Har ett stort problem med min 64bitars win7 dator.
Till denna dator har jag ett mobiltbredband från telenor och ofta (inte alltid) så får jag bluescreen när jag försöker se på videoklipp på nätet, funkar bra med film och spel i övrigt, men inte film via webbläsare, spelar ingen roll vilket webbläsare heller.
Har ett stort problem med min 64bitars win7 dator.
Till denna dator har jag ett mobiltbredband från telenor och ofta (inte alltid) så får jag bluescreen när jag försöker se på videoklipp på nätet, funkar bra med film och spel i övrigt, men inte film via webbläsare, spelar ingen roll vilket webbläsare heller.
Har installerat bluescreenview och nedan följer några av dumparna.
<snip>
Någon som haft samma problem, någon lösning, verkar ligga i telenors modem, men vad gör jag åt det?
Tacksam för all hjälp!
Kollar om du kan tanka ner en uppdatering via Telenors hemsida till modemet (Om ditt fungerar så länge eller om du gör det via en annan dator). Eller så ringer du Telenor och ber dom skicka en uppdaterad sticka (Modem) som fungerar med Win7, kraschdumperna hänvisar till en miniport och då den som ditt modem är anslutet till. Ewusbnet.sys = USB NDIS Miniport Driver från Huawei tech. något i modemet kraschar porten
Tjena!
För ett par veckor sen gav mitt nätagg upp. Så jag köpte ett nytt och passade även på att köpa nya minnen. Har tidigare haft Windows XP på datorn, men nu när jag ändå höll på så formaterade jag om och installerade Windows 7 istället.
Och efter detta så får jag nu blue screens hela tiden och datorn startas om. Tiden från datorstart till blue screen varierar från allt mellan 2-30 minuter. Men den återkommer alltid. Har ännu inte hunnit se vad det står för felmeddelande, men ska försöka ta en bild på den nästa gång(den dyker bara upp i ett fåtal sekunder).
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.
EDIT: Har också märkt att det är när datorn får "anstränga" sig lite mer som blue screenen dyker upp. Tex när jag startar ett samtal på skype eller ska ladda hem något. Om jag bara låter den stå så dör den inte.
Mmmm det gammla Irql not less or equal felet. Det här ställer till en massa huvudkliande, ibland är det minnesmodul/er som är trasiga (Kan testas med memtestx86, kör stickorna 1 åt gången.) eller kan vara en felaktig/korrupt installation av windows. Har även varit Bios i vissa fall, antingen så behöver du köra en update på bios (Cpu-z är ett bra program för att kolla vilket kort/bios du har, eller så kollar du på POST så står det där med).
Bios kan också ha ställt in fel värden för stickorna (minnen) så kolla i bios om det är rätt inställt + testa att ladda default profile (Brukar kunna välja på optimized och default)
Kollar om du kan tanka ner en uppdatering via Telenors hemsida till modemet (Om ditt fungerar så länge eller om du gör det via en annan dator). Eller så ringer du Telenor och ber dom skicka en uppdaterad sticka (Modem) som fungerar med Win7, kraschdumperna hänvisar till en miniport och då den som ditt modem är anslutet till. Ewusbnet.sys = USB NDIS Miniport Driver från Huawei tech. något i modemet kraschar porten
Tackar för ett så snabbt svar, laddar ner den senaste versionen nu, får hoppas det blir bättre.. återkommer =)
I förrgår satt jag ihop en dator där samtliga komponenter var helt nya, den dagen fick jag 3st blue screens, dagen därpå endast en bluescreen.
Men idag så började det med att datorn hade ändrat boot device från min SSD till min HDD av någon anledning, när jag sedan fick igång datorn så började jag få blue screen hela tiden. Ibland låter den mig hålla på i upp till 20 minuter innan BSOD men sedan kan den hamna in en BSOD loop (dvs bluescreena direkt då windows börjar ladda, starta om, sedan blue screena igen ungefär 4 gånger tills windows går igång)
Försöker att ladda upp blue screen loggarna men datorn blue screenar innan jag hinner ladda upp dem..
Felmeddelandet är i stil med "STOP: 0x0000000000003d" samt ett error om mv91xx.sys
Redigerar då jag har fått upp loggarna.
EDIT#1:
Jag glömde nämna att jag även formaterade om datorn idag, problemen var fortfarande där, om inte värre.
Tack på förhand!
Om du får ett Mv91xx.sys fel så brukar det härleda till att hur har slängt in SSD'n på "raid"portarna på moderkortet, kolla manualen vilka portar som är korrekta. Alternativt är portarna felinställda i bios, Native Ide eller ahci. Men de låter mera som om ssd'n sitter i fel port. kan också rekommendera att plocka hem senaste "Bioset" för disken då det har kommit ett par st som fixar lite fel och ökar prestandan lite.
TL;DR: Dator får blåskärm så fort jag använder ett torrentprogram. Misstänker att det är något program som är installerat av min skolas datortekniker.
Jag är tacksam för all hjälp!
//Samuel
Mja antigen blockerar man torrent helt eller så funkar det helt, lägga in något som BSOD'ar efter 20 minuter är inte ja..inte rätt alternativ
Vad som vore bra vore att få ett meddelande, antingen om du har ett prog som kan logga bluescreens (Sök via google) eller hinner notera felkod + eventuell .sys eller .dll-fil som brister. Gör det lättare att felsöka.
I förrgår satt jag ihop en dator där samtliga komponenter var helt nya, den dagen fick jag 3st blue screens, dagen därpå endast en bluescreen.
Men idag så började det med att datorn hade ändrat boot device från min SSD till min HDD av någon anledning, när jag sedan fick igång datorn så började jag få blue screen hela tiden. Ibland låter den mig hålla på i upp till 20 minuter innan BSOD men sedan kan den hamna in en BSOD loop (dvs bluescreena direkt då windows börjar ladda, starta om, sedan blue screena igen ungefär 4 gånger tills windows går igång)
Försöker att ladda upp blue screen loggarna men datorn blue screenar innan jag hinner ladda upp dem..
Felmeddelandet är i stil med "STOP: 0x0000000000003d" samt ett error om mv91xx.sys
Redigerar då jag har fått upp loggarna.
EDIT#1:
Jag glömde nämna att jag även formaterade om datorn idag, problemen var fortfarande där, om inte värre.
Tack på förhand!
Kör du SSD så ska AHCI aktiveras via BIOS, ställa in ACHI innan du börjar installerar OS, annars blir det problem vid boot och du måste göra om installationen.
Ytterligare information om problemet:
BCCode: d1
BCP1: 005DEA82
BCP2: 00000002
BCP3: 00000000
BCP4: 93EC6D1F
OS Version: 6_0_6002
Service Pack: 2_0
Product: 768_1
Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\Mini110211-01.dmp
C:\Users\Användaren\AppData\Local\Temp\WER-120245-0.sysdata.xml
C:\Users\Användaren\AppData\Local\Temp\WERB183.tmp .version.txt
Ytterligare information om problemet:
BCCode: d1
BCP1: 005DEA82
BCP2: 00000002
BCP3: 00000000
BCP4: 93EC6D1F
OS Version: 6_0_6002
Service Pack: 2_0
Product: 768_1
Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\Mini110211-01.dmp
C:\Users\Användaren\AppData\Local\Temp\WER-120245-0.sysdata.xml
C:\Users\Användaren\AppData\Local\Temp\WERB183.tmp .version.txt
BCCode d1 är en variant av Irql_not_less_or_equal med andra ord en hårdvara försöker använda ett för högt minnesnummer (Adress). Vanligtvis brukar det vara grafikkortet eller ljudkortet, man brukar kunna se vilken .sys eller .dll som påverkar kraschen via minidumpen, finns också mera användarvänliga verktyg för att logga krascher om du kollar via google. Men hittar du vilken fil det är som orsakar kraschen så underlättar det.
Hp har också på sin sida ett diagnostiseringsverktyg som ibland kan plocka fram vad som orsakar felet, så kolla på deras sida.
BCCode d1 är en variant av Irql_not_less_or_equal med andra ord en hårdvara försöker använda ett för högt minnesnummer (Adress). Vanligtvis brukar det vara grafikkortet eller ljudkortet, man brukar kunna se vilken .sys eller .dll som påverkar kraschen via minidumpen, finns också mera användarvänliga verktyg för att logga krascher om du kollar via google. Men hittar du vilken fil det är som orsakar kraschen så underlättar det.
Hp har också på sin sida ett diagnostiseringsverktyg som ibland kan plocka fram vad som orsakar felet, så kolla på deras sida.