Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-04, 17:39
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Jo men tanken är ju att du skaffar sedlar med lite värde, har inget bra exempel, men tänk typ italienska lire i lämplig storlek för att göra en svensk 50-lapp el liknande (men de har väl euro där numera, men du fattar vad jag menar) sedan bleka bort trycket och trycka dit en svensk peng istället.

Edit 2: Thailänska baht kanske? Jag vet inte hur stora de sedlarna är?

Ang vattenstämpeln, så finns den givetvis kvar, men om någon granskar sedeln så noga så är du nog rökt i vilket fall, och i en mörk klubblokal etc så har jag svårt att tro att man kollar efter vattenstämplar på småpengar, däremot så är ju papperskänslan viktig. Sedan vet jag ju att vanliga vattenstämplar ibland kan ha blivit lite misshandlade av en tvättmaskin eller liknande så att man kan se att de finns där, men knappast tyda dem.

Det gäller som sagt att hitta ett land med en lämplig valuta, mest i formatet och med lågt värde för att göra fina egna 50 och 100 lappar. Om någon gnäller när man betalar med dem, så är det ju bara att envist påstå att man själv fått den i växel nyligen, och sedan se lite allmänt förvirrad ut.

Edit: Min fråga ang om det är möjligt att bleka bort trycket kvarstår.

/F

Isåfall skall du köra på US-dollar då alla deras sedlar är lika stora. Dock så har du kvar vattenstämpel samt säkerhetstråd på de nyare sedlarna. Ja, det går att bleka sedlar. Har för mig att jag t.o.m. har sett sådana förfalskningar. Om jag kommer ihåg rätt så påverkas dock pappret rätt så mycket, detta borde dock kunna frångås?

Mitt tips då är att införskaffa ett gäng en-dollarsedlar. Blek dessa och tryck sedan t.ex. 50-dollars ovanpå av modell äldre. Bara en ca. 10 år sedan då dessa inte ens hade säkerhetstråd.
Citera
2008-05-04, 17:40
Medlem
boks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Så svårt var det.

Utskriven
http://i31.tinypic.com/178q3c.jpg

Inscannad
http://i32.tinypic.com/ot45qx.jpg

Vilken scanner och printer har du då?
Citera
2008-05-04, 17:44
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bok
Vilken scanner och printer har du då?

Inget avancerat.

Epson Perfection 4990 Photo

HP Color LaserJet 1600

Om man nu skulle ha en top of the line-scanner och skrivare kan man säkerligen åstadkomma betydligt bättre resultat.
Citera
2008-05-04, 17:44
Medlem
ETHELs avatar
Kan man inte köpa "bomullspapper" i a4 någonstans ute i vilda nätet tror ni?

Edit:

Svenskt Arkiv
# Svenskt Arkiv tillverkas av 100% lump (bomull/linne) och är avsett för handlingar som skall arkiveras under längre tid. Upfyller ISO-standard 11108 (arkivbeständigt). dvs det är starkare och tål mer hantering än andra åldersbeständiga papperVattenmärke med texten "Svenskt Arkiv", ytvikten, brukets namn och tillverkningsår.
# Svenskt Arkiv är avsett för utskrift och kopiering i bläckstråle- och laserskrivare.
# Klorfritt.

Typ något sådant, fast utan vattenmärket.

http://www.primefinepaper.com/prime_archival_sv.asp
Senast redigerad av ETHEL 2008-05-04 kl. 17:50.
Citera
2008-05-04, 17:46
Bannlyst
Euro verkar vara mycket lättare att förfalska om dom nu ser ut som på den här bilden:

http://www.bundesbank.de/bargeld/images/banknoten/200euro_vs_709x364.jpg
http://www.bundesbank.de/bargeld/images/banknoten/200euro_rs_709x364.jpg

Eller är det där gamla sedlar ?
Har dom också nån form av metallremsa ?
Citera
2008-05-04, 17:50
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETHEL
Kan man inte köpa "bomullspapper" i a4 någonstans ute i vilda nätet tror ni?

Edit:

Svenskt Arkiv
# Svenskt Arkiv tillverkas av 100% lump (bomull/linne) och är avsett för handlingar som skall arkiveras under längre tid. Upfyller ISO-standard 11108 (arkivbeständigt). dvs det är starkare och tål mer hantering än andra åldersbeständiga papperVattenmärke med texten "Svenskt Arkiv", ytvikten, brukets namn och tillverkningsår.
# Svenskt Arkiv är avsett för utskrift och kopiering i bläckstråle- och laserskrivare.
# Klorfritt.

Går säkert att skaffa liknande, annars skulle jag tro att man kan tillverka liknande papper själv. Vad man också bör tänka på är att "vanligt" papper reagerar (lyser) under UV-lampor vilket är en av många anledningar till att falska sedlar avslöjas i daglighandeln.

Om man lyckas komma undan detta så är man en god bit på väg i sitt tryckande.
Citera
2008-05-04, 17:51
Medlem
boks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Euro verkar vara mycket lättare att förfalska om dom nu ser ut som på den här bilden:

På den första bilden ser du nere i högra hörnet hologrammet med texten "200" på, redan det blir ju svårt att förbigå om du skall förfalska Euro-sedlar!
Citera
2008-05-04, 17:52
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren

Euron skulle jag absolut inte ge mig på om jag var en glad "hobbyförfalskare". Även om det finns flera bra förfalskningar i omlopp skulle jag säga att det är en av de svåraste sedlarna att förfalska.

Flera säkerhetsdetaljer som är mycket svåra att återskapa.
Citera
2008-05-04, 17:53
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
På den första bilden ser du nere i högra hörnet hologrammet med texten "200" på, redan det blir ju svårt att förbigå om du skall förfalska Euro-sedlar!

Baksidans 200-tryck är samma. Skiftar från en ljusare lilaton till en mörkare när man vickar på sedeln.
Citera
2008-05-04, 17:53
Medlem
ETHELs avatar
Citat:

Hologram är svårt att förfalska ordentligt, men man kollar ju bara om det glimtar lite och är 3D när man kollar om sedeln är äkta. Ett sådant förenklat hologram skulle nog inte vara så svårt att sätta dit.
Citera
2008-05-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Är det någon här som har skrivit ut sedlar och sedan handlat för dessa? inte för att jag tänkt göra det men är lite nyfiken.
Check and clear, på högstadiet. 20 lappar, och i mindre utsträckning 50-lappar.
Fungerade på McDonalds, i korvmojen, och på en pizzeria. Vad vi gjorde var att skrynkla ihop dem, kanske inte så mycket så färgen försvinner i skarvarna, men så att det inte kändes att det var tryckt på vanligt A4. Skrivaren använde vi i skolan.
Citera
2008-05-04, 22:20
Medlem
woofers avatar
Man lär sig rätt fort att känna skillnad på papperskvalitén på sedlar när man hanterar stora mängder. hundra och femhundrasedal skulle jag nog inte ha något större problem att avslöja oavsett hur slitna dom är. Det jag kollar efter på en femhundrasedel för att verifiera äktheten är papperskvalitet och att det upphöjda relieftrycket finns. Först om jag blir tveksam vid dessa snabba kollar börjar jag titta närmare på sedeln, kollar på vattenmärke, säkerhetstråd hur trycket är gjort, dvs att dom verkligen är tryckta med tryckplåtar och inte utskrivna, det är skillnad.

Vad gäller hundralappar blir det sådanna mängder att man inte kollar varje sedel lika noga, jag vågar dock påstå att jag utan större problem skulle känna om papperskvalitéten var fel. Dom nya hundralapparna med folieremsa på känns så pass svåra att förfalska att det känns som att sannolikehten är rätt liten. Jag kollar sällan dom speciellt noga. Dom där papperet känns fel oftast på grund av att dom är nötta kollar man dock lite närmare på.

Dom nya femtiolapparna med folieremsa brukar jag sällan kolla närmare på, dom utan känner man dock på papperet lite.

Tjugolapparna, har betydligt sämmre papperskvalité än hundra och femhundralapparna så dessa är svåra att känna äktheten på papperet.
Det finns säkert falska tjugolappar i omlopp men hur värt är det på en skala att förfalska tjugolappar i stora mängder? Känns som mycket jobb för lite vinst. Även om det är den enklaste sedeln så är det ju ändå lite jobb, dels behöver man hitta ett bra papper, vanlig kopieringspapper tror jag inte skulle lura mig. Laser brukar göra rätt blanka utskrifter så jag skulle nog rekomendera bläckstråle och bläckpatroner brukar ju inte vara överdrivet billiga i inköp så kostnaden per sedel blir inte helt obetydligt, lägger man sedan till den tid det tar att skära till sedlar och kanter och att man nog inte kan räkna med att 100% av sedlara bli bra. Sedan behöver nog sedlarna få lite slitage oxå för att kunna passera obemärkt. Kontentan är att det är nog mer lönsamt att skaffa ett hederligt arbete.

Och som sagt färgutskrifter är spårbara så jag hadde använt en skrivare som inte på något sätt går att koppla till mig...

Innan hundra och femhundralapparna med folieremsa så hände det på mitt jobb vid några enstaka tillfällen att vi upptäckt när någon försökta betala med falska pengar, har dock aldrig hänt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in