• 1
  • 2
2008-05-04, 09:17
Bannlyst
Ontopic, hur friterar jag dom? Vilken vrme och hur lnge ska dom vara i, mste ni veta vad fr sorter och vilken masking jag har eller r det samma p alla? Tacksam fr svar, tnkte kra en fltig frukost =)
Citera
2008-05-04, 09:18
Medlem
manodepressivs avatar
Jag friterar pommes vid 180 grader. Du ser nr de r klara.
Citera
2008-05-04, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Jag friterar pommes vid 180 grader. Du ser nr de r klara.

Samma som h*n.
Glm dock inte att salta pommesen precis nr den r frdig.
Lt rinna av och skaka bort verfldigt salt.
Citera
2008-05-04, 09:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyM
Ontopic, hur friterar jag dom? Vilken vrme och hur lnge ska dom vara i, mste ni veta vad fr sorter och vilken masking jag har eller r det samma p alla? Tacksam fr svar, tnkte kra en fltig frukost =)
Det finns ett enkelt stt och ett lite mer komplicerat. Jag har lmnat ut det senare vid ngra tillfllen hr p forumet. Det ser ut s hr:

Till att brja med s br man se till att vlja rtt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmn sikt att potatisen br vara av den fasta sorten. Men p senare tid vljer fler och fler kockar att i stllet anvnda sig av sorter med mjukare ktt som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.

Dessa sorter fr efter frvllande en uppluckrad yta som befrmjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna r hrligt mjuka p insidan.

Arbetsgng:

1. Skala och skr potatisen till nskad form.

2. Sklj dem i rinnande vatten och lt dem ligga dr i ca en h.

3. Hll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Koka potatisen p lg vrme tills de r mjuka.

5. Hll av och torka med en duk eller liknande samt stll dem i frysen i ca h (!).

6. Hetta upp olja (helst jordnts) och fritera frst i 160 grader. De br inte f ngon direkt frg. Efter en 10 minuters viloperiod i frysen (!) s kr man p ca 10-15 minuter i 180 grader tills pommesarna r vackert gyllenbruna.

7. Lgg de frdiga pommesarna p ett hushllspapper en stund s de droppar av.

8. Lgg dem i en skl, salta och slunga dem ngra ggr.

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:36
Bannlyst
Gr det med vanlig matolja?
Citera
2008-05-04, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Gr det med vanlig matolja?
Ja

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja

~Paul~

Tack s mycket, men jag har redan frdiga pommes som jag ska hlla i, frsta gngen jag gr detta. Hur mycket behver man?
Citera
2008-05-04, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns ett enkelt stt och ett lite mer komplicerat. Jag har lmnat ut det senare vid ngra tillfllen hr p forumet. Det ser ut s hr:

Till att brja med s br man se till att vlja rtt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmn sikt att potatisen br vara av den fasta sorten. Men p senare tid vljer fler och fler kockar att i stllet anvnda sig av sorter med mjukare ktt som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.

Dessa sorter fr efter frvllande en uppluckrad yta som befrmjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna r hrligt mjuka p insidan.

Arbetsgng:

1. Skala och skr potatisen till nskad form.

2. Sklj dem i rinnande vatten och lt dem ligga dr i ca en h.

3. Hll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Koka potatisen p lg vrme tills de r mjuka.

5. Hll av och torka med en duk eller liknande samt stll dem i frysen i ca h (!).

6. Hetta upp olja (helst jordnts) och fritera frst i 160 grader. De br inte f ngon direkt frg. Efter en 10 minuters viloperiod i frysen (!) s kr man p ca 10-15 minuter i 180 grader tills pommesarna r vackert gyllenbruna.

7. Lgg de frdiga pommesarna p ett hushllspapper en stund s de droppar av.

8. Lgg dem i en skl, salta och slunga dem ngra ggr.

~Paul~

Lgg ner de pompsa, verarbetade svaren.
H*n ska gra en "fltig frukost" inte tillreda en nobelmiddag.

Vem tror du lgger ner flera timmar fr att fritera ngra pommes frites klockan 9:30 en sndagmorgon?
Citera
2008-05-04, 09:46
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Vem tror du lgger ner flera timmar fr att fritera ngra pommes frites klockan 9:30 en sndagmorgon?

Efter att ha lst ett bra recept: jag.

Har det dr med att lgga dem i frysen med strkelsens beteende att gra?
Citera
2008-05-04, 09:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack s mycket, men jag har redan frdiga pommes som jag ska hlla i, frsta gngen jag gr detta. Hur mycket behver man?
OK, d frstr jag lite bttre . Hll ca 3-4 cm olja i en gryta, hetta upp oljan (gr ett prov genom att slnga i en pommes. Brjar det skumma och sjuda runt den s r oljan upphettad) och lgg i pommesarna. Fritera tills de fr en vacker gyllene frg. Lt droppa av p ett hushllspapper, lt vila en stund och salta sedan.

Glm inte kvar oljan p spisplattan, den kan brja brinna! Ha ett grytlock till hands om du skulle behva kvva elden. Gr aldrig detta med vatten! Det reagerar med den heta oljan och sprutar upp rtt p dig!!

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Lgg ner de pompsa, verarbetade svaren.
H*n ska gra en "fltig frukost" inte tillreda en nobelmiddag.

Om du lser mitt frsta inlgg s ser du att jag skriver att det finns tv stt, ett enkelt och ett mer komplicerat. Eftersom andra medlemmar redan hade presenterat det enkla sttet s tyckte jag att det kunde vara p sin plats att ta upp det lite svrare. Det r sedan upp till var och en att vlja metod .

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Efter att ha lst ett bra recept: jag.

Har det dr med att lgga dem i frysen med strkelsens beteende att gra?
Den kalla potatisen som senare placeras i den heta oljan reagerar p s vis att det omedelbart bildas en skorpa som skyddar det mjuka inre.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in