2008-05-04, 02:18
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Nu ligger scannern nerpackad så har inte möjlighet att testa, men om jag kommer ihåg för nått år sedan gick det inte att scanna in sedlar. Tror det blev helt vågigt och snett när det kom in i datan, som att scannern reagerade mot något och "förvrängde" bilden.

Går detta att åtgärda, ta bort metalltråden i sedeln eller liknande?
Antar att det är något i sedlarna eller scannern som är byggd för att ej kunna förfalska sedlar eller minns jag helt fel?

När man skriver ut, för att få det så verkligt som möjligt -vad för typ av papper ska man ha, finns det något speciellt i bokaffären som gör pengakänslan extra verklig?

Sen finns det ett till problem. Hur ska jag få baksidan exakt bak mot framsidan så jag kan skära ut en fin sedel? Känns som att det blir svårt att matcha när jag ska skriva ut, och att klippa/klistra kanske blir lite b. Spraylim och tunt tunt papper kanske?
Citera
2008-05-04, 02:20
Medlem
v1ll3s avatar
När jag jobbade på canon så har jag för mig att dom sa att kopiatorn känner av färgerna och vissa mönster i just sedlar, och vägrar därför kopiera eller om den nu förävrängde bilden eller hur det var.

Vet inte om samma sak gäller för scanners dock, och jag vet inte om det ens stämmer, har aldrig provat...

Varför vill du scanna in sedlar? :/
Citera
2008-05-04, 02:27
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v1ll3
När jag jobbade på canon så har jag för mig att dom sa att kopiatorn känner av färgerna och vissa mönster i just sedlar, och vägrar därför kopiera eller om den nu förävrängde bilden eller hur det var.

Vet inte om samma sak gäller för scanners dock, och jag vet inte om det ens stämmer, har aldrig provat...

Varför vill du scanna in sedlar? :/

Tror nog jag kallar bs på det där med att kopiatorn känner igen sedlar. Antagligen något de sa till dig så du inte skulle testa dig på det

Åt TS har jag faktiskt inget vettigt, men det finns väl ändå färdiga mallar online man kan printa? Blir väl aningen lättare då.
Citera
2008-05-04, 02:31
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Haha nej men kopiatorer/scanners känner verkligen av sedlar om jag inte minns helt fel.
Rätt säker faktiskt på att den gjorde bilden helt skev, men kan ha varit ett pass det gällde också.

Frågan är ju då, vad i sedeln är det den känner igen?
Kanske skulle man lägga en magnet under, eller måla om den väldigt enkelt om det är färgen/mönstret den reagerar på och sedan återställa i PS.
Citera
2008-05-04, 09:29
Medlem
seriouss avatar
Tveksamt om scannern/kopiatorn "känner igen" sedeln, det är nog mer sedelns mönster som gör det mycket svårt att kopiera/scanna bra, alltså att mönstret på sedeln stör kopieringsprocessen.
Citera
2008-05-04, 10:48
Medlem
Leijonas avatar
vi pratade just om detta i skolan förut, på en trycksaktproduktions lektion.. och någon hade provat scanna in en 100-lapp men programmet hade sagt åt honom att han inte fick förfalska sedlar. så nej det går inte att scanna in dom..
varför ska du ens göra det?
Citera
2008-05-04, 10:53
Medlem
Ramzons avatar
Testa att öppna en sedel i photoshop ni som är skeptiska.

edit: Vafan, fungerar det nu helt plötsligt. Har fått varningsmeddelanden och liknande förut. Dock inte nu verkar det som. Kan det vara något som är ändrat på CS3?
Citera
2008-05-04, 11:01
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Nu ligger scannern nerpackad så har inte möjlighet att testa, men om jag kommer ihåg för nått år sedan gick det inte att scanna in sedlar. Tror det blev helt vågigt och snett när det kom in i datan, som att scannern reagerade mot något och "förvrängde" bilden.

Går detta att åtgärda, ta bort metalltråden i sedeln eller liknande?
Antar att det är något i sedlarna eller scannern som är byggd för att ej kunna förfalska sedlar eller minns jag helt fel?

När man skriver ut, för att få det så verkligt som möjligt -vad för typ av papper ska man ha, finns det något speciellt i bokaffären som gör pengakänslan extra verklig?

Sen finns det ett till problem. Hur ska jag få baksidan exakt bak mot framsidan så jag kan skära ut en fin sedel? Känns som att det blir svårt att matcha när jag ska skriva ut, och att klippa/klistra kanske blir lite b. Spraylim och tunt tunt papper kanske?

Har en Epsonscanner, går alldeles utmärkt att scanna in sedlar. Du behöver skaffa riktigt sedelpapper för att få den rätta känslan, alt. polymer. Men då kan du bara printa ut ett fåtal valutor som Australiendollar t.ex.

Om du använder två papper och limmar ihopp dessa kommer du heller inte kunna lura någon. Syns på en gång.

Men du är självfallet en hederlig svensk som inte gör något sådant? Eller hur?
Citera
2008-05-04, 11:12
Medlem
Tacoritzs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/EURion_constellation

Som vanligt får jag komma in och rädda dagen.
Citera
2008-05-04, 11:20
Medlem
Haples avatar
funkar att scanna in dom men när man ska öppna i ps får man fel meddelande: this application does not support banknote images
Citera
2008-05-04, 12:22
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz

Precis de små runda cirklarna får scannern och kopiatorn att reagera.

MEN, det finns äldre utrustning som fungerar! (har ingen lista)

Det finns leksakspengar i leksaksaffären som ser ganska bra ut, lek med dem!

Dessutom finns det bra bilder på:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=20596

Läs här vad som gäller om detta ämne:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9094
Citera
2008-05-04, 12:25
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz

Mycket intressant länk!

edit: Undrar hur mycket det ligger i den här högen?

http://www.riksbank.se/upload/Bilder..._3919_high.jpg

21'000 per ark är det iaf,
Senast redigerad av Pjosk 2008-05-04 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in