikmdag.sy_ in the folder where you extracted the latest drivers.
4. Copy atikmdag.sy_ to WindowsSystem32drivers folder.
5. Open command prompt in Administrator mode (start menu->programs->accessories->right click command prompt->Run as Administrator).
6. Navigate to your Windows\System32\drivers folder. (example cd C:\Windows\System32\drivers)
7. Type expand atikmdag.sy_ atikmdag.sys
8. Reboot computer.

For most people, this has solved the problem completely. If the problem still exists, don’t worry, this method didn’t work for me either.

Finns lösningar på andra problem också där i trakterna: http://www.atikmdag.com/

Även http://www.vgaforum.com/forumdisplay.php?4-Troubleshooting&
har en del bra.

Både Irq not less then equal och Page fault in non paged area löste sig samtidigt hur som helst.

Lycka till
Citera
2011-11-08, 19:30
Medlem
$Paladin$s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tjena!

Det markerade är saker jag också gjorde, samt samma felmeddelanden jag fick. Dessutom har jag samma kort fast annat fabrikat! Höll på bli galen. Köpte nya ramminnen också, förrutom sakerna jag markerat i din text och mycket annat. Ett annat felmedelande jag fick var iofs gällande atikmdag.sys också....

Med hjälp av ett amerikanskt forum fann jag en lösning hur som helst, som troligtvis var det som avgjorde det. Förrutom denna sak, klockade jag även ner mina minnen men tror inte det berode på det.

Method 10: Replacing the old version of atikmdag.sys with an updated copy.

Make sure you have your ATi drivers updated. If you are unsure of what you are doing, make sure to have someone who has experience in modifying system files. Navigate to your C:Windows\System32\drivers (assuming Windows is installed in C: with default path). Look for atikmdag.sys and hover your mouse over it. If this driver version number is different from the latest driver version, it needs to replaced. So what you do is:

1. Download the latest driver version and extract the contents of the .exe file (this should happen when you double click on the .exe, if not, use 7zip to extract it).
2. Rename your current atikmdag.sys file to atikmdag.sys.old.
3. Look for atikmdag.sy_ in the folder where you extracted the latest drivers.
4. Copy atikmdag.sy_ to WindowsSystem32drivers folder.
5. Open command prompt in Administrator mode (start menu->programs->accessories->right click command prompt->Run as Administrator).
6. Navigate to your Windows\System32\drivers folder. (example cd C:\Windows\System32\drivers)
7. Type expand atikmdag.sy_ atikmdag.sys
8. Reboot computer.

For most people, this has solved the problem completely. If the problem still exists, don’t worry, this method didn’t work for me either.

Finns lösningar på andra problem också där i trakterna: http://www.atikmdag.com/

Även http://www.vgaforum.com/forumdisplay.php?4-Troubleshooting&
har en del bra.

Både Irq not less then equal och Page fault in non paged area löste sig samtidigt hur som helst.

Lycka till

Får testa detta när jag kommer hem, atikmdag.sys har poppat upp x antal ggr i samband med blåskärmar. Stort tack för det snabba svaret, återkommer med resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in