2008-05-04, 15:11
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Enligt en matteuppgift jag hittade (inte så trovärdig men iaf något att gå på) är en sedel 0.3mm tjock. Jag uppskattar att högen är 1m för att det ska vara lätt att räkna på :P
Tjocklek 0.3mm
Höjd 1000mm
Antal ark
1000mm / 0.3mm ~ 3000 st
Totalt
3000 ark * 21'000 kr/ark = 63'000'000 miljoner kr
Tjocklek 0.3mm
Höjd 1000mm
Antal ark
1000mm / 0.3mm ~ 3000 st
Totalt
3000 ark * 21'000 kr/ark = 63'000'000 miljoner kr
Tack, bra jobbat.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det finns inga aktuella (svenska) sedelvarianter som går att förfalska så bra att man med lätthet kan lura någon.
1. Man måste ha tillgång till ett papper som har samma känsla som sedelpapper.
2. Folieremsan måste återskapas med sitt hologram
3. Pärlemotrycket på baksidan
4. "Dubbeltrycket, (halvcirklarna på fram -och baksidan) måste matcha perfekt. Något som är så gott som omöjligt om man limmar ihop två st papper.
1. Man måste ha tillgång till ett papper som har samma känsla som sedelpapper.
2. Folieremsan måste återskapas med sitt hologram
3. Pärlemotrycket på baksidan
4. "Dubbeltrycket, (halvcirklarna på fram -och baksidan) måste matcha perfekt. Något som är så gott som omöjligt om man limmar ihop två st papper.
Intressant, men måste verkligen alla dessa kriterier vara uppfyllda för att den ska funka i en vanlig affär/krogen?
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Om man verkligen vill göra detta ändå, gör som Iran (kan ha fel på landet) gjorde för ett tiotal år sedan. Sno amerikanska sedelplåtar och tryck upp sedlar på kinesiskt sedelpapper. Omöjligt att se huruvida sedeln är falsk eller inte. Enda sättet att ens veta något så när är att matcha mot en lista med serienummren.
Detta hade jag inte hört förut. Mycket underhållande.