2008-05-05, 22:54
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Dom gammla hundralapparna r inte giltiga att betala med lngre s anlededningen till att butiker inte tar emot dom r fr att dom fr ett helvete med att lsa in dom sjlva. Man kan g till banken och snyffta lite s kan dom lsa in den oftast.

Jo jag frstr det, men det jag ville ha sagt var att de tydligen r ganska noga med att kolla sedlarna. Jobbar sjlv med en del kontanthantering och r inte sker p att jag skulle mrka det. Har ofta svl norska femtioringar som amerikanska encentare i 50-ringsfacket.
Citera
2008-05-05, 23:50
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Jo jag frstr det, men det jag ville ha sagt var att de tydligen r ganska noga med att kolla sedlarna. Jobbar sjlv med en del kontanthantering och r inte sker p att jag skulle mrka det. Har ofta svl norska femtioringar som amerikanska encentare i 50-ringsfacket.

Ja femtioringar hanterar vi s sm mngde av att jag aldrig skulle f fr mig att kolla nrmare p dom, spelar ingen strre roll om ngra av dom r utlndska mynt. Det smyger sig ven in utlndskamynt bland enkronorna och femkronorna men det r ytterst sllan.

Skulle kosta mer i arbetstid att kolla alla mynt n vad vi frlorar p utlndska mynt.
Citera
2008-05-06, 22:39
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Man lr sig rtt fort att knna skillnad p papperskvalitn p sedlar nr man hanterar stora mngder....

Knner igen mig i det du skriver. Min erfarenhet r att det oftast r pappret det faller p. Minns en sedel som var vldigt bra gjord men texturen var konstig.
Citera
2008-07-12, 06:17
Medlem
Sveinis avatar
Fick en falsk femhundring nr jag jobba i affr en gng tog emot den och gav tillbaka pengar, fick skll som fan! grejjen r att nr man str och gr samma sak typ 500 gnger om dan s orkar man verkligen inte kolla p sedlarna s han kom undan med ett ciggpaket och 460 kronor.
Citera
2008-07-12, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreplai06
har du inte baksidan ocks s man kan prva gra en 20-lapp?
Haha, jag vet inte vad jag tnkte Tyvr har jag dock ingen 20-lapp fr stunden.
Citera
2008-07-12, 06:53
Medlem
fattonys avatar
Ifall ni skall frfalska i strre mngder, se till att ni ger/knner ngon som ger en kiosk eller mindre butik. Kunder har inte alls lika mycket koll p vad de fr tillbaka i vxel n vad de som str i kassan har. Sitter man i kassan och hanterar pengar dag ut och dag in, knner man skillnad p papper ganska snabbt ifall det r en amatrfrfalskning.
Citera
2008-07-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Ifall ni skall frfalska i strre mngder, se till att ni ger/knner ngon som ger en kiosk eller mindre butik. Kunder har inte alls lika mycket koll p vad de fr tillbaka i vxel n vad de som str i kassan har. Sitter man i kassan och hanterar pengar dag ut och dag in, knner man skillnad p papper ganska snabbt ifall det r en amatrfrfalskning.

Och nr kunden sent upptcker frfalskningen kan han inte bara g tillbaka till butiken och krva tillbaka sina pengar?
Citera
2008-07-12, 13:46
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Och nr kunden sent upptcker frfalskningen kan han inte bara g tillbaka till butiken och krva tillbaka sina pengar?

Om ngon kom till min arbetsplats och pstod att dom ftt en falsk sedel i vxel vid sitt senaste besk s skulle jag inte byta ut den. Jag skulle hnvisa personen till polisen.

Polisen som d skerligen vill veta vart personen tror att dom ftt sedeln ifrn och om flera anmlningar kommer in som pekar p att falska sedlar av likartad kvalit kommer frn samma stlle s r ju risken rtt s stor att polisen gr en liten nogrannare utredning just dr...

Ska man frfalska pengar s ska det nog ske i ngorluda stor skala och med hg och genomtnkt kvalit, smfifflare br nog vlja ngot annat omrde...
Citera
2008-07-12, 18:30
Medlem
Mmatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
edit: Undrar hur mycket det ligger i den hr hgen?

http://www.riksbank.se/upload/Bilder..._3919_high.jpg

21'000 per ark r det iaf,

SATAN!
Skulle vara kul att vara gare till den dr hgen
Citera
2008-07-12, 18:45
Medlem
fittlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Mycket intressant lnk!

edit: Undrar hur mycket det ligger i den hr hgen?

http://www.riksbank.se/upload/Bilder..._3919_high.jpg

21'000 per ark r det iaf,

pengar R lycka!
Citera
2008-07-12, 19:18
Medlem
S gott som alla skrivare har ett slags fingeravtryck s att det gr att spra utskrivna saker.
Citera
2008-07-13, 02:05
Medlem
+Obi+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
S gott som alla skrivare har ett slags fingeravtryck s att det gr att spra utskrivna saker.

Hur hittar d man just den skrivaren? Lter ganska omjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in