Citat:
Ursprungligen postat av partyM
Ontopic, hur friterar jag dom? Vilken värme och hur länge ska dom vara i, måste ni veta vad för sorter och vilken masking jag har eller är det samma på alla? Tacksam för svar, tänkte köra en flötig frukost =)
Det finns ett enkelt sätt och ett lite mer komplicerat. Jag har lämnat ut det senare vid några tillfällen här på forumet. Det ser ut så här:
Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.
Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.
Arbetsgång:
1. Skala och skär potatisen till önskad form.
2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.
3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.
4. Koka potatisen på låg värme tills de är mjuka.
5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!).
6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 160 grader. De bör inte få någon direkt färg. Efter en 10 minuters viloperiod i frysen (!) så kör man på ca 10-15 minuter i 180 grader tills pommesarna är vackert gyllenbruna.
7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.
8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr.
~Paul~