Citat:
Ursprungligen postat av Qrik mir
Fraternité och alla andra, JK uttalande och debatten gällde från början POLITISKA PARTIER. Intressant debatt men för att klargöra saker och ting så handlar mina inlägg om politiska partier. Rasism och veganer är i sig icke politiska partier. Partier (och inte intressegrupper!) kan driva enskilda frågor olika intensivt men JK talar om värdegrund och inte enstaka frågor.
Varsågod och fortsätt.
Ja jag förstår att du talar om politiska partier, om jag har förstått dig rätt vill du dessutom bannlysa alla åsikter som inte är sanktionerade av riksdagspartier på skolor? Har jag uppfattat dig korrekt rätt på den punkten?
Till syvene och sist tror jag att det handlar om två olika uppfattningar: Ett läger (b.la jag själv) Som vill ha yttrandefrihet, fri opinionsbildning osv. 'Jag håller inte med om vad du säger men är beredd att debattera på flashback för din rätt att säga den' ungefär.
Det andra lägret sätter stabiliteten först, säkerheten före friheten. Även om ni naturligtvis inte ser det på det sättet, så försöker ni upprätthålla staten och makten genom att förbjuda undersåtarna att kritisera. 'Vi kan ju inte ha anarki', är ett fint gammalt citat som använts flitigt av diverse blodtörstiga despoter genom åren.
Edit: det här inlägget var riktat till både 'Qrik mir' som jag citerade och till 'TYG'.