Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-04, 14:49
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Så svårt var det.

Utskriven
http://i31.tinypic.com/178q3c.jpg

Inscannad
http://i32.tinypic.com/ot45qx.jpg

Ser lite gul ut tycker jag, men det kanske bara är synvilla. Hur känns färgerna när du håller orginalet mot den?

Nu är det bara att knöla och skrynkla till den känns rätt, sen lägger du den i en bok.
Citera
2008-05-04, 14:51
Medlem
ETHELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Ser lite gul ut tycker jag, men det kanske bara är synvilla. Hur känns färgerna när du håller orginalet mot den?

Nu är det bara att knöla och skrynkla till den känns rätt, sen lägger du den i en bok.

Köp lite trassel på clas ohlson för en tjuga, och blöt ner. Lägg trasslet ovanpå sedeln och pressa med något hårt under några timmar. Sen torkar du sedeln, voilá!
Citera
2008-05-04, 14:52
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Jo, den där sedeln känns säkert väldigt verklig också antar jag ?

Ja, nu var ju frågan huruvida det gick att scanna in och skriva ut sedlar Bubba, om du verkligen vill ha en äkta sedelkänsla får du se till att fixa en riktig sedelpress.
Citera
2008-05-04, 14:52
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Så svårt var det.

Utskriven
http://i31.tinypic.com/178q3c.jpg

Inscannad
http://i32.tinypic.com/ot45qx.jpg
Inte så verklighetstroget tyvärr, men det bevisar att det går. Lättast skulle nog vara om man stryker en tjuga, scannar in och skriver ut, iom att dem sedlar med högre värde också har denna metallremsa.
Citera
2008-05-04, 14:57
Medlem
Highbeams avatar
Jag vet några som gjorde olika slags festival biljetter och sålde. Dom gjorde sig en fin slant. 50 lappar går oxå bra att göra funkar perfekt att köpa öl på krogen för, även att spela typ restaurang black jack.
Citera
2008-05-04, 15:00
Medlem
Denoms avatar
Har kollat igenom hela tråden här nu och kan väl liksom många konstatera att det hade vart lättare att försöka sig på 3 st tjugor en en femtiolapp. Sen ska man ha en bra skrivare och rätt papper på det också. Det blir nog svårare, äh, googla runt lite så hittar man nog någonting som har med exakt det här och göra.
Citera
2008-05-04, 15:01
Moderator
skunkensunes avatar
Det finns inga aktuella (svenska) sedelvarianter som går att förfalska så bra att man med lätthet kan lura någon.

1. Man måste ha tillgång till ett papper som har samma känsla som sedelpapper.
2. Folieremsan måste återskapas med sitt hologram
3. Pärlemotrycket på baksidan
4. "Dubbeltrycket, (halvcirklarna på fram -och baksidan) måste matcha perfekt. Något som är så gott som omöjligt om man limmar ihop två st papper.

Möjligtvis skulle man kunna trycka upp en mängd 20-or då dessa inte har samma mängd säkerhetsdetaljer. Men fortfarande får man ju fråga sig ifall det är värt att torska dit på (en troligtvis) usel förfalskning av några 20-or.

Om man verkligen vill göra detta ändå, gör som Iran (kan ha fel på landet) gjorde för ett tiotal år sedan. Sno amerikanska sedelplåtar och tryck upp sedlar på kinesiskt sedelpapper. Omöjligt att se huruvida sedeln är falsk eller inte. Enda sättet att ens veta något så när är att matcha mot en lista med serienummren.
Citera
2008-05-04, 15:03
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det finns inga aktuella (svenska) sedelvarianter som går att förfalska så bra att man med lätthet kan lura någon.

1. Man måste ha tillgång till ett papper som har samma känsla som sedelpapper.
2. Folieremsan måste återskapas med sitt hologram
3. Pärlemotrycket på baksidan
4. "Dubbeltrycket, (halvcirklarna på fram -och baksidan) måste matcha perfekt. Något som är så gott som omöjligt om man limmar ihop två st papper.

Möjligtvis skulle man kunna trycka upp en mängd 20-or då dessa inte har samma mängd säkerhetsdetaljer. Men fortfarande får man ju fråga sig ifall det är värt att torska dit på (en troligtvis) usel förfalskning av några 20-or.

Om man verkligen vill göra detta ändå, gör som Iran (kan ha fel på landet) gjorde för ett tiotal år sedan. Sno amerikanska sedelplåtar och tryck upp sedlar på kinesiskt sedelpapper. Omöjligt att se huruvida sedeln är falsk eller inte. Enda sättet att ens veta något så när är att matcha mot en lista med serienummren.

Exakt vad menas med sedelpapper? Bomull förstod jag men vad är det speciella med det?
Citera
2008-05-04, 15:04
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Jag vill veta! Kan inte någon smart räkna ut?

Fascinerande att det verkar stört omöjligt att hitta papper som ens liknar. Man kan inte låta bli att bli imponerad av riksbanken.

Enligt en matteuppgift jag hittade (inte så trovärdig men iaf något att gå på) är en sedel 0.3mm tjock. Jag uppskattar att högen är 1m för att det ska vara lätt att räkna på :P

Tjocklek
0.3mm
Höjd 1000mm

Antal ark
1000mm / 0.3mm ~ 3000 st

Totalt
3000 ark * 21'000 kr/ark = 63'000'000 miljoner kr

Bild: http://www.riksbank.se/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt1/_MG_3919_high.jpg
Citera
2008-05-04, 15:05
Medlem
ETHELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Exakt vad menas med sedelpapper? Bomull förstod jag men vad är det speciella med det?

Slitstarkt om man jämför med vanligt papper. Dessutom kan ju färgerna bli smetiga om förfalskade sedeln kommer i kontakt med lite för mycket vatten. Det blir inte "sedelpapper".

Edit: och sedelpapper är väl ändå lättare än papper på cellulosa?
Citera
2008-05-04, 15:07
Medlem
Klart fan man åker fast om man limmar ihop 2 sidor. Har ni inte tänkt på att det är bara till att vända på pappret i skrivaren när man skrivit ut ena sidan, sen skriva ut den andra. ? ? ?
Citera
2008-05-04, 15:07
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogiee
7st*3st tusenlappar per ark
21k ark --> 21*21k=441kst tusenlappar = 441miljoner kr = dryga 0,4 miljarder

Vars fick du 21 från? Det som någon skrev förut var att det var 21st 1000lappar per ark, inte att det var totalt 21k ark.

Men om man kollar på bilden så ser man att serienummret på lapparna ökar med 1 miljon för varje "rad". Kolla på bilden så förstår ni. T.ex såhär:

525510001
524510001

Så då borde det ju ligga 1 miljon ark i den där högen.

1000000 * 21 = 21000000st 1000lappar = 21000000000kr. Najs.

Däremot låter 1 miljon ark ganske mycket.. hum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in