Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Eftersom jag inte fick ett enda medhåll av någon så gav jag väl upp eller nått och kände mig ensammast i världen
Det brukar oftast vara ett gott tecken, Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect. (Mark Twain)
Citat:
Jag tycker du verkar skarp och påläst och den som har bidragit med mest tänkbara tankar. Jag har inte läst 1984 men fått den förklarad för mig och vet vad den står för. Jag tycker dock att liknelsen är för extrem men jag har väl även jag dragit extrema liknelser så det är väl even då.
Tack, det var kul att höra. Jag får väl kontra med att det är fantastiskt roligt att diskutera med någon som faktiskt lyssnar och tar till sig vad man säger, oftast kastar man bara lite sand på varandra och går därifrån. Just din sista mening här ovan visar väl om något att min liknelse var riktig: (Med risk för att låta som en foliehatt) Om du inte ens själv ser vartåt det barkar så är det värre än vad jag trodde. Fast du kanske bara formulerade dig slarvigt, du ser väl också att begreppet demokrati numer betyder ’allt som är bra’? I början av tråden gjorde du ju själv tankevurpan att hävda att yttrandefrihet inte innebar att man skulle få säga vad man vill. Båda två är perfekta exempel på nyspråk. Läs boken, den är bra!
Citat:
Tvisten ligger i att om man anser att ND står för rasistiska åsikter och att skolan inte är en allmän plats (eller vad termen nu är i yttrandefrihetslagen att det ska vara för ställe som man får nyttja den) då anser jag att (till skillnad från JK) det inte har något med yttrandefrihet att göra om man inte vill att dessa ska dela ut lappar på skolan.
Det jag kan hålla med om och det jag ändrat mig genom den här tråden är att man nog måste vara konsekvent, om man vill förbjuda vissa partier så måste man förbjuda alla. Detta dels för att vårda yttrandefriheten och skydda sig mot att det spårar ur.
Jag är dock inte omöjlig att ändra åsikt (till skillnad från 99 % i alla trådar på FB) men jag tror att även du kan tänka dig vissa saker som du inte tycker är passande i skolmiljö.
Som sagt, roligt att det jag har skrivit gjort något slags intryck. Jag kan absolut hålla med om att det finns saker som bör hållas utanför skolan, men man måste, som du säger, vara konsekvent. Att bannlysa all form av politik kommer rent praktiskt bli ett cirkusnummer av sällan skådat slag, men man kanske borde försöka. I annat fall har man inget annat val än att släppa det fritt. Annars hamnar vi i en situation där godtycke råder, och där vill åtminstone inte jag vara. Man kanske kan ha vissa dagar varje termin när de politiska partierna får dyka upp och snacka lite skit, övrig tid ska de hålla sig borta?
Citat:
Yttrandefrihet har vi för att den vilar på vissa värden, jag pratar inte om den juridiska termen (fast det även finns begränsningar där) jag pratar om det moraliska med grejen och vad som händer när den gång på gång missbrukas och tänjs på. Detta kommer snart att resultera i att den kommer begränsas juridiskt. Det finns alltför många som använder denna "rättighet" (jag skulle hellre vilja kalla den gåva) till att provocera och motverka demokratin, jag syftar nu inte direkt på ND utan mer övergripande.
Jag biter mig i läppen för att inte reagera som förra gången du våldtog den grundval varpå alla mänskliga rättigheter ligger, och spottade på liket, men det är inte lätt. Jag tror nämligen inte att du menar riktigt det som står. Det här med att yttrandefriheten är en gåva borde du tänka igenom både en och två gånger. (såvida du inte menar att det är en gåva från våra fäder som kämpade sig till den, isåfall var det inte dumheter, då var det poesi.) Men om du menar att det är en gåva från makthavarna, då är du djupt indoktrinerad. Tänk igenom det som sagt, vem har rätt att ge dig yttrandefrihet som gåva? Varför ger du någon rätten att bestämma över dig på det sättet? En rättighet är inte någonting man har fått, det är någonting ingen kan ta ifrån en.
Citat:
1984 kan även komma från det motsatta hållet om du förstår vad jag menar.
Nej det förstår jag faktiskt inte.
Citat:
Jag anser att på torg, forum, bloggar, i krönikor, på anslagstavlor, i demonstrationståg osv. osv. så ska alla får säga och tycka precis vad de vill och att alla ska få komma till tals. Men jag anser att i skolor och andra platser liknande dessa så ska inte extrema åsikter från utomstående få ta plats om inte för exempel rektorn på skolan tycker det passar.
Ja du har väl en slags poäng i det du säger, men det borde nog inte vara helt och hållet upp till rektorn att bestämma vad som duger. Snarare att alla är välkomna en dag om året, och utestängda resten. Eller att de inte får komma över huvud taget, eller att alla får komma och gå som de vill.
Edit: Du fick mig att skriva mitt i särklass längsta inlägg på fb någonsin, klockan tio i ett en fredagskväll.