Hejsan allihopa
Trots mitt leende så har jag kommit hit under period med mycket smärta och känslor flygande överallt. Min trogna dator som jag har haft i (tror jag) 6 år lade så sent som igår till sig en dålig vana: Den startar inte.
Förloppet ser ut såhär:
Jag startar datorn, och ser redan på första boot screenen (den som kolla igenom grafikminnet tror jag) att något är fel. det har dykt upp små blåa stora pixlar på ställen där det tidigare var svart. Den kommer dock förbi detta steg, men de felplacerade pixlarna dyker upp på fler ställen, som när den bootar moderkortet (har ett Gigabyte moderkort, och det är under skärmen då det står Gigabyte som detta händer.).
Nu kommer den gamla hederliga skärmen upp, där den frågar om vilket läge jag vill starta datorn i.
Jag trycker, fortfarande med hoppet i behåll, på starta windows på vanligt sätt ( Jag har vista, och ja jag vet hur dåligt det är. Tyckte det var coolt när det kom :P )
Jag är nu på skärmen där windows ska starta, den lilla mätaren går som vanligt, om än lite felplacerade pixlar i själva mätaren.
Skärmen slocknar, som den alltid gör innan windows ikonen kommmer och man kan logga in.
Problemet är att den efterlängtade windows ikonen aldrig dyker upp, utan skärmen är fortsatt svart.
Jag tänker, som den optimist jag är, att jag låter den ta sin tid.
Jag sitter och väntar i några få minuter, och helt plötsligt gör den bluscreen och startar om sig.
Pga de konstiga pixlarna, gick mina tankar till grafikkortet. jag försökte starta datorn flera gånger, jag kopplade ut grafik kortet, satte in det igen, blåste fläktarna fria från damm (och när det inte funkade lade jag mer damm i fläktarna

)
Den ville inte starta, och jag blev orolig då det fanns så mycket grejer på datorn som jag inte ville bli av med (jag är en av de som inte har sett ljuset, och vägrar säkerhetskopiera filer). Jag freakar ut lite, då jag vet att min ekonomiska situation inte är den bästa och jag skulle gärna slippa fler oväntade utgifter denna månaden.
men så sker miraklet:
Datorn startar som vanligt, utan konstiga pixlar och jag loggar glatt in på datorn. Jag hurrar och ger inte en tanke på att faktumet att den funkar kanske bara är tillfälligt. jag går in på en av mina älskade mappar, och plötsligt ringer någon mig på mobilen. Jag pratar med personen några få minuter, men blir helt chockad då datorn plötsligt går in i bluescreen igen.
Jag har testat otaliga gånger att starta om datorn igen, för att åter komma in, men utan att lyckas.
felsäkert läge funkar galant, och jag har gjort en systemåterställning. Denna hjälpte inte ett skvatt.
Varför startade den en gång?
Då jag inte är så insatt i vad felsäkert läge innebär (Jag vet att den bara bootar windows filerna, eller de filer osm behövs) så undrar jag, om det fortfarande kan vara grafikkortet även om grafiken inne i felsäkert läge är (

) felfritt ?
Jag vet att det är en gammal dator, men det är min dator som har fungerat bra till alla spel jag har spleat de senaste 6 åren, alla texter jag har skrivit och till allt olämpligt jag har hittat på nätet, suckat åt och genast stängt ner.
Är det någon som kan hjälpa mig, kanske har några övriga tips på vad jag själv kan testa för att få igång den. Om ni tror att jag inte kanske kan få igång den, så ge mig gärna tips på hur jag kan gå till väga för att bevara filer som finns kvar på den.
( Behöver ni mer information om datorn, om de olika delarna och etc så kan jag förstås skriva de vid behov. Tyckte bara att jag hade skrivit en tillräckligt lång text redan. )