Citat:
Ursprungligen postat av Joppee
Du själv? Fyller väl 30 snart och förespråkar fortfarande anarkism.
Smart kille liksom LOL

Smart kille liksom LOL

Kom tillbaka när du kan argumentera bättre än en treåring
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Nåja, min poäng är ju att en icke-stat antagligen kommer ha en större grad av tvång, än en demokratisk styrd stat.
När du kan komma med empiriska bevis som pekar på detta, då kan vi börja snacka.
Citat:
Men alla i samhället måste ju vara eniga för att genomföra beslutet, eller hur? Därför kan du inte heller dela in den stora gruppen i massa olika smågrupper.
Egentligen inte. Om en person upphåller sig på en plats där särskilda lagar råder, eller är medlem i en organisation som har särskilda bestämmelser, så är personen i fråga skydlig att följa dessa. SKILLNADEN mellan dessa lagar och relgeringar är att du är fri att säga upp ditt medlemskap eller flytta från platsen där du bor och därmed slippa dessa relger, något du knappt kan idag. Anarkismen är en klok och oftast högst realistisk ideologi - vi förstår att en viss mån av tvång måste användas. Detta görs däremot genom frivilliga sociala kontrakt - du bestämmer alltså frivlligt om du vill utsätta dig för en viss begränsning eller ej. Om du inte är bunden genom några kontrakt, så gäller icke-aggressionsprincipen. Lite enkelt förklarat.
Citat:
Och om denna personen inte vill flytta då, måste han då följa organisationens regler? Nä, det kan ni ju inte göra, ditt samhälle bygger på en enhällighet.
Ja, det måste han. Om begränsningen är av sådan natur att den gäller för de människor som finns inom ett visst område så måste de människor som bor i området följa dessa bestämmelser - så länge de inte tas ifrån friheten att lämna området.
Citat:
Den är inte mindre logisk än det exemplet jag fick uppvisat för mig innan.
Jo, det är den. Icke-aggressionsprincipen bygger på att allt initierande av våld är fel - det är vilken logik med vilken den är uppbyggd på. Den säger inget om att användandet av våld är fel, så länge det sker i syfte av självförsvar. Din pissiga skitprincip är däremot motsägelsefull, eftersom du använder argumentet "Inget tvång!" för att försvarar "Jag vill kunna tvinga vem jag vill!".
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Din så kallade princip är inte objektiv. Den är utformad efter ideologiska ståndpunkter, därför håller inte ditt argument.
Nämn en enda princip som är objektiv. Vi gillar inte denna princip därför att den är objektiv, utanför att den är jämlik, universell och utilitaristisk, för att inte tala om fri.
Citat:
Det låter ju fint det där med "frivilliga sammanslutningar", men i praktiken finns det inget som säger att en icke-stat kommer att ha mindre tvång. Saken är ju att den att de frivilliga sammanslutningarna, kommer få svårt att få någon större inverkan, då dessa "frivilliga sammanslutningar" kräver enhällighet, därför är chansen mycket liten att det anarkistiska samhället kommer att uppstå, ja i alla fall i någon större skala.
Du har upprepat samma sak 114841784128741287 gånger nu. Jag säger det en gång till: det finns exempel på anarkistiska samhällen som var väldigt fria och jag skulle gärna vilja se lite empiriska bevis för att anarkismen leder till förtryck. Än så länge spekulerar du bara. Nej, de behöver inte vara enhälliga, vilket jag förklarat förut.
Citat:
Hur stora var dessa? Definiera också väl fungerande samhällen är du snäll.
De flesta var ganska små. Katalonien under slutet av 30-talet är troligen det största exemplet och det var ganska kaotiskt, men det beror ju på att detta samhälle existerade mitt upp i ett inbördeskrig. Med fungerande menar jag att det stod sig mot all kritik som vanligen framförs mot anarkismen - de skapade inte ultrafarliga kriminella organisationer som styrde och ställde, de hade en förhållandevis liten grad tvång, folk svalt inte, med mera, med mera. Drägliga samhällen, med andra ord.