2008-05-01, 11:18
Medlem
Helt underbar historia:

Citat:
Skolors agerande innan detta beslut tog sig ibland rent parodiska uttryck. Vid ett tillfälle besökte NDU en av många skolor. Aktivisterna stod utanför skolentrén och delade ut flygblad direkt i handen på de passerande eleverna. Någon meter från aktivisterna hade skolan ställt ut en papperskorg och vid denna stod en lärare och övervakade. I skolans högtalare hördes en dundrande röst upprepa:

”- Läs inte bladen! Släng dem i papperskorgen utan att läsa dem!”

Ett tydligare avståndstagande från renässansens upplysningsideal, i modern tid, får man leta efter. Skolorna säger sig värna demokratin – genom att uppenbarligen avskaffa den. På flera skolor har man samlat ihop de olämpliga flygbladen och med de utkommenderade eleverna ordnat bokbål, precis som i gamla dar…

http://rakryggad.blogspot.com/2008/04/stor-seger-fr-yttrandefriheten.html

Den svenska "demokratin" i sitt esse.

Bokbål anno '33:

http://www.911familiesforamerica.org/wp-content/uploads/2007/05/nazi-book-burning-1933.jpg
Citera
2008-05-01, 11:50
Medlem
Hahaha, det var det dummaste jag hört på länge.

"Ibland undrar man om man bor i ett land eller i ett skämt"

Arne Anka
Citera
2008-05-01, 11:53
Medlem
Mandic!s avatar
Herrejävlar. Yttrandefrihet i all ära. Kommunistpacket får komma och föreläsa på skolor, men inte NDU. Lägg ner hycklandet för helvete. Demokrati my ass.
Citera
2008-05-01, 12:00
Medlem
TYGs avatar
Att det är så jävla svårt att fatta att skolor inte anser att de står för en bra värdegrund. Att skolorna anser att dessa partier inte vill människor väl. Om skolan tycker hat och främlingsfientlighet är fel kan de inte få säga Nej dåra?

Tänk lite
Citera
2008-05-01, 12:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Finns det någon oberoende källa som kan bekräfta den där historien? Annars ska man nog ta den med en väldigt stor nypa salt.
Citera
2008-05-01, 12:03
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Att det är så jävla svårt att fatta att skolor inte anser att de står för en bra värdegrund. Att skolorna anser att dessa partier inte vill människor väl. Om skolan tycker hat och främlingsfientlighet är fel kan de inte få säga Nej dåra?

Tänk lite

Tänk själv du. Vilken värdegrund pratar du om? Att inte bilda sig en uppfattning om vad man ska vara motståndare till? Kasta i en papperskorg utan att fundera vad som står på flygbladen? Härlig grund att stå på.
Citera
2008-05-01, 12:05
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Finns det någon oberoende källa som kan bekräfta den där historien? Annars ska man nog ta den med en väldigt stor nypa salt.

Jo. Det tror jag också. Låter som en riktig propagandahistoria.
Citera
2008-05-01, 12:09
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Tänk själv du. Vilken värdegrund pratar du om? Att inte bilda sig en uppfattning om vad man ska vara motståndare till? Kasta i en papperskorg utan att fundera vad som står på flygbladen? Härlig grund att stå på.

Skulle du vilja att ditt barn fick rasistisk propaganda? Du fattar du väl själv att barnen inte ska läsa sånt där skit?
Citera
2008-05-01, 12:10
Medlem
kallestolpillers avatar
Eller så låter man eleverna tänka själv istället för att tänka åt dom? och i proceduren försöka skippa att kränka yttrandefriheten?

Tänk lite själv.

edit: ja jävlar vad poster det kom, jag syftade på nissen en bit upp.
Citera
2008-05-01, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Herrejävlar. Yttrandefrihet i all ära. Kommunistpacket får komma och föreläsa på skolor, men inte NDU. Lägg ner hycklandet för helvete. Demokrati my ass.
Kanske är det så för att det är en liiiiiiten (obs ironi) skillnad mellan ett vänsterparti t ex och ett främlingsfientligt parti.

Det ena värnar demokrati och frihet för alla människor, det andra vill sekularisera och spärra in alt. slänga ut vissa människor.

"Kommunismen" är död! Den dog typ 1990. Åtminstone i riksdags-form eller i "partier -man-räknar-med"-form. Så jag undanber mig att någon kommer dragandes med Sovjet-crap nu, tack.
Citera
2008-05-01, 12:16
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Kanske är det så för att det är en liiiiiiten (obs ironi) skillnad mellan ett vänsterparti t ex och ett främlingsfientligt parti.

Det ena värnar demokrati och frihet för alla människor, det andra vill sekularisera och spärra in alt. slänga ut vissa människor.

"Kommunismen" är död! Den dog typ 1990. Åtminstone i riksdags-form eller i "partier -man-räknar-med"-form. Så jag undanber mig att någon kommer dragandes med Sovjet-crap nu, tack.

Helt rätt! Hur kan detta vara så jävla svårt för rasisterna att förstå?
Citera
2008-05-01, 12:20
Medlem
nollans avatar
Minns att vår rektor gjorde ett likadant utspel a'la Principal Skinner från Simpsons och hojtade ut något liknande när vi fått flygblad i våra skåp. Tycker hela grejen att hålla för öronen och skrika är så larvig att det inte är klokt.

Låt envar ta del av budskapet, det är ju i 9 fall av 10 en darwinistisk mekanism i och med att de som köper diverse propaganda (åt endera hållet) inte skulle bidra till samhället i något annat avseende än byfåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in