2010-11-22, 17:02
Medlem
Megabituss avatar
Till att börja med, du säger att du "stött på" bluescreen - innebär det att det bara hänt en gång? I sådana fall är det oftast ingen fara, bara kör på som vanligt.

Råkar du däremot ut för upprepade bluescreens brukar det vara något större fel som oftast (dock inte alltid), som du säger, är hårdvarurelaterat. Det första du bör göra i detta läget är att ha papper och penna redo och skriva ner eventuella felkoder som visas när blåskärmen visas. När du gjort detta är det lättare för oss/microsoft/någon annan att hjälpa dig.

Microsoft har ett register över alla felkoder på sin hemsida, där man brukar kunna kolla upp vad felet är.
Citera
2010-11-22, 17:20
Medlem
hasenfrasens avatar
http://majorgeeks.com/BlueScreenView_d6200.html eller posta minidump-filen på sharebee.com så kan vi hjälpa till.
Citera
2010-11-24, 15:13
Medlem
Izunis avatar
Hej!

Började få bsods för ett par månader sedan, det händer då och då om man spelar spel som är krävande på grafikkortet. Tänkte direkt på överhettning och hade gratis support hos dell så jag lämnade in datorn hos dem för reparation.
När jag fick tillbaka den hade tydligen bara rensat datorn på damm, minns inte exakt men i stort sett var det det de hade gjort.
Nu är det tyvärr så att jag får bsod fortfarande, i samma situationer men mer sällan.
Länkar en minidumpfil som ni kan ladda ner och se om ni kan hitta något intressant. Har försökt delvis själv men vill helst ha en åsikt från någon som är insatt.

Värt att notera är att jag har formaterat datorn en gång utan resultat, ingen skillnad alls.

Mvh
http://www.speedyshare.com/files/25354733/Mini112410-01.dmp

P.s de andra uploadsidorna fungerade ej för mig så jag valde speedyshre istället.

Tack på förhand.
Citera
2010-11-28, 15:28
Medlem
fått BSOD med de senaste två månaderna men har inte lyckats lösa det..

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA8002D57038
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\112810-18375-01.dmp
C:\Users\Anton\AppData\Local\Temp\WER-27843-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Testa med nytt grafikkort, köra ett minne i taget, uppgraderat bios, formaterat och bytt OS..
inget har hjälpt än så länge..

Tips?
Citera
2010-12-03, 12:19
Medlem
Tja!

Har senaste tiden råkat ut för upprepade bluescreens. Jag har en bärbar Acer Aspire 7736G med Windows 7 64-bitars.
Då jag är totalt värdelös på datorer i största allmänhet har jag lagt upp en skärmdump från BlueScreenView. Vet inte riktigt om informationen där räcker för att kunna lösa problemet, men jag hoppas det!

Tack på förhand

Skärmdumpen: http://sharebee.com/15c66759
Citera
2010-12-03, 12:47
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Tja!

Har senaste tiden råkat ut för upprepade bluescreens. Jag har en bärbar Acer Aspire 7736G med Windows 7 64-bitars.
Då jag är totalt värdelös på datorer i största allmänhet har jag lagt upp en skärmdump från BlueScreenView. Vet inte riktigt om informationen där räcker för att kunna lösa problemet, men jag hoppas det!

Tack på förhand

Skärmdumpen: http://sharebee.com/15c66759

testa detta program, hittas nåt så välj skip. posta logg
http://www.x64bitdownload.com/download/t-64-bit-tdsskiller-download-nmrdhdnm.html

mer info
http://www.geekswhoknow.com/articles/stop-0x0000000A-0x000000A-irql_not_less_or_equal.htm
Citera
2010-12-03, 13:27
Medlem
Tack! Testade programmet, men inget hittades...
Citera
2010-12-03, 19:15
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Tack! Testade programmet, men inget hittades...

ta bort det ena minnet och testa datorn. återkommer problemet så sätt tillbakat minnet och ta bort det andra
Citera
2010-12-06, 00:26
Bannlyst
Då var det väl min tur att drabbas av detta helvete
Min Acer Aspire 5738ZG har drabbats till och från sen jag köpte den för snart 1 år sedan, men dock med månaders mellanrum.
Men hela den gågna veckan har jag fått BlueScreen 10+ gånger. Det började som värst efter att jag installerat Fallout New Vegas. Nu kan jag inte spela något utan att datorn kraschar och startar om. Ibland fryser den bara och blir segstartad som fan, då jag måste försöka flera gånger innan den går igång.

Jag vet inte vad jag ska göra :/ har spenderat hela dagen med att försöka reda ut detta. Har avinstallerat/installerat ATI's drivrutiner, har uppdaterat BIOS, har återställt systemet till en tidigare tidpunkt. Det ända jag inte gjort är att formatera, då eftersom jag har läst att det inte kommer hjälpa. Saknar även en installations cd till Win 7, fick aldrig en sådan...

Varken vill eller har råd med att lämna in datorn nu, och man har ju hört om Onoff's svindlerier med garanti och extra avgifter.

Här är loggen från BlueScreenView:

Atikmdag.sys har alltid varit orsaken till krascharna, ända sen jag köpte datorn. Ska tydligen vara ett vanligt förekommande problem.
Citera
2010-12-09, 13:07
Medlem
560012563s avatar
För första gången har jag nu också fått bluescreens, som jag absolut inte har en aning vad de beror på. Det började imorse när jag märkte att datorn hade låst sig över natten, så jag var tvungen att resetta. Tänkte inte mer på det utan gick iväg nån timme och kom tillbaka och märkte att den låst sig igen. Därefter började BlueScreen att inträffa. Samtliga komponenter i datorn har jag haft ett rätt länge, det senaste jag bytt var grafikkortet för några veckor sedan, men allt har ju fungerat felfritt tills nu.

Efter BS, när jag kommer tillbaka till windows får jag meddelandet att "Windows har återställts efter en oväntad avstängning", och i probleminformationen står detta:

Jag har försökt googla felet, även sökt lite här på FB och det ska tydligen vara RAM eller grafikkortet som felar. Känns väldigt konstigt i så fall. Jag har 2x2gb corsair dominator-minnen och har aldrig haft problem med dessa, har inte ändrat några inställningar i BIOS med dom. Jag använde nyligen Memtest och hann komma till över 50% utan hittade fel, innan jag fick BlueScreen igen. Grafikkortet är ett EVGA GTX 460. Temperaturen på CPU och GPU är inte ovanligt hög heller.
Senast redigerad av 560012563 2010-12-09 kl. 13:14.
Citera
2010-12-09, 14:30
Medlem
560012563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 560012563
För första gången har jag nu också fått bluescreens, som jag absolut inte har en aning vad de beror på. Det började imorse när jag märkte att datorn hade låst sig över natten, så jag var tvungen att resetta. Tänkte inte mer på det utan gick iväg nån timme och kom tillbaka och märkte att den låst sig igen. Därefter började BlueScreen att inträffa. Samtliga komponenter i datorn har jag haft ett rätt länge, det senaste jag bytt var grafikkortet för några veckor sedan, men allt har ju fungerat felfritt tills nu.

Efter BS, när jag kommer tillbaka till windows får jag meddelandet att "Windows har återställts efter en oväntad avstängning", och i probleminformationen står detta:

Jag har försökt googla felet, även sökt lite här på FB och det ska tydligen vara RAM eller grafikkortet som felar. Känns väldigt konstigt i så fall. Jag har 2x2gb corsair dominator-minnen och har aldrig haft problem med dessa, har inte ändrat några inställningar i BIOS med dom. Jag använde nyligen Memtest och hann komma till över 50% utan hittade fel, innan jag fick BlueScreen igen. Grafikkortet är ett EVGA GTX 460. Temperaturen på CPU och GPU är inte ovanligt hög heller.

edit: Jag har nu efter enormt mycket sökande och knappande i kommandotolken, till typ 90%, hittat orsaken till mitt problem. Jag använder mobilt bredband, och tydligen är det mitt USB-modem som krånglar. Det är tydligen ett känt fel att E1820 modemet krånglar om man t.ex. har igång Utorrent och tankar i maxfart, vilket jag gjort i typ 36h, dock började som jag tidigare nämnt inte problemen förens imorse, konstigt nog.
Citera
2010-12-18, 12:13
Medlem
Randomones avatar
Har fått bluescreen 2 gånger denna morgon, fick det en gång igår sen har det aldrig hänt förut.
hjälp uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in