• 1
  • 2
2008-05-04, 09:17
Bannlyst
Ontopic, hur friterar jag dom? Vilken värme och hur länge ska dom vara i, måste ni veta vad för sorter och vilken masking jag har eller är det samma på alla? Tacksam för svar, tänkte köra en flötig frukost =)
Citera
2008-05-04, 09:18
Medlem
manodepressivs avatar
Jag friterar pommes vid 180 grader. Du ser när de är klara.
Citera
2008-05-04, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Jag friterar pommes vid 180 grader. Du ser när de är klara.

Samma som h*n.
Glöm dock inte att salta pommesen precis när den är färdig.
Låt rinna av och skaka bort överflödigt salt.
Citera
2008-05-04, 09:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyM
Ontopic, hur friterar jag dom? Vilken värme och hur länge ska dom vara i, måste ni veta vad för sorter och vilken masking jag har eller är det samma på alla? Tacksam för svar, tänkte köra en flötig frukost =)
Det finns ett enkelt sätt och ett lite mer komplicerat. Jag har lämnat ut det senare vid några tillfällen här på forumet. Det ser ut så här:

Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.

Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.

Arbetsgång:

1. Skala och skär potatisen till önskad form.

2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.

3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Koka potatisen på låg värme tills de är mjuka.

5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!).

6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 160 grader. De bör inte få någon direkt färg. Efter en 10 minuters viloperiod i frysen (!) så kör man på ca 10-15 minuter i 180 grader tills pommesarna är vackert gyllenbruna.

7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.

8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr.

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:36
Bannlyst
Går det med vanlig matolja?
Citera
2008-05-04, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Går det med vanlig matolja?
Ja

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja

~Paul~

Tack så mycket, men jag har redan färdiga pommes som jag ska hälla i, första gången jag gör detta. Hur mycket behöver man?
Citera
2008-05-04, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns ett enkelt sätt och ett lite mer komplicerat. Jag har lämnat ut det senare vid några tillfällen här på forumet. Det ser ut så här:

Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.

Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.

Arbetsgång:

1. Skala och skär potatisen till önskad form.

2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.

3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Koka potatisen på låg värme tills de är mjuka.

5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!).

6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 160 grader. De bör inte få någon direkt färg. Efter en 10 minuters viloperiod i frysen (!) så kör man på ca 10-15 minuter i 180 grader tills pommesarna är vackert gyllenbruna.

7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.

8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr.

~Paul~

Lägg ner de pompösa, överarbetade svaren.
H*n ska göra en "flötig frukost" inte tillreda en nobelmiddag.

Vem tror du lägger ner flera timmar för att fritera några pommes frites klockan 9:30 en söndagmorgon?
Citera
2008-05-04, 09:46
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Vem tror du lägger ner flera timmar för att fritera några pommes frites klockan 9:30 en söndagmorgon?

Efter att ha läst ett bra recept: jag.

Har det där med att lägga dem i frysen med stärkelsens beteende att göra?
Citera
2008-05-04, 09:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack så mycket, men jag har redan färdiga pommes som jag ska hälla i, första gången jag gör detta. Hur mycket behöver man?
OK, då förstår jag lite bättre . Häll ca 3-4 cm olja i en gryta, hetta upp oljan (gör ett prov genom att slänga i en pommes. Börjar det skumma och sjuda runt den så är oljan upphettad) och lägg i pommesarna. Fritera tills de får en vacker gyllene färg. Låt droppa av på ett hushållspapper, låt vila en stund och salta sedan.

Glöm inte kvar oljan på spisplattan, den kan börja brinna! Ha ett grytlock till hands om du skulle behöva kväva elden. Gör aldrig detta med vatten! Det reagerar med den heta oljan och sprutar upp rätt på dig!!

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Lägg ner de pompösa, överarbetade svaren.
H*n ska göra en "flötig frukost" inte tillreda en nobelmiddag.

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag skriver att det finns två sätt, ett enkelt och ett mer komplicerat. Eftersom andra medlemmar redan hade presenterat det enkla sättet så tyckte jag att det kunde vara på sin plats att ta upp det lite svårare. Det är sedan upp till var och en att välja metod .

~Paul~
Citera
2008-05-04, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Efter att ha läst ett bra recept: jag.

Har det där med att lägga dem i frysen med stärkelsens beteende att göra?
Den kalla potatisen som senare placeras i den heta oljan reagerar på så vis att det omedelbart bildas en skorpa som skyddar det mjuka inre.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in