2010-08-24, 08:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Det ligger ett antal månaders jobb investerat på den där hårddisken nämligen.

Din dators moderkort är förmodligen torsk om du inte får igång den även efter en CMOS reset. Dvs ryck 220 volts sladden, plocka bort moderkortets CMOS-batteri (förmodligen ett CR2032, nytt finns att köpa på ICA) och vänta en timme. Montera tillbaks batteri och anslut 220 och prova igen.

Köp en USB-adapter där du stoppar din hårddisk och ansluter till annan dator som datadisk för att komma åt filerna. T.ex. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68261&path=97000000,11 9000000,149500000,151020000

Får du åtkomstsvårigheter beroende filrättigheter googlar du på "take ownership" för en lösning.
Citera
2010-08-24, 09:37
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jozzi
Medlem
Reg: Mar 2010

Datorn får blue screen hela tiden men hittar inga fel.

Köpte ny dator i påskas. Den funkade perfekt under en längre tid men nu har den börjat få olika sorters bluescreen. De började när jag spelade TF2. Hände typ en gång i halv timmen men sedan köpte jag Battlefield Bad company 2 och då fick den bluescreen hela tiden. Dessutom när jag uppdatera BF BC2

Jag skickade in den på lagning men de hitta inga fel på den. Det ända de märkte var att den blev för varm snabbt. Så de installera två nya fläktar i den så nu har jag fyra fläktar. Men det blir fotfarande Bluescreen. På vissa andra spel så kan spelet helt plötsligt bara stängas av och man kommer till skrivbordet.

Det bluescreen jag får är oftast.
0x00000050
0x00000024
0x000000d1
0x00000064

Har funderat på om det är något fel på grafikkortet. Men datorn säger att den funkar bra
Har Windows 7 ultimate på den.
Grafikkortet jag har är Nvidia GeForce 8500 GT 512mb
Har också 4 gb ram på den.

Finns det någon lösningen på det?
Tack på förhand.

Jag råkade ut för ungefär samma sak på tjejens dator - flera olika STOP-koder, datorn kraschade lite när den kände för det - men efter att ha startat upp i felsäkert läge så är jag relativt säker på att det är hårddisken som gett sig. Det märkliga är att inte bara en utan TVÅ hårddiskar rasade nästan samtidigt...iofs var den ena en Seagate så den har jag bara väntat på, men den andra lånade jag av en kompis men samma sak där.
Jag tog ur hennes gamla hårddisk och stoppade in i min burk och räddade det jag kunde men nu är den nog död för gott...gick inte ens att köra diskcheck det sista.

Så kolla hårddisken! Låter den konstigt? Känner du att det hugger i den om du lägger ett par fingrar på den?
Isåfall, rädda det du kan och köp en ny!
Citera
2010-08-24, 14:19
Medlem
Skrot-nisses avatar
Jag märker att det är många som har problem med just blåskärmar. Jag själv har detta problem också dock har jag kollat precis allt känns det som.

Mina blåskärmar började dyka upp lite random. Ibland kunde datorn vara på i flera timmar innan någonting hände ibland bara någon minut. Jag har kollat mina RAM-minnen med ett felökningsprogram från leverantören, jag har haft moderkortet inne på undersökning hos komplett där jag köpte min dator ifrån, jag har provat med några olika hårddiskar, jag har till och med haft hela datorn inne på lagning utan att de kunde hitta några fel.

När jag nu efter en resa på 8 månader kom hem och försökte med att installera Win 7 så funkade datorn perfekt i ca 2 veckor sen kraschade den igen och vill nu inte starta upp över huvud taget. Den laddar Windows och hoppar därefter direkt till blåskärm igen.

Kan det ha något med mitt nätagg att göra eller var tror ni problemet kan ligga? Jag är inte så insatt i hur allt fungerar men det känns som jag har provat allt.
Citera
2010-08-24, 16:07
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Din dators moderkort är förmodligen torsk om du inte får igång den även efter en CMOS reset. Dvs ryck 220 volts sladden, plocka bort moderkortets CMOS-batteri (förmodligen ett CR2032, nytt finns att köpa på ICA) och vänta en timme. Montera tillbaks batteri och anslut 220 och prova igen.

Köp en USB-adapter där du stoppar din hårddisk och ansluter till annan dator som datadisk för att komma åt filerna. T.ex. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68261&path=97000000,11 9000000,149500000,151020000

Får du åtkomstsvårigheter beroende filrättigheter googlar du på "take ownership" för en lösning.

Tack Frasen, ska testa det.
Citera
2010-08-26, 11:14
Medlem
pazzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

http://www.pendrivelinux.com/create-a-ubuntu-9-10-live-usb-in-windows/

Jag har nu lyckats fixa datorn, så jag tackar vänligast för den ovärderliga hjälpen!
Ubuntu var grymt! Perfekt för att kringgå problemet med en desillusionerad hårddisk!
Citera
2010-08-26, 11:20
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot-nisse
Jag märker att det är många som har problem med just blåskärmar. Jag själv har detta problem också dock har jag kollat precis allt känns det som.

Mina blåskärmar började dyka upp lite random. Ibland kunde datorn vara på i flera timmar innan någonting hände ibland bara någon minut. Jag har kollat mina RAM-minnen med ett felökningsprogram från leverantören, jag har haft moderkortet inne på undersökning hos komplett där jag köpte min dator ifrån, jag har provat med några olika hårddiskar, jag har till och med haft hela datorn inne på lagning utan att de kunde hitta några fel.

När jag nu efter en resa på 8 månader kom hem och försökte med att installera Win 7 så funkade datorn perfekt i ca 2 veckor sen kraschade den igen och vill nu inte starta upp över huvud taget. Den laddar Windows och hoppar därefter direkt till blåskärm igen.

Kan det ha något med mitt nätagg att göra eller var tror ni problemet kan ligga? Jag är inte så insatt i hur allt fungerar men det känns som jag har provat allt.

Jag har nu löst problemet med blåskärm på tjejens dator!
Efter att ha köpt en ny hårddisk och påbörjat installationen så dök snabbt första blåskärmen upp, men med ett nytt meddelande om Memory Management.
Eftersom det inte längre kunde vara hårddisken så tröttnade jag till slut och ryckte ut alla minnen utom de två bästa och nyaste och vips funkade allt igen!
Efter att ha installerat W7 och testat allt fram och tillbaks kände jag mig modig, stängde av datorn och satte i de två andra minnena: blåskärm direkt.
Tog ut ETT av dem, försökte igen: funkar perfekt.
Så ibland har man tur!
Citera
2010-08-28, 19:04
Medlem
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_EQUAL samt BAD_POOL_CELLER får jag när jag tankar ner random med utorrent Dags för ny dator kanske..?
Citera
2010-08-28, 21:58
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Goda nyheter, iaf för mig va. Jag lider med dig, broder.
Tankade xp home edition sp 3 från tti och gjorde en reparation som inte hjälpte så mycket men det gjorde så att maskinen äntligen kunde startas i felsäkert läge. Och se där: alla mina filer fanns där som de var från början och jag kunde spara dem på diverse cd-skivor och usb-minnen.
Efter allt det där så formaterade jag om hela skiten, så nu flytter allt på igen.
Skicka pm om du vill ha torrenten till xp.

Mvh

Oj, märkte inte att du hade svarat. Lämnade in den till en kille som är riktigt bra på datorer i går, får hoppas att han lyckas med något. Tack ändå.

Bra att du kunde rädda dina saker iaf! Synd att jag inte såg ditt svar i tid, men det löser sig nog för mig ändå.
Citera
2010-08-29, 21:04
Medlem
Hej.

Får ofta massa olika sorters bluescreen.
när jag använder programmet Bluescreen view så är filen ntkrnlpa.exe i mappen system 32 med på nästan alla bluescreen dump filer
NT Kernel & System

Kan man fixa detta på något vis? Har hört om programmet Combo fix. och ar inte tillgång att installera om Windows 7 32 bitars
Citera
2010-08-30, 20:31
Medlem
valle20s avatar
Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 124
BCP1: 00000000
BCP2: 85E528FC
BCP3: 00000000
BCP4: 00000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Vad är fel? Har fått fram att det är en drivrutin till grafikkortet, dock så finns det ingen ny.
Citera
2010-08-31, 14:03
Medlem
Jaggers avatar
Näpp, lyckades inte fixa det här på egen hand. 1300 spänn gick kalaset på för inlämning men mina filer är räddade och datorn fungerar som den ska. Så jag är nöjd trots allt. Kan man dra av datorreparationer på deklarationen?
Citera
2010-08-31, 16:19
Medlem
Hej.

Får ofta massa olika sorters bluescreen.
när jag använder programmet Bluescreen view så är filen ntkrnlpa.exe i mappen system 32 med på nästan alla bluescreen dump filer
NT Kernel & System

Kan man fixa detta på något vis? Har hört om programmet Combo fix. och ar inte tillgång att installera om Windows 7 32 bitars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in