2012-09-10, 21:57
Medlem
JAGHARSTYRKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Nu tycker jag också det. Jag får gå och ställa mig i skamvrån en stund.

Har du ett ljudkort installerat, eller kör du med moderkortets ljud? Prova att inaktivera ditt ljud via Bios eller enhetshanteraren.
Har nu inaktiverat ljudkortet och fick bluescreenen när jag spelade musik (via grafikkortets hdmi)

Nu är jag fan förbannad!
Citera
2012-09-10, 22:59
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAGHARSTYRKAN
Har nu inaktiverat ljudkortet och fick bluescreenen när jag spelade musik (via grafikkortets hdmi)

Nu är jag fan förbannad!

Hm, nu är jag osäker, men jag tror att du måste inaktivera det också för att se om problemet beror på ljudet.
Citera
2012-09-11, 16:46
Medlem
JAGHARSTYRKANs avatar
Inaktiverade ljudkorten och det funka en stund..
Men tillslut så fick jag bluescreen!

Men med en ny felkod: 0x0000001a

Vad göra?
Citera
2012-09-12, 10:23
Bannlyst
Citat:

Vad göra?

Vad betyder den felkoden? Jag antar att du har googlat eller kollat på Microsofts sida....
Citera
2012-09-12, 12:16
Medlem
Porthoss avatar
Citat:

Vad göra?

0x0000001a indikerar ett fel i minnehanteringen.

En sak du kan testa är att gå in i Bios och verifiera att du har rätt inställningar (både strömstyrka och timing) för dina minnen. Detta kan jag inte hjälpa dig med, men du bör ha en manual för ditt moderkort och vad minnena beträffar får du googla tillverkare och modell om du inte har instruktioner för dem hemma.

Känner att jag har tappat greppet lite om vad du har provat för åtgärder.
Har du fler än en minnessticka i datorn? Prova att ta ut dem en och en och se om det hjälper.
Citera
2012-09-13, 09:41
Medlem
JAGHARSTYRKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
0x0000001a indikerar ett fel i minnehanteringen.

En sak du kan testa är att gå in i Bios och verifiera att du har rätt inställningar (både strömstyrka och timing) för dina minnen. Detta kan jag inte hjälpa dig med, men du bör ha en manual för ditt moderkort och vad minnena beträffar får du googla tillverkare och modell om du inte har instruktioner för dem hemma.

Känner att jag har tappat greppet lite om vad du har provat för åtgärder.
Har du fler än en minnessticka i datorn? Prova att ta ut dem en och en och se om det hjälper.
Har testat minnena med mem86+, har testat grafikkortet med lknande program, har testat hårddisk, har installerat om windows 3 ggr, har kontrollerat att allt sitter som dom ska, har ändrat frekvenserna på minnen i bios och även checkat de du sa..
Men nu kör jag med en minnessticka i taget och det verkar fungera.. (har testat med båda minnesstickorna i båda minnesslotarna)
Är det moderkortet som strular?
Citera
2012-09-13, 10:24
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Har testat minnena med mem86+, har testat grafikkortet med lknande program, har testat hårddisk, har installerat om windows 3 ggr, har kontrollerat att allt sitter som dom ska, har ändrat frekvenserna på minnen i bios och även checkat de du sa..
Men nu kör jag med en minnessticka i taget och det verkar fungera.. (har testat med båda minnesstickorna i båda minnesslotarna)
Är det moderkortet som strular?

Lite osäker på vad det sista du skrev betyder. Har du alltså testat om det spelar någon roll vilken minnessticka du använder, och på vilken plats? Om det inte spelar någon roll, om du kan byta stickor och platser hej vilt så börjar det se ut som om det är antingen ditt moderkort eller din processor som är boven. Det bästa vore att ta med dina minnen till en annan datorn, peta i dem där och se vad som händer.
Citera
2012-09-13, 16:58
Medlem
Kurtfans avatar
Jag har en datorn som ger bluescreen ganska direkt när man kommer in i Windows 7 skrivbord. Jag har installerat om OSet flera gånger och provat olika hårddiskar.

Jag misstänker att något är fel med ramminnet och timingen. Men har ingen aning om vad jag borde ställa in för att det ska bli rätt. Jag har 1 ramsticka på 4GB 1333MHz, jag har provat den i båda slotsen på moderkortet men samma problem på båda.

Jag har flashat bios till senaste firmwaret.

Har slut på idéer vad jag ska göra, någon här som vet något? Håller på att bli tokig.

edit:
ASUS M4A78LT-M LE
AMD Athlon II X2 250
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz
Citera
2012-09-13, 21:53
Medlem
Blue screen, avstängningar och frysningar - vad göra?

Försök att ha överseende med att mina datorkunskaper är begränsade, därav frågandet.

Problemet: Min dator kan när som helst få för sig att lägga ner, antingen genom att visa en blue screen och startas om, enbart startas om eller genom frysningar som enbart kan upphöras genom en knappavstängning. Det går segare att visa videos också - det hackar rätt så flitigt när man anger högsta kvaliteten på filmklipp på Youtube.

Mina teorier kring vad problemet kan vara: Laddade ner en musikfil från en viss fildelningssajt och den gick inte att spela i VLC. Laddade under de närliggande dagarna också ner Skype samt försökte uppdatera Flashplayer och Java via resp. programs officiella hemsidor.

Mina åtgärder: Har kört Startreparation de få gånger som Windows föreslagit det då datorn startas om (oftast rekommenderas man bara att starta normalt igen och föreslår olika felsäkra lägen), skannat datorn fullständigt med Microsoft Security Essentials samt raderat musikfilen från BitComet och avinstallerat Skype. Körde sedan Diskrensning för att få bort filer.

Hur mycket ute och cyklar är jag? Finns det något annat som jag borde testa?
Citera
2012-09-13, 22:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasil
Försök att ha överseende med att mina datorkunskaper är begränsade, därav frågandet.

Problemet: Min dator kan när som helst få för sig att lägga ner, antingen genom att visa en blue screen och startas om, enbart startas om eller genom frysningar som enbart kan upphöras genom en knappavstängning. Det går segare att visa videos också - det hackar rätt så flitigt när man anger högsta kvaliteten på filmklipp på Youtube.

Mina teorier kring vad problemet kan vara: Laddade ner en musikfil från en viss fildelningssajt och den gick inte att spela i VLC. Laddade under de närliggande dagarna också ner Skype samt försökte uppdatera Flashplayer och Java via resp. programs officiella hemsidor.

Mina åtgärder: Har kört Startreparation de få gånger som Windows föreslagit det då datorn startas om (oftast rekommenderas man bara att starta normalt igen och föreslår olika felsäkra lägen), skannat datorn fullständigt med Microsoft Security Essentials samt raderat musikfilen från BitComet och avinstallerat Skype. Körde sedan Diskrensning för att få bort filer.

Hur mycket ute och cyklar är jag? Finns det något annat som jag borde testa?
Eftersom du frågar så vänligt och framförallt utförligt ska jag försöka gissa lite.
Jag tror nämligen att den där filen är orelaterad till dina problem, för det låter som klassisk överhettning.
Är det en bärbar dator? Hör du att fläkten går? Är det en stationär dator? Samma sak där, låter den lika mycket som förut?

Det absolut vanligaste är att damm tar sig in på fel ställen och samlar sig i fläktar, vilket gör att det antingen går trögare och inte kan kyla lika bra eller stannar helt och inte kyler alls.
Det KAN gå att peta igång fläktar på laptops, jag gjorde det häromdan med en laptop där fläkten inte gick alls, men med lite handpåläggning funkar lika bra igen.

Funkar inte något av detta så hör av dig igen.
Citera
2012-09-14, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Jag har en datorn som ger bluescreen ganska direkt när man kommer in i Windows 7 skrivbord. Jag har installerat om OSet flera gånger och provat olika hårddiskar.

Jag misstänker att något är fel med ramminnet och timingen. Men har ingen aning om vad jag borde ställa in för att det ska bli rätt. Jag har 1 ramsticka på 4GB 1333MHz, jag har provat den i båda slotsen på moderkortet men samma problem på båda.

Jag har flashat bios till senaste firmwaret.

Har slut på idéer vad jag ska göra, någon här som vet något? Håller på att bli tokig.

edit:
ASUS M4A78LT-M LE
AMD Athlon II X2 250
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz

Jag tycker du ska prova att uppdatera drivrutiner till bla grafikkort.
Citera
2012-09-14, 09:50
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Jag tycker du ska prova att uppdatera drivrutiner till bla grafikkort.

Nuvarande status på mitt problem:

Jag installerade en ren kopia av windows 7, samt kopplade bort allt icke nödvändigt som den extra HDDn, CD-läsaren och grafikkortet.

Sedan installerade jag senaste drivrutiner för moderkortet samt uppdaterade windows. Sedan flöt allt perfekt. Har kört prime95 med stresstest hela natten utan minsta problem. Klockinställningar på ram och processor hade jag inställt på original.

Så du kan man anta att det fungerar, men jag känner på mig att den kommer börja krångla igen. Uppdaterar här isfl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in