2008-05-04, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Jo men tanken är ju att du skaffar sedlar med lite värde, har inget bra exempel, men tänk typ italienska lire i lämplig storlek för att göra en svensk 50-lapp el liknande (men de har väl euro där numera, men du fattar vad jag menar) sedan bleka bort trycket och trycka dit en svensk peng istället.
Edit 2: Thailänska baht kanske? Jag vet inte hur stora de sedlarna är?
Ang vattenstämpeln, så finns den givetvis kvar, men om någon granskar sedeln så noga så är du nog rökt i vilket fall, och i en mörk klubblokal etc så har jag svårt att tro att man kollar efter vattenstämplar på småpengar, däremot så är ju papperskänslan viktig. Sedan vet jag ju att vanliga vattenstämplar ibland kan ha blivit lite misshandlade av en tvättmaskin eller liknande så att man kan se att de finns där, men knappast tyda dem.
Det gäller som sagt att hitta ett land med en lämplig valuta, mest i formatet och med lågt värde för att göra fina egna 50 och 100 lappar. Om någon gnäller när man betalar med dem, så är det ju bara att envist påstå att man själv fått den i växel nyligen, och sedan se lite allmänt förvirrad ut.
Edit: Min fråga ang om det är möjligt att bleka bort trycket kvarstår.
/F
Edit 2: Thailänska baht kanske? Jag vet inte hur stora de sedlarna är?
Ang vattenstämpeln, så finns den givetvis kvar, men om någon granskar sedeln så noga så är du nog rökt i vilket fall, och i en mörk klubblokal etc så har jag svårt att tro att man kollar efter vattenstämplar på småpengar, däremot så är ju papperskänslan viktig. Sedan vet jag ju att vanliga vattenstämplar ibland kan ha blivit lite misshandlade av en tvättmaskin eller liknande så att man kan se att de finns där, men knappast tyda dem.
Det gäller som sagt att hitta ett land med en lämplig valuta, mest i formatet och med lågt värde för att göra fina egna 50 och 100 lappar. Om någon gnäller när man betalar med dem, så är det ju bara att envist påstå att man själv fått den i växel nyligen, och sedan se lite allmänt förvirrad ut.
Edit: Min fråga ang om det är möjligt att bleka bort trycket kvarstår.
/F
Isåfall skall du köra på US-dollar då alla deras sedlar är lika stora. Dock så har du kvar vattenstämpel samt säkerhetstråd på de nyare sedlarna. Ja, det går att bleka sedlar. Har för mig att jag t.o.m. har sett sådana förfalskningar. Om jag kommer ihåg rätt så påverkas dock pappret rätt så mycket, detta borde dock kunna frångås?
Mitt tips då är att införskaffa ett gäng en-dollarsedlar. Blek dessa och tryck sedan t.ex. 50-dollars ovanpå av modell äldre. Bara en ca. 10 år sedan då dessa inte ens hade säkerhetstråd.