2010-09-28, 23:25
Medlem
Blue Screen, win7. Hjälp!

Förstår inte varför detta händer, men har hänt ett par gånger idag. Inte tidigare vad jag vet. Min laptop har helt plötsligt fått blue screen och startat om. Hinner inte riktigt se vad som står där för det går fort, men får upp nån sorts felsökning när windows startar upp igen:
Citat:
Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: a
BCP1: 0000000000000000
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000000
BCP4: FFFFF80003FEB477
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\092810-15662-01.dmp
C:\Users\Oscar\AppData\Local\Temp\WER-36223-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

För övrigt har jag win7 64bit. Hur fixar jag detta? Varför händer det?
Citera
2010-09-28, 23:43
Medlem
bergsturks avatar
Går inte att svara på frågan utan att analysera dumpfilen.
Citera
2010-09-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Går inte att svara på frågan utan att analysera dumpfilen.
Hur gör jag det?
Citera
2010-09-28, 23:57
Medlem
bergsturks avatar
Installera http://www.resplendence.com/whocrashed mata den med dumpfilen och tala sedan om vad det var för drivrutin som gick åt skogen.
Citera
2010-09-30, 08:34
Medlem
Citat:
On Thu 9/30/2010 12:37:16 AM your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x0, 0xFFFFF80003A1D477)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Dump file: C:\windows\Minidump\093010-25911-01.dmp
file path: C:\windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

Detta står, på varenda crash-tillfälle.
Citera
2010-09-30, 19:40
Medlem
QP Cheeses avatar
Har en dator med intel socket 775, 2gb ram och ett grafikkort Geforce 8600, har fått blåskärm flera ggr när jag installera XP på den men då berodde det på AVG antivirus enligt minidumpen. Avinstallerade AVG och drog in avira ist men det hände ibland att jag fick blåskärm ändå.

Har nu installerat WIN7 Pro och det verkade fungera bra tills jag installerade drivrutiner för grafikkortet och mitt i allt fick jag blåskärm igen, kan man anta att det är grafikkortet som spökar? Det har fungerat bra i en annan dator tidigare, då en AMD, och inga konstigheter att installera drivrutiner. Denna gången gick jag direkt på avira och hoppade över avg helt men mitt under installationen så *poff*...

Hur gör jag i WIN7 för att lokalisera blåskärm? Och bör jag lägga i ett annat Geforce och installera drivrutinerna därigenom för att sen byta grafikkort till det gamla? Att installera drivrutiner innan alla uppdateringar är klara ska väl inte göra så mycket? Man får ju vänta i hundra år innan man kan installera något isåfall.

Blåskärm sker väl oftast pga minnen vad jag förstår? men kan det också bero på moderkort eller något annat? Om man nu byter ut grafikkort och ram och installerar om så bör man väl vara på den säkra sidan överlag?

Några råd?
Citera
2010-09-30, 20:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ocr123
Detta står, på varenda crash-tillfälle.

jaaadu, tyvärr är det fortfarande svårt att svara på. Det är alltså kerneln som kraschar och vad som helst som händer i kernel space kan vara orsaken. Uppdaterat någon drivrutin eller installerat nåt nytt på sistone? Isf är detta program/drivrutin kanske skyldigt.

Det skadar aldrig att:
1) Uppdatera grafikkortsdrivarna
2) Kolla om minnena orsakar detta (förhoppningsvis har du två, ta ur ett i taget så kommer du se vilket som är paj)
3) Virusscanna, helst i annan dator (dvs ta ut hårddisken och virusscanna)
Citera
2010-10-02, 11:20
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Har en dator med intel socket 775, 2gb ram och ett grafikkort Geforce 8600, har fått blåskärm flera ggr när jag installera XP på den men då berodde det på AVG antivirus enligt minidumpen. Avinstallerade AVG och drog in avira ist men det hände ibland att jag fick blåskärm ändå.

Har nu installerat WIN7 Pro och det verkade fungera bra tills jag installerade drivrutiner för grafikkortet och mitt i allt fick jag blåskärm igen, kan man anta att det är grafikkortet som spökar? Det har fungerat bra i en annan dator tidigare, då en AMD, och inga konstigheter att installera drivrutiner. Denna gången gick jag direkt på avira och hoppade över avg helt men mitt under installationen så *poff*...

Hur gör jag i WIN7 för att lokalisera blåskärm? Och bör jag lägga i ett annat Geforce och installera drivrutinerna därigenom för att sen byta grafikkort till det gamla? Att installera drivrutiner innan alla uppdateringar är klara ska väl inte göra så mycket? Man får ju vänta i hundra år innan man kan installera något isåfall.

Blåskärm sker väl oftast pga minnen vad jag förstår? men kan det också bero på moderkort eller något annat? Om man nu byter ut grafikkort och ram och installerar om så bör man väl vara på den säkra sidan överlag?

Några råd?

Bumpar, måste fan få detta fixat..
Citera
2010-10-02, 11:30
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Bumpar, måste fan få detta fixat..

lättast är det ju att lista ut orsaken om det står ett filnamn på blåskärmen.
du klan även få blåskärm av dålig skylning (även om det är ovanligt) och malware.
installera programmet bluescreenview, det kommer automatisk läsa av dmp filerna
Citera
2010-10-02, 11:48
Medlem
Janne.Runkens avatar
Tjena grabbar.
Hoppas ni kan hjälpa Janne med ett problem.

Jag kan inte komma in i windows xp vare sig i normalt eller felsäkert läge. Försöker komma åt System recovery consol via xp-skivan (vilket fungerade förra gången jag hade samma problem) men får då blue screen med en massa rappakalja i stället.
Vad tycker ni att jag ska göra ?
Vill helst slippa formatera.

Janne Runkén
Citera
2010-10-03, 14:39
Medlem
Bluscreen

Som det står i rubriken får jag bluscreen på min dator efter ett tag den har varit på, typ efter några timmar men ibland kan det vara en halvtimme eller något.
Fått det flera gånger.

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

If this os the first time you've seen this stop error screen, restart your cpmputer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any windows updates you might need.

If prroblems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory option such as caching pr shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then select Safe Mode.

Technical information:

*** STOP: 0x0000000A (0x00000010, 0x00000002, 0x00000001, 0x82C9DA8C)
(eller har det stått)
*** STOP: 0x0000001A (0x00008887, 0x842CEC8, 0x8429B680, 0x00000500)

Collecting data for crash dump ...
Initializing disk for crash dump ...
Beginning dump of physical memory.
Dumping physical memory to disk: 100
Physical memory dump complete.
Contact your system admin or technical support group for further assistance.

Jag har gjort det som står att man ska göra men får fortfarande bluscreen.

Här är några egenskaper, har windows 7 ultimate
amd athlom tm 64 processor 37000+
2.21 Ghz
2,00 GB ram

Tack i förhand om någon hjälper till om vad jag kan göra så jag bli av med att få bluscreen
Senast redigerad av flashexperten 2010-10-03 kl. 14:46.
Citera
2010-10-03, 14:51
Medlem
Posta din fulla spec.

Den Bluescreenen orsakar oftast av en dåligt installerad drivrutin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in