2012-06-09, 16:23
Medlem
blue screen

tja, fick en sån där blue screen men förstår ingenting. Startade om datorn och den funkar, vill bara veta vad felet är.

BILD
Citera
2012-06-09, 16:25
Medlem
Maxthons avatar
Troligtvis porrsurfat för mycket..

Men sån där kan komma med jämna mellanrum om man har otur men har aldrig varit nåt stort problem för mig.
Citera
2012-06-09, 16:34
Medlem
Ibland får man aldrig någon riktig förklaring till varför man får BSOD - Blues Screen Of Death. Men ofta är det en felräkning i processorn eller överbelastning.
Citera
2012-06-09, 17:31
Medlem
EckiEckis avatar
Felmeddelandet är ju ganska solklart. En drivrutin till någon hårdvara hanterar inte strömsparlägen på rätt sätt.

VILKEN drivrutin det dock är kan man inte få reda på utan att läsa in dumpfilen i en debugger och börja felsöka.
Citera
2012-06-11, 17:19
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Hej, nu fick jag BSOD med felkoden f4000 (eller ngt i den stilen) igen. Vad gjorde jag? Pratade på Skype och läste i Gmail.

Jag har testat det mesta (inklusive "blåsning"): Vad rekommenderar ni nu?
Har fått många olika BSOD från byggstart (för några månader sedan) trots hög försiktighet vid bygget.

Vad är värt att skicka iväg?
Har fabriksgaranti på 36 månader på komponentern, och anser mig inte orsakat felet själv. Så what the hell... inga utvägar kvar.

Med vänlig hälsning, i hopp om svar från en räddare i nöden.
//Methone

Bump
Citera
2012-06-12, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Bump
Hade du ESD-hand/arm-band när du satt ihop din burk?
Citera
2012-06-12, 09:09
Medlem
Nochillss avatar
Alltid när jag har fått BSOD så har nåt allvarligt virus stökat om ordentligt i registret.

Annars brukar jag få "den mildare varianten" då skärmen släcks av och på och flimrar.
Ta för vana att söka igenom varje vecka med anti-virus, spyware och anti-trojan program!
Citera
2012-06-12, 09:19
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
tja, fick en sån där blue screen men förstår ingenting. Startade om datorn och den funkar, vill bara veta vad felet är.

BILD

Jag tänker mig att processorns kernelkärna uppfattar virushotet och stänger av sig självt för att förhindra att processorn överbelastas/förstörs.
Både Intel och AMD har satsat stort på att göra det inbyggda skyddet från virus och malwarehot så beständigt som möjligt. Något som jag har märkt de senaste åren är att diverse hot på nätet bara blir fler och mer avancerade så man måste vara observant som användare.
Senast redigerad av Nochills 2012-06-12 kl. 09:21.
Citera
2012-06-12, 09:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag tänker mig att processorns kernelkärna uppfattar virushotet och stänger av sig självt för att förhindra att processorn överbelastas/förstörs.
Både Intel och AMD har satsat stort på att göra det inbyggda skyddet från virus och malwarehot så beständigt som möjligt. Något som jag har märkt de senaste åren är att diverse hot på nätet bara blir fler och mer avancerade så man måste vara observant som användare.

Det finns ingen "Kernelkärna" i nån processor. Inte heller finns det något "skydd" mot virus och liknande i processorerna med undantag för NX-flaggorna.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga?
Citera
2012-06-12, 09:59
Medlem
Nochillss avatar
Ja just det, det är inte processorns kernel men "kärna"/kärnor".

Kernel är beståndsdelen i OS som systemet anropar för att exkevera instruktioner.
Det är sant att NX förhindrar "buffer overflow" som ger minnesproblem.

Vad har Eckiecki själv för erfarenhet av virus-utrotning?
Citera
2012-06-12, 10:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är sant att NX förhindrar "buffer overflow" som ger minnesproblem.

Vad har Eckiecki själv för erfarenhet av virus-utrotning?

NX förhindrar inte alls buffer overflow. Däremot kan du se till att du inte kan _exekvera_ data som finns i de minnesareor du försöker utnyttja via en BO.

Erfarenhet? Ptja, snart 35 år som datoranvändare, tio år som egen konsult inom nätsäkerhet och ett antal föreläsningar i diverse sammanhang.
Ja, jag är en gammal jävel.
Citera
2012-06-12, 10:16
Medlem
Nochillss avatar
Ja, det är bra att du rättar mig, jag är själv datatekniker men har inte grottat ner mig i såna djupa detaljer. Isåfall kan du duktigt mycket med dina kunskaper och erfarenheter medan jag tolkade info från wikipedia:

An operating system with support for the NX bit may mark certain areas of memory as non-executable. The processor will then refuse to execute any code residing in these areas of memory. The general technique, known as executable space protection, is used to prevent certain types of malicious software from taking over computers by inserting their code into another program's data storage area and running their own code from within this section; this is known as a buffer overflow attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in