2008-05-02, 13:59
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qrik mir
Fraternité och alla andra, JK uttalande och debatten gällde från början POLITISKA PARTIER. Intressant debatt men för att klargöra saker och ting så handlar mina inlägg om politiska partier. Rasism och veganer är i sig icke politiska partier. Partier (och inte intressegrupper!) kan driva enskilda frågor olika intensivt men JK talar om värdegrund och inte enstaka frågor.

Varsågod och fortsätt.

Ja jag förstår att du talar om politiska partier, om jag har förstått dig rätt vill du dessutom bannlysa alla åsikter som inte är sanktionerade av riksdagspartier på skolor? Har jag uppfattat dig korrekt rätt på den punkten?

Till syvene och sist tror jag att det handlar om två olika uppfattningar: Ett läger (b.la jag själv) Som vill ha yttrandefrihet, fri opinionsbildning osv. 'Jag håller inte med om vad du säger men är beredd att debattera på flashback för din rätt att säga den' ungefär.

Det andra lägret sätter stabiliteten först, säkerheten före friheten. Även om ni naturligtvis inte ser det på det sättet, så försöker ni upprätthålla staten och makten genom att förbjuda undersåtarna att kritisera. 'Vi kan ju inte ha anarki', är ett fint gammalt citat som använts flitigt av diverse blodtörstiga despoter genom åren.

Edit: det här inlägget var riktat till både 'Qrik mir' som jag citerade och till 'TYG'.
Citera
2008-05-02, 14:26
Medlem
Qrik mirs avatar
Nej,nej,nej,nej. Jag vill inte bannlysa någonting, jag har inte talat om bannlysning, jag har inte talat om några av MINA åsikter.
I skolor brukar de etablerade partierna vara "godkända" att dela ut flyers. När nu sd är etablerade så får skolorna vackert tillåta dessa, oavsett vad farbror rektor tycker. I enlighet med vad JK säger.
Icke etablerade partier brukar ej få dela ut några flyers eller blir stoppade av rektor/skolpersonal. Intresse grupper;som veganer osv, brukar ej få dela ut flyers.
Solklart?
Citera
2008-05-02, 14:46
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Nej,nej,nej,nej. Jag vill inte bannlysa någonting, jag har inte talat om bannlysning, jag har inte talat om några av MINA åsikter.
I skolor brukar de etablerade partierna vara "godkända" att dela ut flyers. När nu sd är etablerade så får skolorna vackert tillåta dessa, oavsett vad farbror rektor tycker. I enlighet med vad JK säger.
Icke etablerade partier brukar ej få dela ut några flyers eller blir stoppade av rektor/skolpersonal. Intresse grupper;som veganer osv, brukar ej få dela ut flyers.
Solklart?

Jaså då förstår jag. Du redovisade bara hur det ser ut för tillfället? Jag missförstod och trodde att det var så du ville stänga ute alla utom riksdagspartierna från skolan.
Citera
2008-05-02, 15:12
Medlem
Qrik mirs avatar
Poängen är att rektorn inte på grundval av sina egna snäva åsikter kan sålla bland etablerade partier. Selektiv yttrandefrihet kallas fenomenet. Tyck vad du vill, bara du tycker som oss. Tyvärr oftast tillämpat av det politiska etablissemanget i Sverige.
Citera
2008-05-02, 15:16
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Poängen är att rektorn inte på grundval av sina egna snäva åsikter kan sålla bland etablerade partier. Selektiv yttrandefrihet kallas fenomenet. Tyck vad du vill, bara du tycker som oss. Tyvärr oftast tillämpat av det politiska etablissemanget i Sverige.

Ja och det intressanta är ett i samma stund som de demokratiska despotisterna fått sin vilja igenom och förbjudit alla åsikter utom de sanktionerade av riksdagspartierna, (självfallet i demokratins namn) den dagen har vi faktiskt avskaffat demokratin. Som en orm som biter sig själv i svansen.
Citera
2008-05-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Att det är så jävla svårt att fatta att skolor inte anser att de står för en bra värdegrund. Att skolorna anser att dessa partier inte vill människor väl. Om skolan tycker hat och främlingsfientlighet är fel kan de inte få säga Nej dåra?

Tänk lite

Skolan ska inte anse och tycka, skolan ska lära ut att det är fri vilja och åsikt som gäller.
Citera
2008-05-02, 16:03
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Många här verkar ha svårt att förstå att yttrandefrihet inte handlar om att man ska få göra och säga va fan man vill.

Snacka om att dra ner byxorna på sig själv!

Citat:
Jag kanske låter dramatisk men det är så jag ser det. Kalla mig bakåtsträvare, kommunist eller vad ni vill.
Njaa, hade du inte varit en av mina djupt respekterade medanvändare här på fb så hade jag nog tänkt mer i banorna "babblande fåne".
Jag antar att du inte ens inser att dina argument inte är logiskt koherenta? Hur menar du att vi kan lära våra barn att "alla är lika mycket värda" genom att praktiskt demonstrera hur "alla" inte är lika mycket värda?

Nåväl, jag börjar bli gammal och trött. Kanske du har rätt, demokrati och frihet är för komplexa fenomen för att vi människor ska klara av dem. Kanske skulle vi lämna sådant åt chimpanser och andra högre primater..?
Citera
2008-05-02, 17:04
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Det handlar inte om "systematisk indoktrinering" för böveln. Det handlar om att en rektor inte vill ha rasistisk propaganda på sin skola. Många här verkar ha svårt att förstå att yttrandefrihet inte handlar om att man ska få göra och säga va fan man vill. Vidare så kan jag inte förstå vad som är så fel i att "förbjuda" hat och ondska. Jag kanske låter dramatisk men det är så jag ser det. Kalla mig bakåtsträvare, kommunist eller vad ni vill.
Vad är "rasistisk propaganda"? Har du sett denna ND:s propaganda själv? Om inte, varför uttalar du dig?
Citat:
Rasistisk reklam hör hemma lika lite i skolan som den gör i SVT.
Vem avgör vad som är "rasistiskt"? Skolan? Du?
Citat:
Men som jag sagt tidigare så tycker jag inte att högerextrema åsikter hör hemma i skolan.
Vem avgör vad som är "högerextrema åsikter"? Skolan? Du?
Citat:
Jag tycker inte man ska få propagera sina rasistiska åsikter i en skola.
Definiera "rasism" och "högerextremism" och lägg sedan fram bevis på att ND:s propaganda i detta fallet motsvarar de definitionerna. Kan du ens bevisa att ND:s politik står för "högerextremism" och "rasism" utifrån en diffus, godtycklig definition?
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Skolan ska inte anse och tycka, skolan ska lära ut att det är fri vilja och åsikt som gäller.
Exakt. Att det ska vara så svårt att fatta.
Citera
2008-05-02, 17:08
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Vem avgör vad som är "rasistiskt"? Skolan? Du?

Vem avgör vad som är "högerextrema åsikter"? Skolan? Du?
Självklart är det befolkingen som bestämmer vad som är rasistiskt. Och rasism är när man säger att invandrare luktar illa, eller att man vill minska asylinvandringen.

Ni är bara avundsjuka...
Citera
2008-05-02, 17:18
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Självklart är det befolkingen som bestämmer vad som är rasistiskt. Och rasism är när man säger att invandrare luktar illa, eller att man vill minska asylinvandringen.
Så vad är problemet med propagandan i detta fallet om befolkningen, dvs de som tar del av propagandan, själva kan skapa sin egen uppfattning om det? Bara för att du tycker att minskad invandring är rasism behöver inte alla andra tycka det. Du säger ju själv att befolkningen avgör vad som är rasistiskt?
Citat:
Ni är bara avundsjuka...
Vi säger så, om det får dig att må bättre.
Senast redigerad av ambiscko 2008-05-02 kl. 17:20.
Citera
2008-05-02, 17:25
Medlem
CodeMANs avatar
Gud ambiscko, lugna ner dig:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

TYG är bara för skön att dissa... Jag också är av den uppfattningen att skolans uppgift är att uppfostra goda demokrater.
Senast redigerad av CodeMAN 2008-05-02 kl. 17:27.
Citera
2008-05-02, 17:29
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Gud ambiscko, lugna ner dig:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

TYG är bara för skön att dissa... Jag också är av den uppfattningen att skolans uppgift är att uppfostra goda demokrater.
Haha, tänkte väl. Men man kan ju aldrig vara säker i dessa dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in