Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-04, 16:08
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Går det inte att "bleka" bort ssedeltryck från en befintlig sedel? Jag tänker mig att man åker och skaffar en mängd sedlar av lägre valör i annan valuta än den svenska (för att hitta rätt storlek på pappret) och sedan åker hem och bleker bort trycket från sedeln, för att sedan pränta dit svenska kronan, givetvis i högre valör än sedeln var från början.

Det kommer ju kosta lite att göra så då man måste "köpa" sedlar för att få pappret, men då har man ju rätt känsla iallafall, vad tror ni?
/F
Citera
2008-05-04, 16:11
Medlem
soers avatar
Jag rensade mitt vindsförråd i höstas vid en flytt. Hittade då en gammal hundralapp, alltså samma motiv som idag fast utan hologrambandet till vänster. Det var JÄVLIGT svårt att få handla för den kan jag säga. Testade i allt från sedelautomater till videobutiker och pizzerior. Till slut var det en pizzeria som tog emot den. Hade den nog i plånboken en månad ungefär innan jag blev av med den. Så tydligen är man ganska noga i handelsbranschen med att kolla sedlar man tar emot. Kanske är lättare med mindre valörer som tjugolappar men då tror jag man tjänar så lite på det att det inte är värt att göra.
Citera
2008-05-04, 16:38
Medlem
Therons avatar
Har för mig att kopieringsskyddet av sedlar är ursprungligen en svensk uppfinning gjord av han som kom på bankomatkortet, pin-koden, m.m.
Citera
2008-05-04, 16:40
Medlem
woofers avatar
Dom gammla hundralapparna är inte giltiga att betala med längre så anlededningen till att butiker inte tar emot dom är för att dom får ett helvete med att lösa in dom själva. Man kan gå till banken och snyffta lite så kan dom lösa in den oftast.

Vad gäller att skriva ut sedlar så kan det ju vara bra att veta att väldigt många av dagens färgskrivare skriver ut mer än vad man ber om. Dom flesta märker utskriften med någon typ av vattenmärke eller små små små färgprickar i upprepade mönster, med hjälp av dessa små mönster kan man sedan få fram en massa information tex skrivarens serienr, datum, finns misstankar att vissa tillverakare inkluderar ännu mer personlig info så som ip mm.

Har polisen en skrivares serienr så kan man kolla upp vilken butik som en gång sålt den och sannolikheten är ju rätt stor att den som köpt den betalat med kort eller köpt den online och då är ju sannolikheten rätt stor att polisen kan spåra vem som köpt just den skrivaren.

Även om du lyckas handla för din hemmasnickrade 20-lap så kan du åka ditt på det om du har otur.
Citera
2008-05-04, 16:43
Medlem
TYGs avatar
Finns det inget annat liknade som är lättare att förfalska?
Citera
2008-05-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Inte så hög? Varför skulle dom få miljonlöner för att jobba på ett pengatryckeri tänkte du?

Inga miljonlöner , men tror de tjänar bra. Med tanke på att risken för att det kanske kommer med något ark därifrån. Iof så är det nog jävligt bevakat, men men. rör det sig om mycket pengar så vet man ju alldrig... ...

Ingen som vet vad de tjänar ??
Citera
2008-05-04, 16:45
Medlem
Highbeams avatar
Dom tjänar nog inget mer än en vanlig tryckeri nisse.
Citera
2008-05-04, 17:13
Medlem
boks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Finns det inget annat liknade som är lättare att förfalska?
Det vore i såfall evenemangsbiljetter t.ex. till mindre rockfestivaler eller dylikt. Det med papperssorten är oftast ganska knepigt. T.ex. coverpapper som finns på köpta filmer är ju en speciell sorts papper, tror den är ganska svår att få tag i dessutom. Den sorten av papper används väl endast på riktiga tryckerier?
Citera
2008-05-04, 17:22
Bannlyst
Jag lärde mig ingenting från denna tråden, bortsett från att det finns bedragare på flashback.
Citera
2008-05-04, 17:25
Medlem
wreplai06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag hade bara en 20-lapp. säg till om ni vill ha högre upplösning.
Framsida:
http://img293.imageshack.us/img293/1171/framsidacg8.jpg

har du inte baksidan också så man kan pröva göra en 20-lapp?
Citera
2008-05-04, 17:25
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Går det inte att "bleka" bort ssedeltryck från en befintlig sedel? Jag tänker mig att man åker och skaffar en mängd sedlar av lägre valör i annan valuta än den svenska (för att hitta rätt storlek på pappret) och sedan åker hem och bleker bort trycket från sedeln, för att sedan pränta dit svenska kronan, givetvis i högre valör än sedeln var från början.

Det kommer ju kosta lite att göra så då man måste "köpa" sedlar för att få pappret, men då har man ju rätt känsla iallafall, vad tror ni?
/F

Du har vattenstämpeln kvar där valören står förutom hologramtråden. Dessutom är sedlarna större ju större valören är.
Citera
2008-05-04, 17:32
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Du har vattenstämpeln kvar där valören står förutom hologramtråden. Dessutom är sedlarna större ju större valören är.

Jo men tanken är ju att du skaffar sedlar med lite värde, har inget bra exempel, men tänk typ italienska lire i lämplig storlek för att göra en svensk 50-lapp el liknande (men de har väl euro där numera, men du fattar vad jag menar) sedan bleka bort trycket och trycka dit en svensk peng istället.

Edit 2: Thailänska baht kanske? Jag vet inte hur stora de sedlarna är?

Ang vattenstämpeln, så finns den givetvis kvar, men om någon granskar sedeln så noga så är du nog rökt i vilket fall, och i en mörk klubblokal etc så har jag svårt att tro att man kollar efter vattenstämplar på småpengar, däremot så är ju papperskänslan viktig. Sedan vet jag ju att vanliga vattenstämplar ibland kan ha blivit lite misshandlade av en tvättmaskin eller liknande så att man kan se att de finns där, men knappast tyda dem.

Det gäller som sagt att hitta ett land med en lämplig valuta, mest i formatet och med lågt värde för att göra fina egna 50 och 100 lappar. Om någon gnäller när man betalar med dem, så är det ju bara att envist påstå att man själv fått den i växel nyligen, och sedan se lite allmänt förvirrad ut.

Edit: Min fråga ang om det är möjligt att bleka bort trycket kvarstår.

/F
Senast redigerad av FluffsterBunny 2008-05-04 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in