Citat:
Ursprungligen postat av partyM
Ontopic, hur friterar jag dom? Vilken vrme och hur lnge ska dom vara i, mste ni veta vad fr sorter och vilken masking jag har eller r det samma p alla? Tacksam fr svar, tnkte kra en fltig frukost =)
Det finns ett enkelt stt och ett lite mer komplicerat. Jag har lmnat ut det senare vid ngra tillfllen hr p forumet. Det ser ut s hr:
Till att brja med s br man se till att vlja rtt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmn sikt att potatisen br vara av den fasta sorten. Men p senare tid vljer fler och fler kockar att i stllet anvnda sig av sorter med mjukare ktt som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.
Dessa sorter fr efter frvllande en uppluckrad yta som befrmjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna r hrligt mjuka p insidan.
Arbetsgng:
1. Skala och skr potatisen till nskad form.
2. Sklj dem i rinnande vatten och lt dem ligga dr i ca en h.
3. Hll ut vattnet och upprepa punkt 2.
4. Koka potatisen p lg vrme tills de r mjuka.
5. Hll av och torka med en duk eller liknande samt stll dem i frysen i ca h (!).
6. Hetta upp olja (helst jordnts) och fritera frst i 160 grader. De br inte f ngon direkt frg. Efter en 10 minuters viloperiod i frysen (!) s kr man p ca 10-15 minuter i 180 grader tills pommesarna r vackert gyllenbruna.
7. Lgg de frdiga pommesarna p ett hushllspapper en stund s de droppar av.
8. Lgg dem i en skl, salta och slunga dem ngra ggr.
~Paul~