2012-06-12, 10:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Ja, det är bra att du rättar mig, jag är själv datatekniker men har inte grottat ner mig i såna djupa detaljer. Isåfall kan du duktigt mycket med dina kunskaper och erfarenheter medan jag tolkade info från wikipedia:

An operating system with support for the NX bit may mark certain areas of memory as non-executable. The processor will then refuse to execute any code residing in these areas of memory. The general technique, known as executable space protection, is used to prevent certain types of malicious software from taking over computers by inserting their code into another program's data storage area and running their own code from within this section; this is known as a buffer overflow attack.

Japp. Men du tolkar det lite fel bara. Läs det en gång till. Det står att en sådan attack kallas en buffer overflow attack. Men det står inte att NX förhindrar buffer overflow. Det står att NX (om den används rätt) kan förhindra att en buffer overflow används till en attack.

Man bör också tänka på att utan ASLR (Adress Space Layout Randomization) så är det "enkelt" att totalt gå förbi NX-skydd.

Men, öhm, vi börjar gå väldigt off topic nu
Citera
2012-06-12, 10:36
Medlem
Nochillss avatar
Jag tycker inte alls att detta är "off-topic".
Om du när är säkerhetsexpert så är du också medveten om att folk i allmänhet inte fattar hur farligt internet egentligen är? Att det inte går att helgardera sig mot yttre hot (rena Wilda Wästern i cyberspace) och att man måste lägga ner mycket tid på att söka igenom systemet.
Citera
2012-06-12, 10:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag tycker inte alls att detta är "off-topic".
Om du när är säkerhetsexpert så är du också medveten om att folk i allmänhet inte fattar hur farligt internet egentligen är? Att det inte går att helgardera sig mot yttre hot (rena Wilda Wästern i cyberspace) och att man måste lägga ner mycket tid på att söka igenom systemet.

Nej, jag vill INTE se på mig som säkerhetsexpert på det sätt som de flesta nog troligen tror att en "IT-säkerhetskonsult" arbetar.

Jag arbetar mer med att hjälpa företag med sina processer kring hur man HANTERAR säkerhet än den faktiskt tekniken bakom hur man faktiskt gör det. Allt ifrån "hur får vi våra anställda att förstår att det ÄR ett problem om de lånar ut sitt smarta kort och pin till en kollega för att kollegan skall kunna få iväg dokumenten till [nån myndighet]" till "Den 1/4-12 införs nya sekretesskrav kring hur en patients journaler skall hanteras, hur anpassar vi våra system och rutiner för detta?"

Eller sagt på ett annat sätt, vill man ha hjälp med att analysera kod eller utveckla säkerhetsprodukter, ring inte mig.

Så, off topic, tillbaka till bluescreens
Citera
2012-06-12, 10:56
Medlem
Screenshots avatar
Okej, tog bort skiten :P
Senast redigerad av Screenshot 2012-06-12 kl. 11:09.
Citera
2012-06-12, 10:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screenshot
Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\061212-38610-01.dmp
C:\Users\1337win\AppData\Local\Temp\WER-86970-0.sysdata.xml

Vad för fel?

Utan de filerna är det helt omöjligt att ens spekulera. Den info du ger oss beskriver inte felet.

(Du bör inte ge .dmp filen till någon som du inte litar på. Den kan innehålla information som du inte vill skall komma ut )
Senast redigerad av EckiEcki 2012-06-12 kl. 11:01.
Citera
2012-06-13, 17:36
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Hade du ESD-hand/arm-band när du satt ihop din burk?

Japp. Var väldigt noga med det, men man vet väl aldrig... Jag kan bara gissa, efter allt fixande och felsökande, att det är SSDn som är konstig.... eller att moderkortet skadats på något sätt. Men sånt ser man ju inte...

Nästa steg är väl att installera operativsystemet på en annan hårddisk, kanske den mekaniska jag just nu använder till lagring. Eller måste den vara helt tom innan jag installerar OP?

Om inte det funkar får jag väl skicka in allt på fabriksgarantin..
Citera
2012-06-13, 20:22
Medlem
Nochillss avatar
Jag har aldrig använt något ESD-armband för att montera mina egna system och det har alltid gått bra. Det räcker att ta fast i något som ej har ström i sig tex ett element eller datorchassiet utan strömkabel i, fast det får man inte göra som professionell
De gånger som det gått mindre bra har varit då PSU levererar felaktig spänning på någon lina och kortsluter moderkortet eller processorn, eller båda och.
Citera
2012-06-13, 21:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Jag har aldrig använt något ESD-armband för att montera mina egna system och det har alltid gått bra. Det räcker att ta fast i något som ej har ström i sig tex ett element eller datorchassiet utan strömkabel i, fast det får man inte göra som professionell
De gånger som det gått mindre bra har varit då PSU levererar felaktig spänning på någon lina och kortsluter moderkortet eller processorn, eller båda och.
Jag måste erkänna att jag aldrig någonsin använt ESD-band och jag har skruvat med massvis med datorer genom åren utan att något hänt.
Min teori är helt enkelt den att vissa är mer lagda åt att samla på sig statisk elektricitet än andra, vilket inte är baserat på något alls förutom en vild gissning.
Citera
2012-06-14, 11:14
Medlem
Nochillss avatar
MondoBizarro: Men du jordar väl dig alltid innan du installerar?
Citera
2012-06-14, 21:37
Medlem
lollan55s avatar
Jo, jag får en helt random blue screen of death. Det kan ta 2 minuter efter uppstart av datorn, eller flera timmar. Men den kommer, och det är jävligt irriterande. Jag har ingen aning om hur man fixar detta eller om det är hårdvara-fel eller programvara-fel men jag skulle gissa på att det är programvaran som spökar. Detta är felet som uppstår:

Citat:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Technical information:
***STOP: 0x00000050 (0xFFFFF8A00A1F6000, 0x0000000000000000, 0xFFFFF8000353C089, 0
x0000000000000000

Colleting data for crash dump ...
Initializing disk for crash dump ...
Beginning dump of physical memory.
Dumping physical memory to disk: 100
Physical memory dump complete.
Contact your system admin or technical support group for further assistance.
Jag har inte nyligen installerat ny hårdvara, med där emot började problemet när jag installerade ett nytt spel, men jag tvekar på det är det som är problemet. För Blue Screen kommer även när spelet inte är igång. Jag behöver verkligen hjälp med detta, tack!
Citera
2012-06-14, 21:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollan55
men jag skulle gissa på att det är programvaran som spökar. Detta är felet som uppstår:

Nej, det är oftast ett hårdvaruproblem.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc957625.aspx
Citera
2012-06-14, 23:16
Medlem
BSOD Bccode 116. Ny dator med grafikkortsproblem

Hejsan jag har nyligen köpt delar för min nya dator (mitt första bygge) och tillslut hunnit installerat allting tills jag idag hade installerat nya grafik-drivrutiner samt program som Steam, Skype. När jag väl skulle börja starta ett spel så fryser skärmen och jag får en s.k. "blue screen" och därefter kan jag inte starta datorn på ett annat sätt än Felsäkert läge. Och där får jag då upp en ruta som säger att jag har fått en BCCode 116.

Såhär ser det ut:

BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8003A55010
BCP2: FFFFF88003AE769C
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002

Det här var det jag köpte:

MSI Z77A-G43 ATX

1TB Seagate Barracuda 7200rpm

Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)

Cooler Master TX3 EVO

KFA2 GeForce GTX 570 EX OC MDT X4 1280MB

ESD-armband för montering av dator

Cooler Master Elite 430 Svart

Antec VP550P 550W
DVD±RW Samsung 22X DL RETAIL Svart/Silver/Beige

Har ni någon uppfattning om vad som är felet? Jag har nu sökt efter en lösning och överallt står det att det har något med grafikkortets drivrutiner (dock vet jag inte om detta är sant. Jag har prövat att ta bort alla nyinstallerade drivrutiner samt anti-virusprogram för att sedan ominstallera det men utan verkan.

Uppskattar verkligen all hjälp som ni kan bistå med!

Mvh,

/Carnelian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in