Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-05, 22:54
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Dom gammla hundralapparna är inte giltiga att betala med längre så anlededningen till att butiker inte tar emot dom är för att dom får ett helvete med att lösa in dom själva. Man kan gå till banken och snyffta lite så kan dom lösa in den oftast.

Jo jag förstår det, men det jag ville ha sagt var att de tydligen är ganska noga med att kolla sedlarna. Jobbar själv med en del kontanthantering och är inte säker på att jag skulle märka det. Har ofta såväl norska femtioöringar som amerikanska encentare i 50-öringsfacket.
Citera
2008-05-05, 23:50
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Jo jag förstår det, men det jag ville ha sagt var att de tydligen är ganska noga med att kolla sedlarna. Jobbar själv med en del kontanthantering och är inte säker på att jag skulle märka det. Har ofta såväl norska femtioöringar som amerikanska encentare i 50-öringsfacket.

Ja femtioöringar hanterar vi så små mängde av att jag aldrig skulle få för mig att kolla närmare på dom, spelar ingen större roll om några av dom är utländska mynt. Det smyger sig även in utländskamynt bland enkronorna och femkronorna men det är ytterst sällan.

Skulle kosta mer i arbetstid att kolla alla mynt än vad vi förlorar på utländska mynt.
Citera
2008-05-06, 22:39
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Man lär sig rätt fort att känna skillnad på papperskvalitén på sedlar när man hanterar stora mängder....

Känner igen mig i det du skriver. Min erfarenhet är att det oftast är pappret det faller på. Minns en sedel som var väldigt bra gjord men texturen var konstig.
Citera
2008-07-12, 06:17
Medlem
Sveinis avatar
Fick en falsk femhundring när jag jobba i affär en gång tog emot den och gav tillbaka pengar, fick skäll som fan! grejjen är att när man står och gör samma sak typ 500 gånger om dan så orkar man verkligen inte kolla på sedlarna så han kom undan med ett ciggpaket och 460 kronor.
Citera
2008-07-12, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreplai06
har du inte baksidan också så man kan pröva göra en 20-lapp?
Haha, jag vet inte vad jag tänkte Tyvär har jag dock ingen 20-lapp för stunden.
Citera
2008-07-12, 06:53
Medlem
fattonys avatar
Ifall ni skall förfalska i större mängder, se till att ni äger/känner någon som äger en kiosk eller mindre butik. Kunder har inte alls lika mycket koll på vad de får tillbaka i växel än vad de som står i kassan har. Sitter man i kassan och hanterar pengar dag ut och dag in, känner man skillnad på papper ganska snabbt ifall det är en amatörförfalskning.
Citera
2008-07-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Ifall ni skall förfalska i större mängder, se till att ni äger/känner någon som äger en kiosk eller mindre butik. Kunder har inte alls lika mycket koll på vad de får tillbaka i växel än vad de som står i kassan har. Sitter man i kassan och hanterar pengar dag ut och dag in, känner man skillnad på papper ganska snabbt ifall det är en amatörförfalskning.

Och när kunden sent upptäcker förfalskningen kan han inte bara gå tillbaka till butiken och kräva tillbaka sina pengar?
Citera
2008-07-12, 13:46
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Och när kunden sent upptäcker förfalskningen kan han inte bara gå tillbaka till butiken och kräva tillbaka sina pengar?

Om någon kom till min arbetsplats och påstod att dom fått en falsk sedel i växel vid sitt senaste besök så skulle jag inte byta ut den. Jag skulle hänvisa personen till polisen.

Polisen som då säkerligen vill veta vart personen tror att dom fått sedeln ifrån och om flera anmälningar kommer in som pekar på att falska sedlar av likartad kvalité kommer från samma ställe så är ju risken rätt så stor att polisen gör en liten nogrannare utredning just där...

Ska man förfalska pengar så ska det nog ske i någorluda stor skala och med hög och genomtänkt kvalité, småfifflare bör nog välja något annat område...
Citera
2008-07-12, 18:30
Medlem
Mmatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
edit: Undrar hur mycket det ligger i den här högen?

http://www.riksbank.se/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt1/_MG_3919_high.jpg

21'000 per ark är det iaf,

SATAN!
Skulle vara kul att vara ägare till den där högen
Citera
2008-07-12, 18:45
Medlem
fittlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Mycket intressant länk!

edit: Undrar hur mycket det ligger i den här högen?

http://www.riksbank.se/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt1/_MG_3919_high.jpg

21'000 per ark är det iaf,

pengar ÄR lycka!
Citera
2008-07-12, 19:18
Medlem
Så gott som alla skrivare har ett slags fingeravtryck så att det går att spåra utskrivna saker.
Citera
2008-07-13, 02:05
Medlem
+Obi+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Så gott som alla skrivare har ett slags fingeravtryck så att det går att spåra utskrivna saker.

Hur hittar då man just den skrivaren? Låter ganska omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in